• fru Elle

Augustibebis 2012

Har varit hos BM nu och med min LCHF-frukost fick jag ett sockervärde på 4,8. Lite skillnad mot 8,3 jag fick efter en frukost med både juice, smörgås och yoghurt som jag åt sist. Hjärtljuden var på 148 och han var vaken och sparkade mot apparaten. Blodtryck var lite högre än förra gången men ok, 105/70.

Tycker magen har vuxit det sista och linnen och tröjor börjar glipa. Sf-mått var på 28 nu i vecka 29+3. Förra gången i vecka 25+0 hade jag sf-mått på 24.

• fru Elle
    fransyskan skrev 2012-06-01 11:45:55 följande:
    Så, nu har jag äntligen fått tid på tisdag hos en "kinesiotherapist" (vet inte vad detta heter på svenska?) som ska hjälpa mig med ryggen. Massage och träning står på schemat. Sedan på fredag har jag mitt första besök hos min barnmorska på mitt sjukhus och lördag/söndag har vi en föräldrakurs från 9 till 16.

Blir en lite hektisk baby-vecka mao så nu i helgen ska jag bara sova.

Sedan kan jag dela med mig av gårdagens otrevliga kulturkrock. Var på promenad i skogen och hör plötsligt hur först en kvinna börjar gorma, sedan en unge börjar skrika.

Oljudet kommer närmare och närmare och strax kommer en typisk fransk familj runt hörnet; pappan går och bär på en barncykel, mamman går och skriker på en lillflicka som kvider och grinar och en äldre pojke går brevid mamman. Han säger något vi inte hör och får av mamman en serie rejäla smällar på rumpan/ryggen/benen.

Jag och maken kan inget annat göra än titta på varandra och, sedan, efter dom gått diskutera hur viktigt det kommer vara för oss att se till att ingen i det här landet (dagmamma, barnvakt, granne, främmande människa i lekpark, ja, vem som helst) får för sig att det skulle vara okej att slå det lilla liv jag bär under mitt hjärta just nu. Men det kändes något djävulskt otillräckligt... :(

(Det är alltså, ska jag kanske skynda mig att säga, helt lagligt att "smiska" barn i Frankrike.)
    Förstår inte hur det kan vara lagligt, känns helt främmande för mig. Tänk vad kränkande för barnet, blir ledsen bara jag hör det.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Under graviditet så har jag inte hört att man inte får äta jordgubbar. Däremot var min svärmor väldigt bestämd att jag inte fick äta jordgubbar när jag ammade, pga att det var mycket allergener i jordgubbar. Rådfrågade BVC och det var inga problem att äta jordgubbar. Dock kan vissa barn få utslag av tex jordgubbar, choklad och skaldjur. Så man kan ju som mycket annat äta med måtta och om man märker att barnen får utslag, testa att ta bort jordgubbar tex. Men man behöver inte utesluta det helt.

Angående amning så tipsade BM som höll i mammagruppen om en hemsida som gav bra info om amning www.ammehjelpen.no Har kollat lite på sidan och det finns filmer och tips på hur man ska lägga till barnet till bröstet.

• fru Elle
    Stövelkatten skrev 2012-06-01 13:30:25 följande:
    Man kan ju inte förutsätta att barnet är allergiskt och därför utesluta en massa saker. (det gjorde jag under min korta ammningskarriär, på bvc's inrådan. Jättedumt!) visar det sig att barnet får besvär så får man fundera på vad man ätit då.
    Precis, om barnet visar sig reagera på något och får besvär så får man fundera på vad det kan bero på. Man behöver inte utesluta en massa födoämnen från början. Det var min svärmor som ville att jag skulle utesluta en massa saker, medans BVC tyckte jag kunde äta det mesta. Gillar vår BVC-tant .
  • fru Elle

Googlade jordgubbar och gravid och tydligen så tyckte inte livsmedelsverket att man skulle äta jordgubbar under graviditet  för några år sen. Vad jag förstod så var det när man hade börjat med något nytt besprutningsmedel, men nu ska det vara ok att äta det. Rekommendationerna har ändrats flera ggr, har varit olika under mina tre graviditeter. Men det är väl alltid bättre att välja ekologiskt, jag tänker inte avstå jordgubbar nu i sommar.

• fru Elle
    Saftmedbulle skrev 2012-06-01 14:48:18 följande:
    Hmm... det slog mig...mitt nick rimmar lite illa med min graviditetsdiabetes ;)
    Är ju sjukskriven för att jag brutit foten och ja... då har jag passat på att fortbilda mig lite om vad jag bör äta och inte och SAFT och BULLE är ju totalt förbjudet.

Nicket  var ju egentligen lite snuskhumor när maken och jag försökte bli gravida: Ni vet... först saft (ni är vuxna, jag behöver inte förklara va?) och sen, förhoppningsvis bulle ;)
    Nä nu får du undvika saft och bullar och andra sötsaker, blir ju inte så bra med graviddiabetesen. Men bulle i ugnen har du ju
  • fru Elle

Stövelkatten; Jobbigt när man har lite olika inställning på hur förberedd man vill vara. Inför vårt första barn så gick vi en förlossningsförberedande kurs. Är ju lite svårare att komma iväg på liknande kurser när man har barn sen innan. Men inför andra barnet bad jag honom läsa ett kapitel ur Gudrun Abascals bok "Att föda" och ett kapitel ur Anna Wilsbys bok "Innan du föder". De kapitlen tar upp partnerns roll och hur de kan stödja. Kanske kan börja med något sådant, ett kapitel istället för en hel bok tex. Sen har jag inför varje förlossning skrivit ett förlossningsbrev och det har min man fått läsa och ha synpunkter på. Så han vet vad jag är intresserad av för smärtlindring och kan hjälpa mig att säga nej om de föreslår saker som jag hat sagt att jag inte vill ha osv. Att jag vill ha sen avnavling och att jag inte vill att de klampar av för tidigt.

• fru Elle
    Kampis skrev 2012-06-02 08:54:59 följande:
    Vad är klampar av?
    ATT BM sätter en klämma på navelsträngen så man stoppar blodflödet. Vill att barnet får allt sitt blod. Har nog blivit allt mer vanligt med sen avnavling. Men på Östra i Göteborg så behöver man säga till om att man vill ha sen avnavling och de ej klampar av innan navelsträngen har pulserat färdigt. Då de ej har infört sen avnavling som praxis. Även om man klipper navelsträngen senare så stoppar man blodflödet till bebisen om man sätter en klämma förtidigt.  http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609#comment
  • fru Elle

Vecka 29 +5 enligt RUL
    Vecka 30 +3 enligt oss, är ganska säkra på det då jag åt pergotime och använde ägglossningstest

Men det blir troligtvis en igångsättning om kroppen är redo när jag är i vecka 38+0. Så hoppas det blir BF någon gång i vecka 31, 30/7 - 5/8.

Naimis, vår son var så för några veckor sedan samtidigt som han hade vattkoppor. Men då var det fler tänder på gång, veckan efter hade tre till tänder spruckit igenom. När han dregglar mycket och inte vill ha napp då brukar det vara tänder på gång veckan efter. Men det är ju svårt att veta. 

• fru Elle

Jag hade förväntat mig lite mer efter allt man hade hört om babyboxen från Kronan. Förutom det på bilden fick jag ett blöjpaket från pampers med.

Svar på tråden Augustibebis 2012