fransyskan skrev 2012-06-01 11:45:55 följande:
Så, nu har jag äntligen fått tid på tisdag hos en "kinesiotherapist" (vet inte vad detta heter på svenska?) som ska hjälpa mig med ryggen. Massage och träning står på schemat. Sedan på fredag har jag mitt första besök hos min barnmorska på mitt sjukhus och lördag/söndag har vi en föräldrakurs från 9 till 16.
Blir en lite hektisk baby-vecka mao så nu i helgen ska jag bara sova.
Sedan kan jag dela med mig av gårdagens otrevliga kulturkrock. Var på promenad i skogen och hör plötsligt hur först en kvinna börjar gorma, sedan en unge börjar skrika.
Oljudet kommer närmare och närmare och strax kommer en typisk fransk familj runt hörnet; pappan går och bär på en barncykel, mamman går och skriker på en lillflicka som kvider och grinar och en äldre pojke går brevid mamman. Han säger något vi inte hör och får av mamman en serie rejäla smällar på rumpan/ryggen/benen.
Jag och maken kan inget annat göra än titta på varandra och, sedan, efter dom gått diskutera hur viktigt det kommer vara för oss att se till att ingen i det här landet (dagmamma, barnvakt, granne, främmande människa i lekpark, ja, vem som helst) får för sig att det skulle vara okej att slå det lilla liv jag bär under mitt hjärta just nu. Men det kändes något djävulskt otillräckligt... :(
(Det är alltså, ska jag kanske skynda mig att säga, helt lagligt att "smiska" barn i Frankrike.)
Förstår inte hur det kan vara lagligt, känns helt främmande för mig. Tänk vad kränkande för barnet, blir ledsen bara jag hör det.