Jag har ganska bra koll på SGI, föräldrapenning och skydd av SGI. Men för att kunna svara så behövs det mer information. Om man jobbar kan man gå ner i tid och sluta jobba innan barnet är fött utan att det påverkar SGI och föräldrapenning som ni får. Men det gäller inte om ni redan är har en fastställd SGI som ni har valt att skydda. Om ni som jag har valt att gå ner i tid så gäller det att jag har skyddat min SGI genom att ta ut FP så jag kommer upp i 5 dagar i veckan. Jag har valt att skydda min SGI när jag har jobbat 80,5 % genom att ta ut en lägstanivådag på helgen.
Angående att ta ut föräldrapenning på helgen. Det är olika med SGI-dagarna och lägstanivådagarna. För att kunna ta ut SGI-dagarna på helgen behöver den föräldern ta ut ledighet på fredagen innan helgen för att kunna ta ut SGI-dag på lör-sön. Därimot kan man ta ut en lägstanivådag på helgen utan att du tar ut på fredagen innan. Man kan ta ut lägstanivådagar trots att man jobbar heltid (inte för att jag ser så stor vits med det). Använder själv lägstanivådagarna till att kunna vara ledig och som detta halvår att skydda min SGI. För att kunna ta av lägstanivådagarna måste man ha tagit ut 180 SGI-dagar först.
För att slippa få lägstanivå så behöver man ha jobbat och haft en inkomst, man räknar med inkomster som beräknas pågå under minst 6 månader. Men har för mig att man måste ha haft inkomst under 8 månader, men det kanske de har ändrat.
Om ni har jobbat innan ni började studera så kan ni få en SGI fastställt på inkomst ni hade innan ni började studera. Vissa verkar få en SGI fastställd och vissa inte. Men handlar säkert om det har varit några glapp, om man har tagit ut studiemedel osv. Ni måste prata med FK vad som gäller i ert fall.
Om man blir sjukskriven så kan man få en SGI upp till 7,5 basbelopp, 2012 är det 330 000, det är också maxbeloppet för de 10 pappadagarna och om man när barnen är sjuka tar ut VAB.
Men föräldrapenningen har ett högre tak på 10 basbelopp, för 2012 totalt 440 000.
Årsinkomsten beräknas av din totala inkomst före skatt. Till din årsinkomst får man räkna med OB, vikariatstillägg, provision och bonus. Men man räknar inte med sjukpenning, föräldrapenning, kapitalinkomster, skattepliktiga förmåner som bil mm, traktamenten eller avgångsvederlag.
Sen vad som gäller egna företagare har jag ingen aning om, har jag aldrig behövt kolla upp. Men det verkar vara en djungel och man får olika besked beroende på vem man pratar med.