• fru Elle

Augustibebis 2012

Det är nog inte helt ovanligt att bebisen får ett annat namn än vad som var bestämt. Jag känner två som har sagt ett namn när bebisen är född men sen har de ändrat sig efter några veckor.

Då har jag sagt fel några gånger innan jag har lärt mig det nya. Men om det inte känns rätt så tycker jag man ska byta. Vi brukar ha bestämt namnen som barnen har fått heta. Men vi brukar lägga till om det är namn som passar.

• fru Elle

En kompis dotter föddes med med ett blåsljud på hjärtat, det barnet föddes inte för tidigt. När hon gjorde en kontroll för att kolla blåsljudet efter några veckor hade det växt bort av sig själv. Så hoppas inte din dotter behöver operation utan att det växer bort av sig själv.

• fru Elle

Sov över i sommarstugan i natt och har varit där idag. Mormor hade köpt lite nya leksaker till barnen och har spenderat hela dagen utomhus. För oss som bor i lägenhet känns det lyxigt att ha tillgång till en egen trädgård. Sen ligger stugan vid en sjö och det finns en egen strand på tomten.

Sen fick mamman sovmorgon, det var inte helt fel .

• fru Elle

Stövelkatten, hade med blivit arg. Ni frågade ju hur stort kolli det var för att veta om ni skulle få plats med det.

• fru Elle

Har varit en väldigt härlig dag på alla sätt och vis. Men på väg hem från stugan blir vi påkörda bakifrån. Var vid ett trafikljus och det var inga höga hastigheter. Barnen sov sig igenom hela händelsen och de verkar inte ha tagit skada. Blev lite skador på vår bil men mest på bilen som körde in i oss. Men återigen har vi krockskadade bilbarnstolar, bara att byta ut.

• fru Elle

Jag har ganska bra koll på SGI, föräldrapenning och skydd av SGI. Men för att kunna svara så behövs det mer information. Om man jobbar kan man gå ner i tid och sluta jobba innan barnet är fött utan att det påverkar SGI och föräldrapenning som ni får. Men det gäller inte om ni redan är har en fastställd SGI som ni har valt att skydda. Om ni som jag har valt att gå ner i tid så gäller det att jag har skyddat min SGI genom att ta ut FP så jag kommer upp i 5 dagar i veckan. Jag har valt att skydda min SGI när jag har jobbat 80,5 % genom att ta ut en lägstanivådag på helgen.

Angående att ta ut föräldrapenning på helgen. Det är olika med SGI-dagarna och lägstanivådagarna. För att kunna ta ut SGI-dagarna på helgen behöver den föräldern ta ut ledighet på fredagen innan helgen för att kunna ta ut SGI-dag på lör-sön. Därimot kan man ta ut en lägstanivådag på helgen utan att du tar ut på fredagen innan. Man kan ta ut lägstanivådagar trots att man jobbar heltid (inte för att jag ser så stor vits med det). Använder själv lägstanivådagarna till att kunna vara ledig och som detta halvår att skydda min SGI. För att kunna ta av lägstanivådagarna måste man ha tagit ut 180 SGI-dagar först.

För att slippa få lägstanivå så behöver man ha jobbat och haft en inkomst, man räknar med inkomster som beräknas pågå under minst 6 månader. Men har för mig att man måste ha haft inkomst under 8 månader, men det kanske de har ändrat.

Om ni har jobbat innan ni började studera så kan ni få en SGI fastställt på inkomst ni hade innan ni började studera. Vissa verkar få en SGI fastställd och vissa inte. Men handlar säkert om det har varit några glapp, om man har tagit ut studiemedel osv. Ni måste prata med FK vad som gäller i ert fall.

Om man blir sjukskriven så kan man få en SGI upp till 7,5 basbelopp, 2012 är det 330 000, det är också maxbeloppet för de 10 pappadagarna och om man när barnen är sjuka tar ut VAB.

Men föräldrapenningen har ett högre tak på 10 basbelopp, för 2012 totalt 440 000.

Årsinkomsten beräknas av din totala inkomst före skatt. Till din årsinkomst får man räkna med OB, vikariatstillägg, provision och bonus. Men man räknar inte med sjukpenning, föräldrapenning, kapitalinkomster, skattepliktiga förmåner som bil mm, traktamenten eller avgångsvederlag.

Sen vad som gäller egna företagare har jag ingen aning om, har jag aldrig behövt kolla upp. Men det verkar vara en djungel och man får olika besked beroende på vem man pratar med. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle
    jguz skrev 2012-05-28 12:52:40 följande:
    Jag skickade iväg ett mail till min barnmorska... Kopierar in det här. Någon som vet vad detta kan vara/bero på?

Jag är gravid i vecka 29 och igår kände jag hur huden på min höft är bedövad eller bortdomnad... Det känns som att jag har fått en spruta med lokalbedövning i skinnet. Jag kan nypa med naglarna men jag har ingen känsel alls. Det är på högra höften.
    När jag böjer mig eller sträcker på mig så hugger det som tusen nålar under huden på samma ställe och samma sak om jag trycker så gör det jätte ont inne under den bedövade huden.

I natt kunde jag inte sova på höger sida alls för att det gör så ont.
    Ibland sticks det i huden som när en fot har somnat ungefär.

Jag undrar om du vet vad det kan bero på? Det kanske inte har med graviditeten att göra men det känns så läskigt.
    Har inte varit med om det själv, vet inte vad det kan vara. Låter obehagligt.
  • fru Elle

A R blev sjukskriven på 50 % och fick pengar utbetalt efter ca 3 veckor, så snabbare än vad jag trodde då de har en handläggningstid på 30 dagar efter de har fått in alla papper. Behövde inte komplettera något.

• fru Elle

Vi har en hel del sen innan som våra barn har haft och vi har kvar nästan allt. Vi har vagnar både syskonvagn och singelvagn samt liggdelar till dessa kvar. Babyskydd, babysitter, babygym, bärselar både en babybjörn och en ergo samt kläder. Sonen föddes ju i juli 2010 så vi har lämpliga kläder för en pojke som är beräknad i augusti. Spjälsängen har sonen inte använt sen i januari så den kommer vi plocka fram när nya bebisen har kommit. Har funderat på vagga men har inte köpt någon ännu.

Har köpt lite kläder, bäbisfiltar, snuttefilt, sen har vi köpt en babyinsats till ergoselen så vi kan börja använda den tidigare. En sak till på en Lexingtonutförsäljning köpte jag ett spjälskydd till spjälsängen. Sen har vi fått någon napp i någon babybox.

Kommer nog bli en resa till Ge-kås i sommar och köpa lite nappflaskor, nappar, amningskupor mm. 

• fru Elle

Vi pratade ju häromdagen om hur lång tid det tog för FK att behandla ansökan om sjukpenning. Har ju varit sjukskriven på 50% och för för mindre än två veckor sen blev jag sjukskriven på 100%. Var lite långsam på att skicka in läkarintyget, de hade de i torsdags. Sen ringde jag min handläggare på FK och fick ett papper jag skulle skriva på från när jag blev sjukskriven på 100%. Det pappret hade de i fredags, såg att jag får en extrautbetalning med sjukpenning imorgon för dagarna jag var sjukskriven på 100%.

Förväntade mig inte att det skulle gå så fort, men det var en trevlig överraskning.

Svar på tråden Augustibebis 2012