• fru Elle

Augustibebis 2012

Jag gick en förlossningsförberedande kurs när jag väntade första barnet. Den BM som också jobbade på förlossningen sa att om man inte känner förtroende för den BM så är det inga problem att byta BM. Viktigt att man känner att man kan lita på den BM man har. Men man fick samtidigt inte gå laget runt . Sen fick man ha med sig vilken musik man ville ha, och behövde man skrika så fick man det. Det enda man inte fick göra var att slå eller sparka på BM enligt henne.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Gillar också mam, mina barn är ju mestadels flaskmatade. Till en början har vi haft den lilla med botten man kan skruva av, sen den lite större med botten man kan skruva av och när de är lite äldre har vi haft modellen utan lös botten. Brukar köpa på Ge-kås när vi är där, kostar runt 50 kr, är även billigt på ica maxi. Men de finns även i barnbutiker men då brukar de vara dyrare.

Till första barnet hade vi dr browns flaskor men det var så många delar att diska. Men upplever att det var samma funktion med mams flaskor. 

• fru Elle

När det gäller att flaskmata så kan jag varmt rekommendera vällingdoserare. Har vi använt och man slipper stå att måtta ersättningspulvret när man har en liten bebis som är väldigt hungrig. Det och vår vattenkokare som vi kan ställa in på 40 grader har många gånger varit guld värda. Vällingdoserare kan man köpa på ica maxi med. 

• fru Elle
    Saftmedbulle skrev 2012-05-30 11:03:54 följande:
    Gnäller lite...
    Bröt foten på jobbet igår och sitter nu sjukskriven i gips... som om det inte var jobbigt nog med graviddiabetesen och stora gravidmagen... ja, ja...Jag är ju glad över att vara gravid och framför allt att allt var bra med bebisen. Jag tog ju emot så att magen inte skulle ta skada, därav benbrottet...
    Fy vad trist, som om det inte vore nog med de graviddiabetesen och andra gravidkrämpor. Men skönt att allt såg bra ut med bebisen.
  • fru Elle

Får öva profylaxandning med riktigt smärta, du kommer bli ett proffs när det blir dags för förlossning. Om man ska se något positivt i allt elände  

• fru Elle
    Jloow skrev 2012-05-31 08:46:32 följande:
    Ang om man kan ha CSN och FP så är det i regel inga problem. Grundkravet för att ta ut FP måste dock uppfyllas. Det vill säga att man är tillsammans med barnet och att man vårdar det. Precis som strangeryoutwo skriver kan du ta ut FP de dagar man inte måste vara i skolan. Studerar man helt på distans kan man få full CSN och FP. Förutsatt att man vårdar barnet.

Any19877: FP betalas ut på den vilande SGI:n.
    Det låter ju rimligt. Kan vara skönt att veta vad som gäller när man ska ringa till FK och man har ett litet hum om vad som gäller.

Vet att det är en avvägning hur mycket info man publicerar på sin hemsida för att det inte ska bli för mycket information, men ibland kan jag tycka att det saknas info om en del regler och vad som gäller. Att Hanna kanske kunde lära sig lite mer, eller att det fanns en sökfunktion där man kunde hitta info vad som gäller. 

Jag är överlag väldigt nöjd med FK och hur de har bemött mina ärenden. Har aldrig behövt vänta på pengar, brukar dock ansöka om FP ett halvår i taget och i god tid innan. Gillar att göra ansökan via e-leg för då är det inget som man missar att fylla i, något som kan göra att det blir en försening. Det var bara nu när jag blev sjukskriven på 50% och hade gått ner till 80% som jag ringde till FK för att fråga hur mycket jag kunde jobba och fick fel info. Inte bara en gång utan fem gånger, kände på mig att jag fick fel info då jag tyckte det var rimligt att jag skulle jobba 50% av min arbetstid. 
  • fru Elle
    Fyran2012 skrev 2012-05-31 09:05:52 följande:
    Gadget: Jättefin vagn, så bra att ni kunde byta chassit!

Jag känner oxå att det börjar bli strång uppåt revbenen..fasar nästan redan för bilresan mellan Kalmar & Göteborg om 5 veckor..jisses hur ska det gå att sitta såå länge?Flört
    Ni får ta ett stopp i Kosta och besöka Polarn o pyrets outlet. Vet ju i och för sig inte vilken väg ni ska åka men hade föreslagit den vägen för min man . Sitta still längre sträckor är ingen höjdare, ni får ta några stopp på vägen.
  • fru Elle
    Sommaren12 skrev 2012-05-31 16:50:32 följande:
    Nu har jag ringt och skällt på Babyproffsens chef i den butik vi beställde vår iCandy från som jag skrivit om förr. Har nämligen F O R T F A R A N D E inte fått rätt liggdel och är så less nu. Har gått flera månader. För fyra veckor sen när vi efterlyste den så hade ju nån på lagret fått en hjärtattack men de skulle genast få iväg den. Efter tre veckor frågade vi igen och då skulle de skicka den men den kom inte så vi frågade IGEN och då sa de att den VAR skickad men nu har set gått ytterligare en vecka och mitt tålamod tog slut så ringde chefen och frågade va fan de håller på med. Då skulle han kolla detta och återkomma. Så nu ringde han och sa glatt att den ligger på posten i Linköping och väntar på oss. ...men vi bor i Kalmar, svarade jag. Dödstyst i andra änden. Sen sa jag ett par sanningens ord om hela denna historia så får de inte eld i baken nu så jääääklar!! Grrrrr!!
    Förstår att du är irriterad, får ju vara någon måtta på alla fel. Tur att ni beställde vagnen i tid och inte några veckor innan BF.
  • fru Elle

Idag blir det besök hos BM, tänkte mig för och skippade juice och annat som kan höja sockervärdet mycket. Få se om det blir ett bättre värde denna gång. Har inte lust att göra en till glukosbelastning i "onödan", för det var inte så roligt.

Svar på tråden Augustibebis 2012