• fru Elle

Augustibebis 2012

Har letat efter lite nya badkläder, helst vill jag ha en tankini. Magen kommer ju inte vara lika fin när barnet väl har kommit så jag vill inte ha en vanlig bikini då. Har köpt ett badlinne på lindex och det har redan börjat glipa vid magen, men det kommer nog bli bra efter förlossningen igen. Men nu hittade jag en på asos.com för gravida som jag köpte. Hoppas den kan funka efter förlossningen med.

http://www.asos.com/ASOS-Maternity/ASOS-Maternity-Swimwear-Tankini-With-Bow-Front/Prod/pgeproduct.aspx?iid=2172865&cid=5813&sh=0&pge=0&pgesize=20&sort=-1&clr=Black

Finns det några babyboxar som är värda att beställa, är ju lite besviken på kronans? 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Den här såg lite längre ut och jag har inte så lång överkropp så hoppas den fungerar. Sen har jag två mammabaddräkter sen tidigare, en skulle jag kunna ha men den andra sitter inte snyggt. Burkini hade kanske varit något , kommer nog bli att man drar en tunn bumullsklänning över och doppar fötterna . Men vet att barnen kommer vilja bada så måste ju ha något som fungerar.

• fru Elle

Stövelkatten; har du pratat med din BM om din förra förlossning? Om det var traumatisk förlossning och du känner oro så tycker jag du ska prata med din BM om din förra förlossning. Sen så finns det Auroramottagningar, här där jag bor heter de så men kan heta olika i andra delar i Sverige. Med hjälp av de BM så kan du få hjälp att gå igenom och bearbeta din förlossning samt planera inför denna förlossningen. Finns ju olika saker som kan göra att man känner sig tryggare, en planerad förlossning, igångsättning osv.

• fru Elle

Nu har jag ringt och pratat med sjukhuset där jag planerar att föda. Muntliga löften om att jag får en igångsättning när jag är i vecka 38+0 litar jag inte riktigt på. 

Nu till något helt annat, min man har börjat fråga vad jag vill ha i krystpresent. Visste inte att man brukade få en present vid förlossningen. Tror inte min man kände till detta heller, men svärmor hade tjatat på honom att han skulle köpa ett smycke till mig. Fast han hade hört fel och trodde det hette knystpresent . Sen hann han aldrig få med dem till förlossningen men fick dem när vi kom hem med vår lilla dotter. Är lite sugen på nya örhängen och har tycker att Charlotte Bonde har gjort några fina. Men några andra förslag?

Hann inte skriva klart mitt inlägg innan de ringde från förlossningen. Har fått tid till bedömning för igångsättning på fredagen den 3/8. Hoppas att kroppen är mogen då och att det räcker att göra en hinnesvepning och att det startar spontant. Var jag inte mogen då så skulle vi ta en ny tid på måndagen efter.

• fru Elle

eightythree; Väntar med mitt tredje barn och har med SF-mått 28 i  vecka 29 (29+3). Men har inte haft ett så stort SF-mått med de andra barnen heller. Hade du ett större SF-mått med dina tidigare barn?

• fru Elle
    Kampis skrev 2012-06-04 12:12:25 följande:
    Igår hade jag och sambon en rolig diskussion med dottern:
    -Mamma har du en bebis i tuttarna också?
    -Nej bebisen ligger i magen
    -Men varför är tuttarna så stora då?
    -Det är för att det kommer mjölk i dem snart
    -Jaha.... och juice eller?

hahhaha!

Hon frågade också om bebisen äter i magen och fick väldigt stora ögon när ja berättade att den sitter fast i en slang i magen som den får mat genom :D               
    Vad gulligt sagt, ja de har nog en hel del funderingar. Min fyraåring har haft en hel del frågor. Är ju lite konstigt med att bebisen finns i magen och att den sen kommer ut.
  • fru Elle
    Stövelkatten skrev 2012-06-04 12:59:07 följande:
    Tack för era svar! Jag mailade bm i natt för att få ur mig allt innan jag fegade ur, får se vad hon har för idéer. Jag hoppas bara jag inte är försent ute. Men jag fattade liksom inte att jag var så rädd... För jag ser ändå fram emot förlossningen, känner att det ska bli spännande att vara med om det igen!
    När det gäller bearbetning av förra förlossningen så var den som all annan eftervård ett rent skämt. "så, det gick ju bra tillslut? Bra, tack och hej" typ.
    Bra att du mailade BM, synd att du inte fick hjälp att bearbeta din förra förlossning. Tror inte du är försent ute, om man är orolig över något så tror jag det är viktigt att man får prata igenom tex sin förra förlossning med BM och tex aurora-BM. För att få hjälp att på bästa sätt vara förberedd inför sin kommande förlossning.
  • fru Elle
    Kampis skrev 2012-06-05 10:19:34 följande:
    Nu ska jag bli lite up close and personal..

Det är jättevanligt bland gravida så jag lär väl inte vara den enda här som har  fått hemorojder(stavning)?

Vilken salva tar ni mot det? 
    Det har jag inte drabbats av än men har fått åderbråck och blåmärken på mitt ena ben. BM tipsade om en salva som heter Hiroduid som man köper receptfritt på apoteket. Vet inte om man kan ha den mot hemorojder med men det är väl också något slags åderbråck.
  • fru Elle

Vilken irriterande granne, ringer hon bara på när hon vill ha eller låna något? Att komma flera gånger i veckan och behöva låna för att slippa gå till affären är inte ok. Kan ju tyvärr vara så att hon har väldigt dåligt med pengar och inte kan gå och handla, men det är ju inte riktigt ditt ansvar att stå för dessa inköp. 

• fru Elle

Tror han ligger med huvudet ner, men jag kan ha helt fel. BM har inte kollat hur han ligger än. Kan tänka mig att vi kollar det på nästa kontroll när jag är i vecka 32 + 2. Känns så himla skönt att ha fått ett datum för bedömning om igångsättning. 

Förra gången hade jag ganska mycket sammandragningar i slutet och när jag åkte in på en kontroll dagen innan sonen föddes. När BM på förlossningen gjorde en undersökning så gjorde hon även en hinnesvepning, var öppen 1 cm men sammandragningarna hade lugnat ner sig lagom tills vi kom in. Hinnesvepningen gjordes vid 20.00, sen på natten vid 04.00 startade värkarna och sonen föddes 05.40.

Så hoppas jag får en hinnesvepning och att förlossningen kommer igång spontant efter det. Tar bara 10 minuter att åka från min mamma till förlossningen så det lär jag ju hinna. 

Svar på tråden Augustibebis 2012