• A R

Augustibebis 2012

Kampis skrev 2012-03-12 12:00:31 följande:
    Jag ammade dottern till åtta månader. I böjan gör det svinont, inget att sticka under stol med. Ungefär som att lägga brösten i en öppnad byrålåda och slå igen den... 
    Hahaha, bra beskrivet! 
    Men som tur är går det över.
    Jag fick oerhörda sammandragningar i livmodern i början när jag ammade och satt och kallsvettades under amningen första dagarna.
  • A R

Helene, Grattis och välkommen!

Helenaa, stackars dig, hoppas medicinerna hjälper snabbt och att du mår bättre snart!

Lycka till alla som har RUL idag, spännande!

Själv ska jag till läkaren på MVC idag kl 10.30, har ju haft flera blödningar och min BM ville att jag skulle på en extra undersökning, vet inte riktigt vad de ska göra men det känns inte spännande som inför RUL som jag ska på den 26 mars. Jag är lite orolig men samtidig känner jag sparkar varje dag så jag tröstar mig med det och att de sett bra ut på de fem tidigare UL jag gjort.

Det blir lite dubbla känslor, jag vågar inte riktigt tänka tanken fullt ut att vi faktiskt kommer få en bebis i slutet av augusti, samtidigt som jag vill planera vagninköp, titta på bebiskläder och börja ordna lite för ankomsten.
    Går liksom och vänta på känslan att nu är det lugn men istället tittar jag efter blod varje gång jag går på toa.

Nu är det bara en timme kvar... 

• A R

LiJon, Grattis på födelsedagen!

Nu har jag varit på läkarbesök och är inte ett dugg klokare. Allt ser precis normalt ut. Moderkakan ser fin ut och ligger inte för livmoderöppningen. Bra mängd fostervatten. Inga synliga polyper. Fin livmodertapp. Det finns inget som kan ge en fingervisning om var blödningarna kommer ifrån, suck, samtidigt glad att allt ser bra ut.
    Eftersom det är störtblödningar jag får (1-2dl blod på några minute) så vill de att jag åker in så fort jag får en (om det kommer fler).
    Ska till mamma i helgen, bo på hotell och mysa på spa. Jag min mamma, moster, syster och kusin ska ha tjejkväll. Det bästa är att mamma jobbar på hotellet och bjuder oss på övernattningen. Blev lite nojig för tänk om det börjar blöda igen, vi har sålt bilen och inte hunnit köpa någon ny. Jag tänkte ta bussen 16 mil til mamma men det känns som ett dåligt alternativ nu.
    Då kommer maken och säger att han har lånat en bil av svärfar och han och pojkarna hänger med och sover hemma hos syrran. Hennes man blir ju också själv med barnen när vi har tjejkväll. Det tycker jag är kärlek Hjärta 

• A R
    Sommaren12 skrev 2012-03-13 12:12:07 följande:
    Tillbaka från rul. Allt såg så bra ut det bara kan. Har moderkakan i bakvägg och blev inte fram- eller tillbakaflyttad.
    En liten flicka väntar vi!! Hjärta Är så himla överväldigad och lycklig just nu! Grät på rulet haha!
    Grattis, en liten tjej!
    Vad härligt att allt såg bra ut!
  • A R

Strongenough och Pixel3, jag hoppas av hela mitt hjärta att det trots allt kommer att gå bra för er och era bebisar. Skickar även en tacksamhetens tanke för att vi trots allt har så pass bra sjukvård i Sverige som vi har och samarbete med andra länder.

Hektorsmamma, hoppas det går bra för dig med och att det ser bra ut på fredag. Jag förstår verkligen din önskan om att slippa vara nervös och bara få njuta av graviditeten.

Challelotten, välkommen till oss och lycka till på rul i dag!

• A R
    babyhummingbird skrev 2012-03-14 10:39:23 följande:
    Hej! Jag har en fråga som kanske är lite underlig.. Ni som har barn sedan innan, har ni varit med era barn på öppna förskolan? Ni som är gravida, har ni tänkt att vara på öppna förskolan? För jag tillhör en helt nyöppnad familjecentral där min barnmorska, BVC och öppne förskolan är i samma hus. De öppnade bara precis öppna förskolan för en vecka sedan.. var där och kikade och det är jättefint! Massa aktiviteter med babycafé, musikrum, matlagning,babygymnastik, spädbarnmassade.. ja, allt mellan himmel och jord. Öppna förskolan ligger även bara 5min promenad ifrån mig... så jag hade tänkt att kanske vara där kanske en gång i veckan.. särskilt eftersom jag inte känner så många andra som har barn i samma ålder.. många har barn som redan är 2-3år. Men enligt min väninna så är man "bara på öppna förskolan kanske MAX en-två gånger per månad." (Värt att tillägga är hon är skeptisk och negativ gentemot det mesta..) Men min fråga är alltså hur ni använt öppna förskolan och/eller är detta något ni kommer besöka?
    När min son var under året flyttade vi till landet (är nu tillbaka i stan igen), jag kände inte så många där och började på öppna förskolan. Jag gick dit en till två gånger i veckan och tyckte det var toppen! Barnen fick leka och träffa andra och jag fick träffa andra mammor. de dagar det var stängt där kunde vi träffas i parker, göra utflykter eller åka pulka med barnen.  Vi var ett gäng som väntade nr två samtidigt och två av dem är riktigt nära vänner idag (11 år senare), vi åker t.ex. till fjällen tillsammans varje år. 
    Jag tycker öppna förskolan är lika mycket för barnen som för föräldrarna.

Hoppas jag hittar någon bra här i Stockholm när trean kommit : )

• A R

Jag går på Ekens MVC på södermalm i Stockholm, jag har en underbar barnmorska och deras läkare är också fantastisk. När jag satt och surfade runt på fl såg jag att läkaren jag går hos, Lena Holzman, finns här på familjeliv.
    Hon svarar på frågor i " fråga experten", vill bara säga att jag har stort förtroende för henne.

Är det fler här som går på Ekens MVC? 

• A R

Pixel, jag inte föreställa mig hur ni känner det nu och önskar att det fanns något att göra. Tänker på er och skickar styrkekramar till er.

• A R

Jag har haft en skön helg som började med tjejkväll med spa och hotellövernattning. Därefter dubbelt kusinkalas så vi fick träffa i strort sett hela min släkt i helgen. Har dock en pappa som är som han är, tror faktiskt att han börjar bli dement. När vi berättade för alla att vi väntade en sladdis ringde jag pappa själv och berättade, lite roligt för bf är 29 augusti vilket är hans födelsedag. Nu när han kom över till min syrra i helgen blev han jätteförvånad över att jag är med barn, herrejösse, vad säger man?!

Jag började känna sparkar redan v13 och känt regelbundet sedan dess men och för en och en halv vecka sedan kände min man en spark, sedan var det tydliga sparkar i et par dagar. Nu tror jag lilla pyret vänt sig och sparkar inåt eller nåt för det är mycket svagare sparkar som inte går att känna utanpå magen och jag har svårt att känna dem om jag inte ligger ner och verkligen slappnar av och känner efter. Fast igår tror jag att den hade hicka för det kom rörelser med jämna mellanrum och ganska tätt. <mina tidigare barn hade också mycket hicka men jag minns inte att det var så tidigt. Är det någon annan som känt av hicka.

Vad roligt för er alla som hade lyckade rul förra veckan, grattis! 
    Själv får jag vänta en vecka till.

Angående BM besök så skrev jag in mig i v11 och nästa planerade besök är direkt efter RUL (V18).
    Jag har dock varit in till henne emellan och pratat lite och lämnat urinprov och hon har sagt att om jag känner mig orolig ska jag bara komma in så kan vi lyssna på hjärtljuden, hon är bara underbar. Samma ska med läkaren som jag träffat två gånger. Hon vill också att att vi kan ses någon extra gång, efter rul skulle hon också vara på plat så hon tyckte att jag skulle komma förbi och kicka in och berätta hur det är och om vi ska boka in något mer besök. Jag tycker det är viktigt att känna förtroende och att de verkligen finns där just för mig.
    Jag bokade in mig på en annan mödravård först men receptionisten var så stroppig och tyckte inte alls jag behövde komma på inskrivning innan det var dags för kub, jag insisterade på att komma innan och få lite info innan vi bestämde oss om vi ska gör det eller inte. Men nej, det gick inte, sista dagarna att ta blodprovet skulle jag få komma. Det kändes inte alls bra och efter några dagar ringde jag tillbaka och avbokade besöket och ringde till den MVC som jag gått till tidigare och fick samma barnmorska som jag haft under mina två tidigare graviditeter (för 11 och 12 år sedan).  

Nu väntar en stor god frukost  Glad 

• A R
    Sommaren12 skrev 2012-03-19 08:05:41 följande:
    v 20 idag! :)

A R: Oj, jobbigt med din pappa! Tycker det låter ganska allvarligt om han inte kommer ihåg att du sagt att du är gravid. Vill inte vara fräck på något vis så hoppas du inte tar illa upp...
    Hahaha, nej jag tar inte illa upp!

Jag och syrran skrattade åt det när han gått och det känns som en bekräftelse och sammanfattning på vår relation.
    Vår kontakt är inte den bästa och han är rätt glad i alkohol om du förstår vad jag menar.
    Min farmor fick alzheimers och jag börjar undra över om han drabbats med, men visst är det märkligt att inte komma ihåg att man ska få ett barnbarn Obestämd

Tur att jag INTE blivit likadan som han är!
Svar på tråden Augustibebis 2012