• A R

Augustibebis 2012

Med första sonen hann en värk knappt sluta innan nästa tog vid. Jag provade lustgas men mådde bara illa av den. Tog ryggmärgsbedövning som var toppen för mig och hann gå ur innan krystvärkarna kom. Förlossningen tog 6-8 timmar. Det hela startade med att jag fick jätteont i ryggen, något muskelfäste som krånglade och vi fick komma in till förlossningen och kolla upp det, inga tecken på att förlossningen startat. När vi är på väg hem därifrån går vattnet och de säger att nu kommer nog bebisen inom ett par dagar. Ca 6 timmar senare var han född.
    Med andra sonen hade jag väldigt mycket förvärkar (i flera veckor) och jag kan faktiskt inte säga när förvärkar gick över till förlossningsvärkar. Fram till krystvärkarna var det mellan 5-7 minuter mellan värkarna och fosterhinnan fick de ta hål på. Hade ett par krystvärkar så var han ute. Från det att vi kom in till förlossningen tog det ca 4 timmmar innan han var ute. Hade bestämt mig för att ta ryggmärgsbedövning denna gång också men det hanns aldrig med. Däremot gick lustgas bra och klarade mig bra på det.
    Mina två förlossningar har därmed varit helt olika så vi får se hur det blir denna gång.
    Jag litar på min kropp och ser fram mot både förlossningen och första tiden efter trots att det är rätt jobbigt.
    Att föda barn är helt klart det största jag varit med om! 

• A R

Har haft en skön och slapp helg i fjällen och känner mig riktigt utvilad.
    Oron för blödningar börjar avta och jag njuter verkligen av att vara gravidSkrattande 

Jag har inte skrivit något på FB och kommer inte göra det ännu på ett tag, de som jag vill ska veta vet det redan. 

Jag har bara införskaffat lite kläder och ska får ärva lite babysaker av min svägerska så jag har en hel del att fixa men känner ingen stress över det.

Skulle dock vilja gå på "bytardagar", är det någon som kan tipsa om det i Stockholm?

LiJon, jag har har inte läs här på några dagar så jag såg ditt inlägg först nu.
    Jag hade GBS i slutet av februari. Fick lämna urinprov p.g.a  blödningar. 
    Det visade inget direkt utan först efter ett par dagars odling.
    Jag tyckte inte jag kände av det men efter en antibiotikakur insåg jag att det inte var fostret som tryckte på urinblåsan utan GBS som gjorde att jag sprang på toa så ofta.
    Var dessutom ganska om i magen men inge direkt smärta.
    Nu kommer jag få antibiotika igen innan förlossningen eftersom det finns en risk och kan vara farligt för bebisen att smittas under förlossningen.

Hoppas det löser sig för dig och att du får reda på vad det är.

• A R

Jag har en fråga till er som gör så fina collage och bilder med text i bildtråden.
    Vilket program använder ni för att göra det?

• A R
    Tesdy skrev 2012-04-02 15:47:52 följande:
    Jag gör mina collage i en app som heter Pic Collage. Jag gör dom alltså i telefonen.
    Tack för tipset!
    Vilken bra och lättanvänd appSkrattande

Har suttit med sonen och gjort collage för fulla muggar.
  • A R

Jag har önskat mig en väska med elefenter på från svensk tenn.
    Inte en klassisk skötväska men jag känner flera som använt den och är nöjda med den som skötväska.
    Fungerar ju lika bra senare som vanlig väska också. 

• A R

Har nu suttit och läst ikapp sedan tisdagen, oj vad det skrivs flitigt här inne!

Strongenough, otroligt skönt att höra om dina flickor, har tänkt så mycket på dig.

Angående att ta reda på kön så önskade jag mig en flicka eftersom vi har två pojkar, Var bestämd med att vi skulle ta reda på det just för att jag var rädd att bli besviken om det visade sig vara en pojke. Pyret låg i skräddarställning och navelsträngen mellan benen och vägrade byta ställning. BM ansträngde sig verkligen och frös till sist en bild. Vad jag kunde se så var det en snopp och jag blev jätteglad, faktiskt förvånad att jag inte blev besviken. BM sa att det här ser nog ut som en snoppoch en pung men det är svårt att säga säkert. Jag har inte tänkt så mycket på det utan bara känt att vi ska få en liten kille i slutet av augusti. Min man säger däremot att vi vet ju inte alls om det är en kille med tanke på ställningen och navelsträngen. Nu tycker han att vi ska göra ett extra ul för att dubbelkolla. Nu spelar det ingen roll för någon av oss om det är en kille eller tjej men vi har sagt till våra barn att de ska få en bror och jag har köpt bebiskläder i blått. Jag tror jag kommer boka ett extra ul för att vara säker. Hjärtljuden låg på 160. HUr skulle ni ha gjort?

När det gäller babyskydd så får vi låna två stycken (har bara en bil), likadana men en har basplatta. En sak mindre att köpa.

Jag har börjat sticka en lite babytröja också, en grå i alpackaull, stickar minsta strl 1-3mån. Hoppas hinna sticka ett par till innan BF. Vill även göra små tossor och någon mössa. En babyfilt i virkade mormorsrutor står också med på listan. Undra om tiden räcker till?

Glad Påsk på er alla fina gravida kvinnor här inne!

• A R
    kaxig91 skrev 2012-04-06 17:51:40 följande:
    En fråga , hur fick ni veta era barns hjärtslag o så ? jag är gravid i vecka 20 nu och har hört min bebis hjärta 2 ggr hos barnmorskan men hon har inte sagt vad hjärtljud o så låg på
    På RUL mätte de hjärtljudet men vi fick inte höra det.
  • A R

God morgon!
    Är på besök i några dagar hos min mamma. Har bara yngsta sonen med och i går kväll när vi skulle sova kände han sparkar för första gången, han blev så glad! Han är elva år och väldigt engagerad i min graviditet. Den äldre sonen (12 1/2år) skulle känna på magen för en vecka sedan men blev generad och sa att det där med bebismage är nog inte min grej. De är så olika.

Nu på morgonen har pyret bökat tunt ordentligt och det är så mysigt

• A R

Kampis, när vår yngsta var ca 3 månader sov han max 20 min åt gången, dag som natt. Vi turades om att sova i gästrummet för att få lite sömn. Min man hjälpte verkligen till men jag var helt slut ändå. Tycker verkligen inte du ska behöva ta det själv! Du ska ju orka som mamma också. Kramar till dig!

Svar på tråden Augustibebis 2012