Augustibebis 2012
Med första sonen hann en värk knappt sluta innan nästa tog vid. Jag provade lustgas men mådde bara illa av den. Tog ryggmärgsbedövning som var toppen för mig och hann gå ur innan krystvärkarna kom. Förlossningen tog 6-8 timmar. Det hela startade med att jag fick jätteont i ryggen, något muskelfäste som krånglade och vi fick komma in till förlossningen och kolla upp det, inga tecken på att förlossningen startat. När vi är på väg hem därifrån går vattnet och de säger att nu kommer nog bebisen inom ett par dagar. Ca 6 timmar senare var han född.
Med andra sonen hade jag väldigt mycket förvärkar (i flera veckor) och jag kan faktiskt inte säga när förvärkar gick över till förlossningsvärkar. Fram till krystvärkarna var det mellan 5-7 minuter mellan värkarna och fosterhinnan fick de ta hål på. Hade ett par krystvärkar så var han ute. Från det att vi kom in till förlossningen tog det ca 4 timmmar innan han var ute. Hade bestämt mig för att ta ryggmärgsbedövning denna gång också men det hanns aldrig med. Däremot gick lustgas bra och klarade mig bra på det.
Mina två förlossningar har därmed varit helt olika så vi får se hur det blir denna gång.
Jag litar på min kropp och ser fram mot både förlossningen och första tiden efter trots att det är rätt jobbigt.
Att föda barn är helt klart det största jag varit med om!