• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • sandraf

Jag blir inte klok på det där med hur de beräknar föräldrapenningen. Jag har i och för sig en tidsbegränsad anställning men rektorn har skrivit att den ska räcka hela terminen trots att vi båda vet att den inte kommer att göra det. När jag ringde FK sa de att så länge mitt arbete inte är stadigvarande i sex månader kommer de att utgå från min gamla inkomst men att det egentligen inte spelar någon roll eftersom de ändå tittar på årsinkomst. Problemet för mig är att jag hade mycket bättre lön + en heltidstjänst tidigare och det hade varit trevligt om det var den som räknades. Man ska ju också kunna gå ner i procent sex månader innan BF utan att det påverkar SGI så då vet jag inte hur de gör. Fasen vad krångligt det är då. Bara det blir rätt och jag får ut så mycket som möjligt. Jag får väl skicka in pappren (fick dom på posten idag) så får vi se. Annars får jag väl ringa FK igen. Glad 

• Lilla a76 385

oj ser att mitt inlägg inte kom med förra gången ( mer än en mening eller så)

Ang gravidkläder så finns det litet sortiment på Polarn och Pyret, men det är skapligt dyrt.... Annars är det som Sandra skrev, H&M och leggings/strumpbyxor på Åhlens som jag också hittat i stan.
    Senare när/om det är dags för amning så finns det såna boob-tröjor på babyproffsen och leksaksaffären vid McD i city... De ska vara bra enligt vad jag har hört av andra som använt dem, men vet inte om priset och så...

Tränade innan graviditet, men då jag haft fruktansvärt illamående mest hela tiden så slutade jag snabbt med det och har bara tagit en promenad eller så de dagar när jag mått bra. Nu på sista tiden cyklar jag om jag ska någonstans då det är enklare för kroppen... Men allt går sakta och är inte allt för intresserad av att ta ut mig, då illamåendet kommer med ökad puls.
    Ska i mars börja på Kvinnohälsans vattengymnastik för gravida och hoppas den ska ge mig något bra till förlossningsdags och lite sköna stunder i vattnet då man borde bli tyngre ju närmare man närmar sig... 
    Har kommit på att våran soffa inte är så bra för mig nu och har en sån pilatesboll hemma som jag sitter på framför tvn en stund... Är rätt skön sittställning man hittar på den, men inget man använder sig av genom en film eller så Skrattande

Usch för FK alla papper och regler.... MAn blir inte klok på dem, men ska försöka få ordning på allt så amn kan börja räkna på vilka pengar man kommer ha framöver...  

• 12Juni

Åh håller med er ovanstående.... FK verkar hur meckigt som helst, jag ska be om mödraskapsintyg nästa gång jag är hos barnmorskan å börja med att skicka in det. Ett steg i taget!

Men kommer med största säkerhet återkomma med tusen frågor till er som ligger något steg före mig efter hand =)

• KnytetsMamma

Åh, vad skönt att det är fredag och HELG!! Har varit en kaotisk vecka på jobbet med underbemanning och därmed kaos...så nu är det skönt att släppa det och ta helg. Vi ska senare ikväll åka till svärföräldrarna och stanna till söndag, ska bli skönt att bli lite upp-passad :)

Jag tror att jag har fått koll på hur FK kommer räkna ut min föräldrapenning, det jag tycker är krångligast är att veta hur man ska fördela sina dagar, man vill ju inte gärna slösa massa dagar nu i början om man inte verkligen måste utan spara lite, man får ju faktiskt vara föräldraledig tills barnet är 8 år så det kan ju vara kul att spara lite dagar. Efter denna vecka med total kaos på jobbet känner jag dock att det skulle vara skönt att vara mammaledig i några år Glad 

Hoppas ni alla får en skön helg och får vila ordentligt, jag hoppas på att kunna få lite sovmorgon både imorgon och på söndag, brukar ofta vakna vid kl.7 på helgen, visserligen pigg, men jag hade gärna sovit i alla fall till kl.9. Ska verkligen försöka somna om när jag vaknar men är jag pigg så blir jag så rastlös av att ligga kvar. 

• Moa Li

Här är en till som hoppas på sovmorgon! Underbart med helg. Första helgen på länge som vi inte har någonting planerat. Ska sy färdigt en mini-munkjacka med tillhörande sparkbyxor till bebisen. Grön och gul, kommer bli jättefint till både tjej och kille. Kom hem tidigt från jobbet idag och hann med en 2 timmars tupplur på soffan innan det ens blev mörkt. Underbart att det är ljust till strax efter 5 nu.

Idag har vi fått en diskmaskin installerad. Hur gött som helst. Hade sparat lite disk i diskhon, så när installationsgubbarna var klara så kunde jag provköra den direkt. Har legat i soffan och tittat på solnedgången genom fönstret och lyssnat till del ljuuuva ljudet från diskmaskinen som diskar i köket. Installationsgubbarna var inne i vårt lilla badrum också och konstaterade att vi faktiskt får plats med en smal toppmatad tvättmaskin - när bebisen kommit kanske det blir en sådan också. Skönt att kunna tvätta lite då och då utan att behöva knöla sig ner i tvättstugan. Lär väl bli en del extra tvätt Skrattande Små kläder tar ju ingen plats heller.

Nu har mannen kommit hem och jag har vaknat. Ska laga hamburgare och ta en lugn fredag. Jag älskar fredagar. Ser fram emot fika i veckan.

Snart inne i v. 25! Kärlek!

• KnytetsMamma

Så var helgen slut och måndag igen, härligt att solen skiner i alla fall. Det blev ingen helg hos svärföräldrarna eftersom bilen inte ville starta i fredags kväll, den var helt död och det är kanske inte så konstigt egentligen, den har stått ute i kylan i nästan 4 veckor utan att vi har använt den. Så vi fick en lugn fredag kväll i soffan istället. I lördags spenderade vi några timmar tillsammans med en kompis att fixa med bilen, den startade som tur var med hjälp av startkablar och sen var vi iväg och köpte ett nytt batteri, nu hoppas vi på att den kommer starta framöver (framför allt på lördag när vi ska besiktiga den). På kvällen blev vi spontant bortbjudna på middag, de ringde och undrade om vi ville komma om typ 40 minuter så det tackade vi ja till. Jag är egentligen ingen impulsiv person utan vill ha koll på saker och ting men det blev en väldigt trevlig kväll. Igår tog vi en härlig promenad i det fina vädret, kollade så att bilen startade (och det gjorde den) och körde och kollade var bilprovningen ligger. På eftermiddagen var sambon iväg och tränade och jag sov lite i soffan, väldigt skönt. Och nu är det alltså måndag igen, ny vecka och fika med er på fredag. Jag skriver in listan igen så att alla som kommer kan kolla så att de är uppskrivna. Ska bli kul att ses igen Glad

Fika Babettes fredag 24/2  kl.16 

Knytetsmamma (Maria) - kommer ev. några minuter efter kl.16 eftersom jag slutar jobbet kl.16
    LindaVE (Linda)
    Lilla_a76 (Anna E)
    Javli (Alexandra).
    MoaLi (Moa) 
    PaddelGris (Anna )
    Lisol (Lisette)
    Sandraf (Sandra)
    Franed (Annica) 

Ha en bra dag allihopa!!

• 12Juni

japp måndag igen! 

Men blev inte riktigt som en vanlig måndag för mig. Är genomförkyld så valde att jobba hemifrån idag. Det har gått helt ok att knappa lite på datorn mellan hostattackerna =) Men visst är det roligare att jobba med lite kollegor runt omkring!

Har under dagen försökt kurera mig med mkt vatten å hemgjord smoothies med massa frukt å bär i som jag tror kommer göra susen!  

Fick nåt jättelurigt igår med efter att jag hade ätit middag på kvällen. Det kändes som när man tagit en för stor tugga av något och det typ fastnar i strupen vid bröstet så det blir som ett tryck över bröstet. Detta ihop med som kramp mellan skulderbladen... Jättekonstigt å ont.. men använde mig av doktor Google och hittade något angående att problemet är att magmunnen inte stänger sig och det blir typ som ett bråck. Kunde tydligen bero på hormoner och att knodden trycker på i magen.. Obehagligt, men skönt att tro sig veta ved det skulle kunna vara nu iallfall.. Å inte känt något idag så tar det som en engångsgrej =)

Tror detta kan ha varit min första gravidåkomma isf... haha nåt ska vi alla vara med om ju =)

Åh, nu läser jag mitt inlägg å inser att det är ett väldigt klagande på mig idag med gnäll om sjukdomar. Ska skärpa mig nu =)

Imorgon är det Fetisdag har jag ju upptäckt under dagen med. Det måste ju firas med en stor semla från Lasses livs i Vidingsjö.. För det är där man köper semlor om man vill ha de godaste *en rekommendation till er som inte är från stan* 

Ha en go måndagskväll nu allihopa!

• KnytetsMamma

Hej på er!

Jag hoppas verkligen att jag kan komma på fikat på fredag, det är riktigt körigt på jobbet nu med underbemanning, helt nya system som ska införas nästa vecka och allmänt kaos. Så förmodligen måste vi ha möte på jobbet på fredag kl.17-19. Jag satsar ändå på att dyka upp runt kl.16 och stanna till typ fem i fem innan jag måste rusa tillbaka till jobbet. Trevligare ställen att spendera sin fredag kväll på finns ju Rynkar på näsan 

Nu ska jag återgå till min lunch innan jag ska rusa tillbaka till kaoset på jobbet, önska mig lycka till Glad

• Javli

Känner med dig Knytets mamma: Hoppas du kan komma en stund och ladda batterierna lite och att det blir lugnare framöver på jobbet.

Går själv ocg väntar på att höra om sjukskrivning går genom och om graviditetspenning. Håller tummarna och hoppas. Det är väldigt roligt att jobba men jag har verkligen inte samma fysiska förmåga längre. Det är ett bowlingklot ivägen!

• sandraf

Jag blev glatt överraskad idag när jag kom till personalrummet och insåg att kommunen bjöd alla på en semla (jag hade helt glömt bort vilken dag det var). Det var i alla fall precis vad jag behövde eftersom det idag var eftermiddagskonferens = lång dag på jobbet. Jag är egentligen inte så mycket för semlor men idag tumlade Kulan glatt runt när vi förstod att vi skulle få en gräddig bakelse.

Idag är jag i vecka 30 + 0! I helgen höll jag på att bli knäpp av att gå och vänta. Jag vill träffa bebisen nu, direkt! Tungan ute Fast det kanske är bäst att vänta några veckor till i alla fall... Kulan är lite väl liten för livet utanför magen än.

Jag måste tyvärr avboka fredagens fikaplaner. Några kompisar som bor utomlands hörde av sig och sa att de ville komma till helgen och jag kan inte påstå att vi ses för ofta. Det känns ändå tråkigt att missa fikat, men vi kanske kan försöka oss på att ses om inte alltför lång tid igen. Jag får nog en helg full med klappar på magen och konstateranden om att jag faktiskt har blivit ganska stor. Skrattande Det ska bli jättemysigt.

Nu ska jag gå och fixa till matlådorna till morgondagen och sen blir det nog faktiskt sängen.

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012