• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • Moa Li

LindaVE: Jag kommer sy barnkläder och har skrivit en barnbok som snart är klar, som vänder sig till barn i grundskolan.

• LindaVE

MoaLi: Låter jätteskoj! Vad modigt av dig att våga göra sådant. Och som sagt, timingen kunde ju verkligen inte vara bättre! Lovar att köpa något snyggt av dig till lillen =)

• sandraf

Vad kul Moa Li! Jag är imponerad över människor som är kreativa nog för att starta sitt eget företag. Jag är nog tyvärr alldeles för lat för att ens sätta mig in i allt vad ett företag innebär. Tungan ute Jag har däremot blivit inspirerad av de där barnvagnsgardinerna som skickades till nya prinsessan. Jag skulle dock gärna göra en själv men eftersom jag inte kan sy och inte heller har någon symaskin tänkte jag försöka sticka en. Den blir ju inte lika tät men det kan nog bli bra ändå. Jag har ju lite tid på mig att göra ett par versioner. Det är roligt att själv få bestämma hur den ska se ut också (det kan mycket väl bli så att jag ger upp, det händer ganska ofta med mina projekt).

Jag börjar känna mig mer och mer tung i kroppen. Jag får något liknande mjölksyra i hela kroppen bara jag ställer mig upp och det går trögt att andas. Igår var mina vader och fötter ordentligt mycket större men som tur var fick jag skön fotmassage av min sambo.

Nu har vi hittat ett hus som vi är intresserade av! Vi får se hur det går med budgivning och så men det känns kul att ha hittat något som skulle kunna bli vårt framtida hem. Det blir nog tufft att flytta med en någon månad gammal bebis men det får jag i så fall leva med.

Nu är klockan 22.15 och jag har, i flera timmar, önskat att få gå och lägga mi, trots att jag hade lite sovmorgon imorse. Skrattande Jag ska nog försöka slösurfa ett litet tag innan jag kryper ner men det blir nog verkligen inte länge. 

• Moa Li

Tack för lyckoönskningarna. Ska på möte på Närligslivets Hus nu i veckan för att gå igenom affärsplanen och bolla några praktiska bitar som jag är osäker på. Men nu ska jag verkligen se till att registrera företaget.

Ännu en underbar vårdag ute. Ligger i sängen och slappar lite fortfarande men ska snart hoppa upp. Vet inte när jag senast var uppe innan kl 9 en lördag. Underbart med sol

• KnytetsMamma

Åh, vilken härlig helg det har varit, vi har varit hos svärföräldrarna i Huskvarna sen i fredags kväll. Blivit riktigt bortskämda och hunnit med mycket: fika i solen, promenera längs Vättern, fika hos kompisar, spela spel, sova mycket, sy lite till Knytet m.m. Så det har verkligen varit en toppenhelg. Nu har vi landat igen hemma efter att ha fyndat ett skötbord på väg hem, vi har trångt i badrummet och enda skötbordet som skulle funka är ett från IKEA, jag hittade det för 125 kronor knappt använt (nypris 299 så det kändes väldigt bra).

Nu blir det en lugn kväll i soffan, känns som att det är precis lagom innan en ny arbetsvecka, börjar kl.11 imorgon så det är skönt. Och så ser jag ju såklart fram emot fikan på fredag, ska bli kul som vanligt.

Vi (eller mest svärmor, jag hjälpte till att välja tyg och fixa lite) sydde ett babynest till Knytet i helgen, blev riktigt bra om jag får säga det själv. Sen hade jag köpt ett fleecetyg som jag nu bara klippt i 2 bitar och sick-sackat runt för att få 2 filtar till Knytet. Visst är babynestet fint? Hoppas att Knytet kommer trivas där i.

• KnytetsMamma

Här var det lite stiltje i tråden, folk har väl fullt upp med jobb och annat. 

Igår var det exakt 3 månader till Knytet är beräknat att titta ut, kan inte riktigt förstå att det bara är så kort tid kvar men jag längtar väldigt mycket. Framför allt nu när vi har lite saker uppe i lägenheten som är bebis-saker, har det mesta i källaren men några saker har inte kommit ner dit än så man blir påmind varje dag, underbart :)

Om några veckor måste jag nog prata med min arbetsgivare om hur jag tänker med föräldraledigheten och jag tycker det är så svårt att veta redan nu hur länge jag vill vara hemma. Jag tänker i alla fall att jag ska vara hemma på heltid minst sålänge bebisen ammar på heltid men sen vet jag inte. Har nån fundering på att vara hemma typ 8 månader på heltid och att jag och sambon sen delar på ledigheten en period och att han sen är hemma på heltid. Hur ska ni andra göra?

Nej, nu ska jag äta lite och sen är det jobb.
    Ha det så bra och njut av  Solig :en!

• Javli

Vilket fint babynest Knytets mamma! Vad kommer nog den lille/lilla sova gott =).

Jag ser verkligen fram emot fikat på fredag, ska bli roligt att träffa er alla igen. Jag har blivit sämre med bäckenet men hoppas vara i form för att kunna jobba lite till snart =). Saknar verkligen alla goa barn och arbetskamrater på jobbet. Annars ringde de från FK och berättade att jag inte behövde matchas mot arbetsmarknaden, vilket känns skönt! Nu väntar jag på beslut angående graviditetspenning och hoppas kunna gå hem ganska snart.

Det känns också konstigt att det snart ska bo ett barn här också, men det blir lite mer verkligt för varje vecka som går. Snart drar vår föräldrautbildning igång och på måndag är det föreläsning på US, är det någon mer som ska gå då?

Ha det toppen alla!

Kram!

• Moa Li

KnytetsMamma: Jag planerar att vara hemma på heltid under hösten, fram till skolstarten i januari. Kommer att ta ut 4 dagars föräldraledighet under hösten och en dag utan lön alternativt sparad semester. Bebisens pappa kommer att vara föräldraledig 1 dag under hela hösten. Från januari kommer jag jobba 1-2 dagar och då är pappan hemma. Det lutat år att jag jobbar 2 dagar under våren.

Efter det vet jag inte. Har en dröm om att jobba 80% och att pappan också jobbar 80 % och ta en dags föräldraledigt från när barnet är drygt 1 år och förhoppningsvis börjar på dagis. Då blir det 3 dagar på dagis och 2 + helg hemma med mig, pappan eller båda oss.

...sen kanske det inte alls blir såhär Flört

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012