• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • Javli

Ett stort grattis till huset SandraF! Vad spännande, det kommer säkert gå toppen att flytta med en liten. Perfekt att få huset till sommaren också. Var är det ni ska flytta?

Vad läskigt det låter Knytets mamma! Tyckdet det låter som ett blodtrycksfall, inte helt ovanligt nu i slutet av graviditeten. Hoppas du och ni andra mår bra och att vi får ha denna fina sol framme lite till!

En fika på söndagseftermiddagen den 1 april låter kanske bra? Vet inte om babettes har öppet, annars kanske det är något annat cafe som har öppet? För mig passar det med 14.00 och framåt =).

Idag var vi hos barnmorskan och magen växer inte som den ska, ligger flera cm under kurvan så nästa vecka blir det ett tillväxtultraljud för att se så allt står rätt till. Vi hoppas att det bara är en liten bebis. Varken jag eller mannen är långa som den lille brås säkert på oss. Han eller hon är iaf aktiv och det lugnar.

• sandraf

Javli: Det är säkert bara en snäll bebis som försöker att inte bli alltför stor inför nedkomsten, för att vara snäll mot sin mamma. Vi håller tummarna för det i alla fall. Jag tycker att det känns tryggt att bm kontinuerligt kontrollerar hur graviditeten fortskrider. Det är lyxigt att bo i Sverige med den mödravård vi har här.

Huset ligger i Västerlösa, så det är mitt ute på blåsiga slätten. Det ska bli helt underbart att slippa spendera ännu en sommar i en varm lägenhet i en varm stad. Jag måste dock säga att jag fortfarande är aningens nervös för att besiktningen ska visa något oväntat som gör att det inte blir något. Snacka om att jag skulle bli besviken i så fall. 

För mig spelar det ingen roll vart vi går och fikar. 

• Moa Li
    12 juni, hahhaa, vet inte om jag kan umgås med dig sedan, om du har en lattekopp på din barnvagn, hahahaa. Mycket rolig detalj. Men jag har ingen lattekopp på vagnen ;)

Igår köpte vi en spjälsäng. Brio med 3 ligglägen i höjdled och en dropdownsida. Madrass, spjälsängsskudd, kuddar och täcken i rätt "ekfärg" för 600 pix. Blocket är bra. Den är jättefin, ser helt ny ut. Så nu ska jag köpa sängkläder. Vill ha ett gult påslakan med vita moln, någon som sett det?

Knytets mamma: jag har känt av en liknande situation när jag stod just i kö. kassörskan var långsam och tog god tid på sig att slå in all varor. Jag kände hur jag blev yr och svettig och fick hålla mig i disken. Sedan sa jag att jag var tvungen att gå och sätta mig. Fick sitta på en stol i butiken och få tillbaka blodet i huvudet och "medvetandet". Fick sitta och andas lugnt, men kände också av "panik" och en underlig känsla. Det gick över på ett par minuter, men känslan höll i sig lite längre. Första "defekten" jag upplevt hittills. Då hade jag slarvat med maten för jag väntade på att äta på stan med en kompis och tog bara en lätt lunch. Antar att all näring gick till bebisen och jag blev utan.

SandraF: Å, får gratulera till huset! Kommer säkert gå bra att flytta med bebisen. Vi har tackat ja till bröllop 1 mån efter beräknad födsel. Får se hur det går - hoppas på att kunna lämna bebisen hos mina föräldrar som bor ca 30 min från festlokalen :) Får väl åka dit och amma. Bebisen fick följa med, men inbjudan har annars 18-årsgräns.

Jag fyllde år i veckan, så nu är det vår! Vårdagjämningen har redan varit och sommartid börjar på söndag!

Kram Moa Li
  • Lilla a76 385

MoaLi: påslakan har jag inget sett, men tyg finns både på Ohlsons tyger? (st.Larsg) å den i början på djurgårdsgatan ( vet inte vad den heter..) finns i många färger å både bomull å trikå... Vi har köpt gult till gardiner, men sen kom sambon på att det inte var
    "rätt" så ut igen å leta nytt tyg :-S trodde det var jag som skulle vara den besvärliga i dessa beslut!!

Visst är det härligt med vår
    Ska försöka ta oss till kolonin i helgen för lite röjning, men får se hur det går då jag är beordrad vila av bm. Har ont i mage och sammandragningar pga stress (tråkiga omständigheter i släkten) och har ännu lite mer än 5v kvar så bara att knipa

Det är svårt det där med "stora beslut" snart efter födsel.... Vi är bjudna på bröllop i Holland i augusti... Vill gärna dit, men orkar man med och blir det för mycket för alla inblandade?? Vi behöver inte bestämma oss än som tur är.

Javli: det blir nog bra, men skönt att få det kollat...

Sandraf: kul med huset, nu håller vi tummarna för besiktningen då

KnytetsMamma: otäck känsla... Sån har jag haft ( blodtrycksfall m panikandning) men då som ickegravid... Hoppas det blir en engångsföreteelse dock :-S

Tycker vi tar och bokar fikat den 1/4 på em. Tid kan andra bestämma vad som passar bäst. Måste dock bli på ett annat fik, för babettes är stängt..

• Lilla a76 385

Fikalistan för 1/4 på em (14.00 som Javli föreslog eller finns andra önskemål??) kom med förslag på bra fikaställe

Lilla_a76 (anna)

• KnytetsMamma

Sandraf: åh, vad spännande med huset, håller tummarna stenhårt för att besiktningen inte visar på någon otrevlig överraskning. Härligt att slippa varm lägenhet på sommaren. Vi har dock väldigt tur med vår lägenhet som ligger på bottenvåningen och brukar hålla sig relativt sval, vi har nästan ingen sol som gassar in genom fönstrena så det är skönt. Men visst blir det varmt på sommaren, det går ju inte att undvika. För vår del dröjer det nog lite innan det blir flytt men vi kanske åker till våra familjers sommarhus på Öland och i Skåne lite i sommar, vi får se hur det går med Knytet.

Vi ska också på bröllop, 4 augusti så det är nästan precis 2 månader efter BF. Det är här i stan så det är ju skönt, de som ska gifta sig vet ännu inte om att vi ska ha barn så vi ska ringa och berätta det och höra om barn är välkomna på vigseln. De ska ha festen i sin trädgård så vi hoppas på att Knytet är välkommen, annars går vi kanske på vigseln bara. Sen i juli ska min syster ha dopkalas för sin son som föddes i februari (hon bor i Bryssel så de har dopet där men vill ha kalas för släkten i Sverige), då blir det en tur till Göteborg och då får vi hoppas att Knytet gillar att åka bil Glad 

Javli: håller tummarna för att ultraljudet nästa vecka går bra, behöver ju faktiskt inte betyda att barnet inte växer som det ska bara för att magen inte följer kurvan exakt. Men säger som Sandraf, så skönt att vi bor i Sverige med all den sjukvård som finns här. 

MoaLi: det var precis efter frukost så jag tror inte det beror på lågt blodsocker också men jag vet inte, varit lite svårt att äta sista dagarna när jag varit förkyld och sambon har inte heller varit så sugen på mat så det har blivit väldigt enkel mat, kanske helt enkelt för lite mat för både mig och Knytet. Men nu vet jag ju i alla fall att det kan hända och får vara försiktig. Ska till läkaren på mödrahälsovården på måndag, ska prata med henne om det då. Ska även diskutera lite hur länge hon tycker att jag ska jobba med tanke på att jag står och går hela dagarna, det är lite påfrestande och jag lär ju bara bli tyngre ju fler veckor som går. 

Förslag på fikaställe om vädret är fint: Café Åbacka nere vid Stångån, så mysigt om man kan sitta ute i deras trädgård. Men det spelar inte mig så stor roll egentligen...

Fikalistan för 1/4 på em (14.00 som Javli föreslog eller finns andra önskemål??) kom med förslag på bra fikaställe   

Lilla_a76 (anna)
    KnytetsMamma (Maria) 

Idag mår jag bättre men bestämde mig ändå igår för att stanna hemma från jobbet både idag och imorgon, samvetet gnager att jag är lat och att jag borde gå och jobba nu när jag är lite piggare men jag ska försöka ignorera det och tänka på mig och Knytet.

Ha en bra dag!1 

• Lisol
    Moa Li skrev 2012-03-21 23:54:36 följande:
    12 juni, hahhaa, vet inte om jag kan umgås med dig sedan, om du har en lattekopp på din barnvagn, hahahaa. Mycket rolig detalj. Men jag har ingen lattekopp på vagnen ;)

Igår köpte vi en spjälsäng. Brio med 3 ligglägen i höjdled och en dropdownsida. Madrass, spjälsängsskudd, kuddar och täcken i rätt "ekfärg" för 600 pix. Blocket är bra. Den är jättefin, ser helt ny ut. Så nu ska jag köpa sängkläder. Vill ha ett gult påslakan med vita moln, någon som sett det?

Knytets mamma: jag har känt av en liknande situation när jag stod just i kö. kassörskan var långsam och tog god tid på sig att slå in all varor. Jag kände hur jag blev yr och svettig och fick hålla mig i disken. Sedan sa jag att jag var tvungen att gå och sätta mig. Fick sitta på en stol i butiken och få tillbaka blodet i huvudet och "medvetandet". Fick sitta och andas lugnt, men kände också av "panik" och en underlig känsla. Det gick över på ett par minuter, men känslan höll i sig lite längre. Första "defekten" jag upplevt hittills. Då hade jag slarvat med maten för jag väntade på att äta på stan med en kompis och tog bara en lätt lunch. Antar att all näring gick till bebisen och jag blev utan.

SandraF: Å, får gratulera till huset! Kommer säkert gå bra att flytta med bebisen. Vi har tackat ja till bröllop 1 mån efter beräknad födsel. Får se hur det går - hoppas på att kunna lämna bebisen hos mina föräldrar som bor ca 30 min från festlokalen :) Får väl åka dit och amma. Bebisen fick följa med, men inbjudan har annars 18-årsgräns.

Jag fyllde år i veckan, så nu är det vår! Vårdagjämningen har redan varit och sommartid börjar på söndag!

Kram Moa Li
    Gissar att du har sett cdon.se/leksaker/f%C3%A4rg-form-moln-spj%C3%A4ls%C3%A4ngsskydd-gul-17119433. Nu hittade jag bara spjälsänkskyddet, men det ska finnas i sänkläder till spjälsäng med. Jag har köpt dem i rött och grönt :) riktigt fina. Färg och Form Moln heter de av Gunilla Axen.
  • KnytetsMamma

Vårt babynest som svärmor sydde för några veckor sedan är rött med moln på. Hade då ingen aning om att det är ett väldigt känt barntyg, fastnade bara spontant för det. När jag sen berättade för en kompis om det sa hon direkt "Men, det måste ju vara Färg& Form av Gunilla Axén" och hon hade ju helt rätt. Det är verkligen fina tyger, skulle gärna sy något i trikåtyg till Knytet men får se om jag överlåter det till svärmor istället.

Idag mår jag äntligen lite bättre men ska ändå vara hemma från jobbet, är fortfarande ganska trött och lite hostig så en till dag hemma gör susen och sen är jag fit for fight att jobba nästa vecka.

Hoppas ni alla får en bra dag i det underbara vädret Solig  och en trevlig helg. 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012