• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • sandraf

Knytetsmamma: Jag tror att det är lika bra att stanna hemma men jag förstår precis vad du menar när du bara känner dig lat. Den veckan jag var hemma hade jag ingen feber (jag får ytterst sällan det) men jag var jättetäppt och hade ont i halsen. Jag skulle säkert ha kunnat jobba men att jobba med människor när man bara känner sig ofräsch är verkligen inte kul. Jag hade dock dåligt samvete hela veckan för att jag var hemma.

Sakerna med moln på är jättefina! Jag har inte alls kommit till att köpa gardiner, lampor, sängkläder mm än. Vi har fått lite sängkläder från en kompis så vi börjar väl där men köper säkert något nytt lite senare. Lampan som vi har i vårt extrarum får duga, i alla fall tills vi har flyttat och detsamma gäller gardiner. Kulan kommer ändå att bo i vårt sovrum i början så jag väntar lite med att inreda.

Jag fyller på fikalistan, men skulle vi kunna ta det vid tre (eller när stänger fiken) för jag har ännu inte fått svar från min kompis.

Fikalista 1/4:

Lilla_a76 (anna)
    KnytetsMamma (Maria) 
    Sandraf (Sandra)

Idag har jag planerat en härlig dag i solen, dels med hunden och dels med kameran. Jag brukar vara inne på en sida på Fototriss där man varje vecka får ett nytt tema att fota efter så jag tänkte ta mig an veckans tema vilket är: Underifrån (lättare sagt än gjort när man är gravid). Jag älskar att fota våren och de första blommorna som dyker upp så jag får väl helt enkelt fälla in magen och försöka kravla runt på alla gräsmattor (inte riktigt lika smidig som vanligt). I helgen ska Erik försöka ta några gravidbilder på mig men vi får väl se om den mycket kritiska jag blir nöjd. Det känns roligt att ha någon fin bild från den här tiden i alla fall. 

Nu ska jag gå och ta reda på i köket och sen ska jag nog ge mig ut en sväng.

Ha en härlig dag! 

• KnytetsMamma

Klockan 15 den 1/4 funkar för dig, plats spelar mindre roll men om ni andra kan tänka er Åbacka kanske vi ska köra på det (om det är fint väder dvs....man ska ju helst sitta ute i trädgården och fika).

Vilket härligt väder det är, har suttit på vår lilla innergård och läst en stund på förmiddagen, riktigt varmt och skönt. Nu är jag inne för lunchpaus, blir nog en liten siesta när jag ätit för jag är fortfarande inte 100% återställd efter förkylningen, riktigt segdragen förkylning det här :(

Ha en fortsatt skön fredag!!!

• Javli

Skriver in mig i fikalistan för nästa söndag

Fikalista 1/4:

Lilla_a76 (anna)
    KnytetsMamma (Maria) 
    Sandraf (Sandra)
    Javli (Alexandra)

Hoppas ni alla haft en fin dag i solen. Vi har fixat lite i trädgården, mannen har grävt ut inför häckplanering och jag har kollat så att snödropparna är på väg upp. Bra fördelning..hihi..Idag har vi också stuvat om lite i huset så att arbetsrummet har blivit gäst-, och arbetsrum och bebisens rum är ledigt. Det är ganska tomt nu men det känns ändå skönt att ha det gjort. Annars laddar vi för ultraljudet på onsdag och det ska bli spännande att se hur mycket man kan se så här sent, är ju ändå i vecka 34 nu.

Ha en underbar kväll alla!

• Moa Li

Läste precis att jag är i 7 månaden. V. 30 börjar nu. Oj oj, Vad fort detgår ändå. Nu känns det som sommaren är här. Vi har köpt barnvagn, babybjörn bärsele och en spjälsäng. Igår var jag på Ohlssons tyger och köpte tyg till påslakan. Ljusblått med vita moln blev det. ganska dyrt ändå, 99 kr metern och då räknade jag på att det går åt ca 3 meter. Hade nog nästan tjänat på att köpa färdigsytt, haha. Men mysigt att pyssla.

Jag tror jag är på en fila den 1 april, men väntar med att skriva in mig. Vi var och fikade på Åbacka idår, jag och några vänner. Mysigt. Var ullt när vi kom, men fick plats sedan. Våffeldagen idag, va? Vi fuskade och åt våfflor redan igår. Gott. De har både hjortronsylt och egengjord rabarbersylt till våfflorna i Åbacka. Underbart gott.

... jag har gått upp 20 kg och vägde 80 kg hos barnmorskan senast. I huvudet väger jag 58 kg. Det blir många och långa promenader i sommar! Men vår kronprincessa verkar ju ha lyckats promenera bort sina bebiskilon snabbt. Kommer gå fint. Men jag blir förvånad varje gång jag ställer mig på en våg, så försöker undvika det.

Kram Moa Li

• Moa Li

Måste berätta om en mycket märklig och "övernaturlig" dröm.

Drömde att jag i samband med vår förlossning hade det fötts ett barn, som såg ut som en miniatyr av en vuxen kvinna. De hade "intervjuat" bebisen efter några månader (ja, du läste rätt!) och hon berättade att hon var 32 år och återfötts från ett tidigare liv. hon mindes precis vad hon hette i sitt tidigare liv och var hon hade bott mm. Hon hade blivit någon "miss" för hon berättade att alla andra barn som föds också är pånyttfödda, men att de helt startar om från noll - med ett nytt liv i en ny familj. Denna kvinna var ett av undantagen och hon kunde både prata och gå efter 3-6 mån. pappan i familjen höll henne på armen under intervjun, precis som en 6 mån bebis, men hon såg vuxen ut i ansiktet och pratade som "en akademiker".  Jag som inte ens tror på liv ett efter detta.

Varför dessa knepiga drömmar?

Läste om en tjej som drömde att när de kom in till förlossningen så berättade barnmorskan att hon skulle få testa en ny förlossningsmetod och "föda ur örat" ietället. Fattar ni vilket litet hål det är den ska ut igenom då. Sjukt. Men intressant. haha.

• franed

Låter trevligt med fika den 1/4. Jag kan tyvärr inte förrän lite senare men jag kan ju dyka upp när jag är klar. Jag är mest trött just nu, kan ju bero på en förkylning, men längtar efter lite lov. Bara 2 veckor till påsk, ska bli skönt med lite ledighet. Idag blev det våffla på Åbacka, himla mysigt i vårsolen

Fikalista 1/4:

Lilla_a76 (anna)
    KnytetsMamma (Maria) 
    Sandraf (Sandra)
    Javli (Alexandra)
    franed (Annica) 

• Lilla a76 385

Har haft en helg i kolonistugan med vårrensning i rabatter och stuga.... Orkar gör man inte speciellt mycket nu för tiden, men vad skönt att grilla och slappa i solen iaf medan Anders fortsatte
    Mindre än 5v till bf och jag har börjat längta dit nu. Beror nog på spänningarna i magen och allt som blir påtagligt på föräldrautbildningen.....
    Tyvärr måste jag hinna med en begravning innan, vilket känns sådär då bm sa att risk för start vid enorm känslomässig påfrestning var stor... :-S Jaja, ärtan klarar sig om så skulle vara så inget att oroa sig över nu...
    Tyvärr ska jag byta bm i allt detta, men det verkar mest vara koll och mätning det sista så det får gå...
    Har ni andra skrivit på papper hos bm ang vilken BVC ni ska tillhöra sen? Förstod det så på utb. men vet inte om jag missuppfattade - gör något sånt har jag inte gjort...
    Å inte har jag fått besked från FK heller.... Börjar tröttna på dem, redan innan man på riktigt börjat ha att göra med dem :-S

Nehe, nu sova. Det hör jag iaf bra om nätterna när jag väl funnit det rätta läget..

Ps. Har jag förstått det rätt att fikat 1/4 beräknas starta närmare kl.15 (senareläggning från tidigare 14 tiden??!!) för mig fungerar det bra.

• KnytetsMamma

Nu är jag äntligen frisk och känner mig piggare, så skönt. Jag är inte van att vara sjuk och då känns det extra jobbigt att vara hängig så länge. Men idag blir det jobb igen. Ska dock först till läkaren på MVC, min barnmorska tyckte att jag skulle träffa en läkare pga vissa omständigheter i min bakgrund. Känns bra att få träffa en läkare faktiskt, har lite frågor och funderingar jag ska ta upp. Sen blir det jobb 11-18, hoppas det går bra, man kommer ur gängorna ganska snabbt när man är borta. Ska försöka prata med min arbetsgivare om hur jag/vi planerar föräldraledigheten, hoppas hon har tid idag. 

Det är så skönt att det är påsk nästa vecka, det innebär ju kort arbetsvecka både nästa vecka och veckan efter påsk, härligt. Vi åker ner till mina föräldrar i Skåne över påsken, ska bli skönt att komma dit och bli lite omhändertagen :) Och så hoppas vi såklart på fint väder så vi kan vara ute lite. Vi ska vara i sommarstugan och det är så skönt för där finns inte internet och väldigt dålig mottagning på mobilen så man kan verkligen koppla av där, skönt.

Nu ska jag få i mig lite mellanmål innan jag beger mig till läkaren.
    Ha en bra dag i solen allihopa!!! 

• KnytetsMamma

Jag verkar ha haft riktig tur med FK eller ett enkelt ärende för jag fick väldigt snabbt svar från dem om vilken SGI jag kommer få min föräldrapenning på. Det är kanske enkelt om man har en vanlig tillsvidareanställning på heltid och arbetsgivaren snällt fyller i uppgifterna. Hoppas att ni andra snart får besked också, förstår att det är jobbigt att vänta. Imorgon har jag 10 v till BF, kan nog inte riktigt ta det till mig, känns fortfarande helt overkligt men förmodligen blir det mer och mer verkligt ju närmare BF jag kommer. Längtar i alla fall efter det lilla knytet nu Glad

Nu ska jag tillbaka till jobbet efter en skön lunchpaus i soffan, 4 timmar kvar och sen slutar jag, det ska nog gå bra det också. 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012