• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • sandraf

Veckorna går i rasande fart, men tur är väl kanske det för då går det snabbare tills jag får träffa Kulan. Jag har haft fullt upp både under helger och veckor och jag känner inte riktigt att jag orkar lika mycket som jag brukar. Jag har aldrig blivit så trött av att tvätta som jag blir nu. Idag har jag dock spenderat dagen hemma med ont i halsen. Jag har inga andra sjukdomssymptom så förhoppningsvis kan jag jobba imorgon. Det är bara jobbigt att stå och hålla lektion när man har ont i halsen. Jag passade på att plantera om mina stackars misshandlade växter så jag hoppas att jag nu inte måste vattna dem varje dag och att de kommer att må bättre.

Jag har precis kompletterat min föräldrapenningansökan så jag vet ännu inte hur mycket jag kommer att få. Jag vet heller inte hur det kommer att se ut med jobb för mig framöver så jag har ännu inte tagit tag i föräldraledighetsplanerandet. Jag vill i alla fall vara hemma till nästa vårtermin men om jag är arbetslös måste jag ju vara flexibel om något dyker upp. Jag önskar också att vi båda ska kunna jobba 80% sen när Kulan börjat på förskola men vi får se hur det går ihop sig ekonomiskt. Jag skulle vilja veta hur mycket jag får per dag så jag kan räkna på hur få dagar jag kan ta utan att vi behöver svälta. Det kommer väl inom någon vecka hoppas jag.

Knytetsmamma: Vilket fint babynest! Jag gillar tyget skarpt! Jag är helt handikappad vad det gäller att sy (och har heller ingen symaskin) men däremot stickar jag lite. Jag har stickat en babyfilt och nu håller jag på med en barnvagnsgardin. Jag har försökt sätta ihop ett mönster med många "hål" eftersom jag läste att det inte var bra att täcka över vagnen helt. Om jag stickar luftigt kommer det ju ändå in luft men skyddar lite mot sol osv. Jag har hittat på mönstret själv så den kanske blir skitful, det vet man aldrig, men då får jag väl göra en ny. Jag behöver ändå ha något att pyssla med på tåget till jobbet.

Till helgen kommer mamma med mina gamla bebiskläder (de som fortfarande är något att ha) och min gamla vagga. Vi försöker samla ihop alla saker som vi ska låna så att vi får lite översikt över vad vi har och vad vi måste införskaffa. Efter den här veckan har jag bara fyra veckor (+ påsklov) tills jag går hem. Tiden rusar fram och magen bara växer! Skrattande 

Var hos bm i fredags, behöver inte ta några fler blodprov och sånt eftersom mina värden ser så bra ut. Skönt! Nästa gång ska hon känna efter hur Kulan ligger så nu ägnar jag ganska mycket tid varje dag åt att försöka lista ut själv hur han/hon ligger. Det går inget bra dock. Så fort jag tror att jag har fått kläm på det rör sig Kulan alltid på något sätt som då inte passar in i min teori. Vi får se om ett par veckor.

Nu ska jag ta reda på tvätten och sen kanske äta lite kvällsmat!

• 12Juni

Åh jag läser era inlägg om föräldraledighet och börjar med fundera lite... Känner precis som er att det är svårt att veta hur länge jag vill vara ledig... Och hur mkt föräldraledighet jag vill spara till framtida år... Ja tankarna snurrar... :) men har ju någon månad innan papper måste lämnas in på jobbet, så till dess ska det nog klarnat :) Jag kollade nyss antal dagar kvar till bf och är nere på tvåsiffrigt nu... 98 dagar... Närmar sig med stormsteg å inte mig emot alls :) Jag smålängtar till nästa barnmorskebesök för att mäta magen å kolla hur mkt den växt, spännande tycker jag... Men det är först i slutet av mars det är dax så ett tag kvar... Kom just hem från pitchers å är sådär härligt mätttrött så nu lockar soffhörnet innan kudden ska få en dejt.

• franed

Har inte kommit så långt i planeringen av föräldrardagar, men inser att det är dax att ta tag i det. Har kommit så långt att jag kollat lite i almanackan hur länge till jag ska jobba och inser nu att enligt min planering är det exakt 2 månader kvar att jobba
    Får jätteångest när alla syr och stickar mm, inte för att jag inte kan, men jag har liksom ingen lust. Har börjat på lite småsaker men blir visst aldrig klar... Jag ska göra ett litet babynest, men har inte bestämt tyg än, så jag hoppas att när jag börjar med det får jag lite inspiration och fortsätter av bara farten. KnytetsMamma: det var superfint, det som ni hade gjort. 
    Sen inser jag när jag kollar almanackan att jag har dubbelbokat mig på fredag, så tyvärr kan jag inte komma på fikat Så jag får se fram emot nästa tillfälle istället.
    Ha en fortsatt bra vecka nu allihopa!  

• Moa Li

Jag ska till svärföräldrarna i göteborg i helgen, men ser också fram emot nästa fika

• KnytetsMamma

Äntligen torsdag kväll och bara en dag kvar till helgen, så skönt. Visserligen känns det som att veckan har gått fort men jag är ändå helt slut, skönt att vi ska vara hemma i helgen och bara göra lite småsaker. På söndag ska vi på en husvisning, vi har inte tänkt köpa just nu men man måste ju börja nånstans för att veta vad man vill ha för något.

Annars har dagen gått i ett rasande tempo, jobb 9-13, lunch 13-14, kroppskännedom 14-16 och sen jobb igen 16-18.15...var helt slut när jag kom hem och var då glad att sambon hade middagen klar på bordet. Nu degar jag lite i soffan innan jag ska orka ta mig in till sängen och fortsätta sova där, älskar att sova just nu :)

Ha en bra dag så ses vi imorgon eftermiddag, får se hur länge jag stannar, vi ska ev. ha folk på middag här hemma på kvällen men jag kommer en stund i alla fall, ska bli trevligt.

• 12Juni

Så va det fredag imorgon igen... Underbart! Jag har dock insett att jag inte kommer hinna med fika denna fredag heller... Fredagar är svåra att hålla fria känner jag... Kanske kan vi försöka med en annan kväll i veckan nästa gång om nån annan känner samma lika förstås :) Idag inhandlades täcke å kudde till spjälsängen så nu ska sängkläderns tvättas å sen ska sängen stå redo å få vänta hela tre månader...ha ha lite tidigt kanske men inte kunna hålla oss ifrån det riktigt! Önskar er alla en go fredag å en supertrevlig fika!

• Javli

Hejsan!
    Jag har fått bihålsinflammation så jag håller mig hemma idag, vill absolut inte smitta ned er =(. Hoppas ni får en mysig fika och att vi snart kan göra om det igen!

• KnytetsMamma

Tack för en trevlig fika idag Lilla_a76 och sandraf, kul att ses som vanligt och skönt att prata bebis-grejer med andra som förstår  och inte bara himlar med ögonen och suckar. Får vi se om vi blir fler på nästa fika.

Krya på dig Javli, hoppas du mår bättre snart.

Jag har en lugn kväll i soffan med benen i högläge, blir så tung och svullen i benen efter att ha stått och gått en hel dag på jobbet, då finns det inget bättre än att lägga upp benen högt och bara ta det lugnt. Sambon är iväg och bastar hos en kompis så jag antar att det blir tidig säng-gång för mig, är redan trött Glad

Ha en skön helg allihopa och lycka till på söndag sandraf, om ni inte redan gjort det så sök lånelöfte på Danske Bank, de samarbetar med Skandiamäklarna och ger riktigt bra ränta om man köper hus via dem.

• Javli

Åh, attans att jag missade fikat =(. Ska vi ta och hitta ett nytt tillfälle? Kanske en söndag? Mysigt att kunna fika när det är ljust ute =)

• Lilla a76 385

Mycket trevlig fikastund- dock liten grupp
    Nya tag snart igen...
    Sjukdom är aldrig kul när man får avstå fika Javli, men det kommer fler gånger...

Fick en stenhård magen å enormt tryck i sidan på kvällen vilket resulterade i att min fredagskväll inte var så kul, men efter telefonsamtal så är det vila och panodil som rekomenderas...
    Gick över framåt natten och nu har det varit full fart idag med besök av kusin med två barn.... Full fart är bara förnamnet

Nu ska här slappas i soffan framför en film och sushi..

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012