• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • Lilla a76 385

Vilken värme.... Har varit på en kortare promenad idag, men med solen och värmen blir det jobbigt.. Fick mig dock en glass på Bosses som gjorde de uthärdigt.
    Kroppen återhämtar sig och Ester sover bra om nätterna, inatt fick jag väcka henne för mat..... Inte illa
    Dock har jag svårt att "känna" när det är matdags pga värmen.. Vet ju hur mycket man själv dricker och svettas......

Jag kan hela em och kan vara var som. Men skugga är att föredra om det är sol och varmt ute... Har dålig koll på utefik med tillgänglighet.
    Kan gamla Linköpings fik vara något, alt tropikhusets uteservering (med stol å bord ) vet dock inga öppettider och så.... Annars är det väl inne på något större fik som gäller då det är flera barnvagnar som kommer... !??

• KnytetsMamma

För mig spelar det ingen roll var vi är, anledningen till att jag föreslog trädgårdsföreningen och filtar är för att man då kan lägga dem på gräset i skuggan under träden, där brukar vara riktigt skönt. Men förstår om alla inte är så sugna på att sitta på marken, jag kanske inte heller skulle tycka att det var skönt, har inte provat Glad

Samtidigt som jag hoppas att solen och värmen stannar får det gärna för min skulle hålla sig runt 20, behöver inte bli så mycket varmare, enklare för både en själv och bebisen. Men samtidigt är det ju skönt att inte få barn mitt i vintern när det är massa minusgrader och snö ute, då blir det svårt att ta upp barnet ur vagnen om det blir ledset/hungrigt när man är utomhus.

Näst-sista dagen på jobbet idag, känns skönt men samtidigt väldigt konstigt. Även om jag inte jobbat där längre än sen i januari så känns det ändå konstigt att jag inte ska gå dit varje dag. Men mest skönt ändå just nu, har varit lite tungt nu i veckan och jag känner att det ska bli skönt att hinna vara ledig lite innan Knytet kommer, vila upp mig, njuta av det fina vädret och bara ladda inför förlossning och Knytet, härligt.

Nu ska jag ta en promenad i det fina vädret, börjar inte förrän kl.11 idag så det är skönt.

Ha en bra dag allihopa Solig 

• sandraf

För oss spelar det inte heller någon roll var vi fikar, bara vagnen får plats. Jag har dessvärre inga bra förslag (går oftast till Wayne's eller Coffee House). Jag vet att det finns ett fik i Ryttargårdskyrkan med både gott om plats inne och ute men kaffet där är inte så gott (men resten av fikat som finns är det). Det är ett alternativ om man inte är så kräsen med kaffet och inte har något emot att det är en kyrka. Den ligger uppe vid Garnisonen. Det är det enda stället som jag kan komma på som har gott om plats.

Idag är det tvätta som gäller. Vi passar på när sambon är ledig så att den som tvättar slipper ta med sig lilleman ner i tvättstugan. Annars hade jag tänkt ta det lugnt... jag är lite orolig för att livmodern inte läker som den ska och jag läste på internet att det kan bli så om man gör lite för mycket lite för tidigt. Nu har det varit en vecka med en massa besök, vi har varit iväg och träffat kompisar och det har blivit lite stressigt så jag hoppas att det blir bättre om jag bara tar det lugnt och slappar (går promenader och njuter av solen och Benjamin). Jag är inte så förtjust i att bara sitta hemma och sunka men det kanske inte är vad som krävs utan snarare att jag inte gör ALLT på en dag.

Nu ska jag passa på att umgås lite med Erik , när han är hemma och är ledig.

Ha en bra dag!

• Moa Li

Tropichuset, cafét i trädgårdsföreningen är bra. De har god glass och är det fullt kanske vi kan sitta på gräset under träden iallafall Solig De har ju rätt gott om plats på cafét, så iallafall tre barnvagnar får plats.

Kl 15-16, kan det passa? inte lika varmt men fortfarande gött ute. Dessutom hinner jag åka till Babyproffsen innan och shoppa en bilbarnstol. Måste kolla om vår bil har ISO-fix-fästen i baksätet. Hur ser man det?

Idag var jag hos barnmorskan på näst sista planerade besöket innan BF. Bebisen är väl fixerad och redo att möta världen nu. Alla världen låg fint och hjärtslag och kurvor såg ut precis som det skulle. Bebisen har sjunkit nu.

Nu är jag klar med den största planeringen inför höstens överlämning. På måndag är jag klar med 3:ornas betygssättning också. Så nu börjar jag också känna mig redo för att gå från jobbet och ta ledigt.

Kompat idag, men jobbat igen det nu på kvällen ihop med en kollega. Skönt att få förmiddagen för mig själv med vattengympa och lunch ute på en solig balkong.

Kram MoaLi

• KnytetsMamma

Jag röstar på MoaLi:s förslag, Trädgårdsföreningen är mysigt och där finns gott om plats. Kl.15-16 funkar för mig också, vad tycker ni andra?

Sista jobbedagen nu, känns skönt samtidigt som det känns väldigt konstigt. Men det är ju skönt att det är fint väder ute, hoppas det håller i sig nästa vecka. Mycket enklare att fördriva tiden då tycker jag, då kan man ju sitta ute och läsa en bok en bra stund. Kroppsligt är det väldigt skönt att det är sista dagen idag, har varit tungt i veckan men det är förmodligen pga att jag mentalt slutade jobba redan i måndags, då visste jag att det bara var 1 vecka kvar och stängde av huvudet. Var faktiskt en av mina jobbarkompisar som frågade i onsdags "Maria, det känns som att du redan slutat jobba...stämmer det?"...haha...så jag var viss lite genomskinlig.

Nej, dags att gå till jobbet. I eftermiddag ska vi fortsätta vår jakt på vigselring och sen ta en fika i solen.
    Ha en bra fredag allihopa!!! 

• Lilla a76 385

Första BVC besöket avklarat.. Gick galant, Ester vet hur hon ska charma alla i hennes väg.. Äter så det står härliga till och har på de senaste 8 dagarna gått upp dryga 500g. Har nu en brud på över 4,5kg så var ska detta sluta
    Skönt med lite svar på frågor man haft nu i värmen, å man verkar inte helt tappad bakom vagnen efter de beslut man tagit i väntan på BVC...
    Nu är det vila inne som gäller....

Igår grillade vi i kolonien på kvällen, vilket var svalt och skönt. Ester sov gott efter det så funderar på om man ska göra det varje kväll med sval friskluft innan natten
    Man får passa på nu för Anders två veckor är slut på sön, så det är att ta vara på tiden som ges när man är två hemma. Som tur är jobbar han bara 50% nästa v så det blir en smygstart för alla

• sandraf

Trädgårdsföreningen passar oss bra också. När ska vi ses då? 15 eller 16?

Idag har vi köpt ett parasoll till Benjamins vagn. Han tycker att det är jätteskönt att ligga i vagnen med den helt öppen så att han kan känna den lilla vind som är. Vi har det jättevarmt i lägenheten så vi satsar på att nakenfisa inne och öppen vagn i skuggan ute. Lilla a: Vad sa de på bvc om värmen förresten? Vi ska inte dit på några veckor och även om det känns som att han har det helt okej så är jag lite nojig. För er som inte har köpt ett parasoll till vagnen kan jag bara meddela att Babyproffsen i Tornby säljer parasoll för 49 kr styck just nu (dock bara i beige, orange, ljusrosa och ljusblå).

Idag var vi ute och fotade lilleman... han var otroligt söt men mamma fotograf blev inte helt nöjd med sin egen prestation. Lyckades ta några jättemysiga bilder på honom igår dock. Det blev i och för sig säkert några bra idag med, men de blev inte som jag hade tänkt mig. Man är sin egen värsta kritiker!

Jag är väldigt nyfiken på hur det går för Franed! Har det blivit någon bebis?

Nu är det Let's Dance och efter det blir det en kvällspromenad med hunden och Benjamin. Värmen är verkligen pest för lilla hunden.

Ha en mysig fredagkväll!

• Lilla a76 385

Sandraf: värmen var inte farlig.... Klä tunt (en body bara) och sen lager på lager med tunna filtar/lakan för att lätt kunna variera om det behövs i värmen... De kan svettas endel utan att det är fara för uttorkning... Helamning å att det fungerar så finns det inget att oroa sig för. Vatten ska man inte behöva ge de små.
    Hålla sig i skugga å passa huvudet för drag( en liten "hjälm" var bra om det blåste.... Inne naket å med ett lakan över.... Ingen fara att ha fönster öppet om bara inte hamna mitt i draget..

Franed: ja vad händer.!!!???
    håller tummar å tår för er.... Vet hur det är att vänta.... Å i denna värme känns det nog ändå tyngre...

KnytetsMamma: skönt med ledighet nu då.

Söndag klockan 15?? Ska vi satsa på det i trädgårdsföreningen? Passar mig bra, då pappa är här men ska hem sen under kvällen..

• KnytetsMamma

Söndag klockan 15 i Trädgårdsföreningen låter bra för mig, ses utanför Tropikhuset?

Sista dagen avklarad, kändes rätt konstigt att gå hem men ska visserligen tillbaka på måndag för att hämta en grej en kollega köpt till mig. Men det är riktigt skönt att inte behöva jobba känner jag. När jag slutat träffade jag mannen på stan och vi tittade lite på vigselring, känns svårt så det blev inget köp. Därefter tog vi en fika, Daniel satt i solen och njöt och jag satt i skuggan och svettades....märks tydligt att man inte tål värmen lika bra nu som gravid. Efter att vi lagat en god middag gick vi till Storan och tog en drink/glas vatten med några kompisar som suttit där sen i eftermiddags. Det var massor med folk och Medelhavskänsla, härligt. Men nu är vi hemma och pustar ut i soffan, skönt att snart gå och nanna kudde.

Nu får vi se när Knytet bestämmer sig för att titta ut, räknar med att gå över tiden så jag har nog en/flera veckor ledigt nu, skönt.

Ha en skön kväll allihopa så ses vi på söndag!!! 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012