• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • franed

Grattis KnytetsMamma (pappa oxå så klart) till lilla Frida :) Skönt att det förlossningen gick så fort och bra. Vi prövar namn för fullt på vår lilla kille, inget bestämt än. Men snart så, slå vi nog ha bestämt oss. Idag är första dagen som jag faktiskt har rört på mig frivilligt... Det bådar gott, då kanske jag kan vara lite mer till hjälp här hemma. Nu hejdar vi på MoaLi, att du hinner avsluta det du ska och sen får liten bebis . Ha de gott allihop.

• sandraf

Grattis Knytetsmamma! Jag misstänkte att det var något på g eftersom du inte hade skrivit på ett tag och du är den som brukar vara mest aktiv! Vad skönt att allt gick så bra och jag tycker absolut att du ska vara stolt över dig själv! Nu vill jag att vi (så fort alla nyblivna mammor orkar) bokar in en fika så att vi får träffa alla underverk.

Moa Li: Jag hoppas att din skrutt snart kommer också. Lördag skulle kunna vara en bra dag för förlossning, eller vad tycker du? Tungan ute

Franed: Vad skönt att du börjar kunna röra dig igen. Mår bebis och familjen bra annars?

Benjamin och jag var på bvc idag och han är nu 56 cm lång och väger 4870 g. Han har med andra ord växt 6 cm på 6 veckor! Det känns skönt att få ett kvitto på att han får i sig nog med mat och att han mår bra. Han har dock fått lite ojämn huvudform så vi måste vara mer noggranna med att han inte bara får sova på sin favoritsida. 

Hur mår Ester och Linnea med familjer då?  

Nu ska jag försöka peppa min käre sambo till att ta en kvällspromenad med mig. Både jag och hunden är i stort behov av det.

• Moa Li

Åh, Knytetsmamma! Grattis! Vad underbart att läsa att bebisen är här nu. En tjej till i gruppen alltså, då borde jag ju "statistiskt sätt " ha en ökad fördel på en grabb då? Jag har ju varit "säker" på det hela tiden, och nu blev jag ännu mer säker på detta. Ska bli så spännande och jag ser verkligen fram emot att snart få träffa min bebis. Satt precis i soffan och "bråkade" med bebisen där inne i magen. Där den buffade med benen så tryckte ja försiktigt tillbaka benet och fick en buff tillbaka varje gång jag gjorde så. Får prova igen när bebisen är här och se om han/hon känner igen vår lilla lek som vi har roat oss med ett tag nu.

Idag har jag varit med på mina elevers studentmiddag och hållit mitt tal. Jag har även varit med på anställningsintervju för ersättare för mi och jag tror det kommer bli toppen. Jag är frisk igen och hyfsat pigg. Ikväll har det varit full aktivitet i magen och det känns som bebisen är på g vilken dag som helst. Utspring imorgon. Städat skrivbordet. Hittat en ersättare. Fått tvättmaskin installerad i lägenheten idag på morgonen. Lagt fram BB-väskans innehåll.

Är det bara jag kvar nu alltså? Cool Hihi, då får vi väl jobba på det under morgondagen och framåt. Har inte haft några förkänningar än, men verkar ju på Knytetsmamma att det kan gå fort.

...går i väntans tider än

Kram

• Javli

Ett stort grattis till flickan, Knytets mamma! Din förlossning låter som en underbar upplevelse! Vilken härlig början på ert nya liv tillsammans med Frida! Mys ordentligt hemma nu =).

Hoppas allt går bra för er andra också och vi hejar på dig MoaLi och er bebis!

För oss går det bättre och bättre. Linnea växer så det knakar, på fyra veckor har hon ökar 900gr i vikt och växt 2,5 cm. Börjar bli stora tjejen nu! Vi har kommit in en bra rytm vad gäller sömn och mat. Nyckeln till en nöjd tjej är att få mat oftare. Förut kunde hon sov hur länge som helst på dagen och detta gjorde att hon blev jättehungrig på kvällen, fick magknip, och kunde inte sova då. Nu får vi väcka henne så hon äter regelbundet cirka var fjärde timme dygnet runt. Detta gjorde underverk och nu orkar hon vara vaken lite mer på dagarna och sover bättre på natten.

Jag känner också för en fika snart och att träffa er alla igen!

Många kramar

• Lilla a76 385

Stort grattis knytetsMamma
    Underbart att det gått bra och att ni kommit hem för att lära känna varandra. Klart man KAN gå till förlossningen, det är min starka övertygelse....dock imponerad på att bara med andning klara jobbet lustgasen var mitt allt i förlossningssalen.

Skönt att det rullar på för alla nu och sen väntar vi bara på moaLi och tillskottet

Vi sitter i bilen mot Stockholm för en hotellövernattning för att imorgon orka med en kort dejt med min kusin innan em bröllop på Skansen.. Hoppas bara Ester vill sova lite längre inatt än en timma i stöten..... Vi äter/ammar hela dagarna med någon timmas mellanrum. Har massor med mat och det går fortfarande för fort, så E inte orkar äta längre än 10 minuter- vilket gör att mättnad inte håller i sig. Sover några timmar på em, men sover knappt på fm alls. Växer så det knakar och BVC vägde henne till 5340g (ökat 1360g på snart 4veckor) och är 59,5cm lång. Ingen liten bebis längre och kläder byts ut i storlek hela tiden känns det som..

Fikar gärna, å då gärna på em, då jag i dagsläget sover på fm efter mer eller mindre vakna nätter.. hoppas det ger med sig snart- Ester blir ju faktiskt FYRA veckor!!!! på söndag :-O
    känns som det var igår som hon kom hem till oss som ett litet knyte. Nu är hon redan stora tjejen.

Kommer det fram något namn på lillkillen då, franed???

Ha en skön helg nu och MoaLi känns det som den lilla kan komma!!?? Eller!?

• KnytetsMamma

Tack för alla grattis, vi bara njuter för fullt här hemma. Jag skulle kunna ligga i timmar och bara titta på vår lilla dotter, är så fascinerad över att hon faktiskt legat i min mage i 9 månader och nu är hon hos oss.

Första natten hemma har gått bra, hon har ätit ett par gånger, bajsat 1 gång och sen faktiskt sovit rätt många timmar också, skönt. Jag gick upp först halv tio och åt frukost, skönt. Sen har dagen mest flutit på med amning, sovning, blöjbyte och en liten tur på stan, var inne och sa hej på jobbet. Nu är det snart dags för amning igen, Frida ligger och sover i sitt babynest där hon trivs jättebra.

Imorgon ska vi tillbaka till sjukhuset för PKU-provtagning, läkarundersökning och viktkontroll, spännande att se om hon klarat att behålla sin födelsevikt (hon äter ju ofta så man kan ju hoppas).

Jag ses gärna också såklart men det dröjer nog lite innan vi orkar med det, Daniel börjar jobba på måndag men ska jobba halvtid så han kommer göra det nu i drygt 3 veckor, känns som ett jättebra upplägg för hela familjen, vi tror att vi får ut mer av de 10 pappadagarna på detta sätt.

Nej, dags att väcka lilltjejen och ge henne lite mat.
    Bifogar en bild på vårt underverk, här är hon bara några timmar gammal.
    Kram Maria

• Moa Li

Oj, vilken sötnos  Frida är! Grattis igen.

Här är det lugnt på bebisfronten, men igår när vi kollade på fotboll i soffan kände jag iallafall lite förvärkar. Mensvärk med hård mage med lite mellanrum. Sov från att matchen började och både jag och mannen  sov hela kvällen och natten. Känner mig rejält utvilad nu och lugn "i själen" över att ha fixat det som planerats. Ser verkligen fram emot förlossningen nu och att få se att det är en bebis där inne.

Idag har jag inte känt några tecken på bebis än, men hoppas det inte dröjer två veckor nu utan ett par dagar räcker gott. ingen feber längre och orken är tillbaka, även omsnuvan dröjer sig kvar lite.

Nu är jag äntligen "i hamn" och ledig. Känns helt underbart och overkligt på samma gång att jag nu ska vara hemma och ha semesteroch sedan vara föräldraledig. Jag ska hämta lite grejer på jobbet imorgon...eller någon annan dag. Ska inte jobba mer nu iallafall, utan bara plocka hem det jag ställt iordning på skrivbordet, så min ersättare får plats och känner sig välkommen i höst.

Älskar känslan av att vänta på vårt barn!

Kram till er alla. Heja mig! Cool

• KnytetsMamma

Ännu en underbar dag börjar lida mot sitt slut. Idag var det återbesök på BB, Frida hade bara tappat 30 gram i vikt så det känns skönt. Men då har hon å andra sidan ätit typ hela natten till idag, väldigt intensivt med andra ord. Men nu börjar mjölken rinna till så jag hoppas att det snart glesar ut sig lite med amningarna på natten. Annars har vi idag varit ute en sväng med barnvagnen och bara njutit av livet som nyblivna föräldrar. Nu sitter vi i soffan och kollar på fotboll, Frida ligger på skötbädden i soffan mellan oss och luftar rumpan och sover, kan inte låta bli att emellanåt kika ner på henne och bara le, älskar henne redan mest av allt i hela världen (förlåt Daniel).

MoaLi, hoppas det snart blir bebis för er också. Hoppas sammandragningarna är ett tecken på att det närmar sig, har du haft sammandragningar tidigare under graviditeten också eller? Jag hade det under en stor del av graviditeten men det var först de sista typ 2-3 veckorna som de började göra ont likt mensvärk. 

Nu ska jag bli lite social med mannen och dottern (även om hon just nu sover och inte är så värst social).
    Kram till er alla 

• sandraf

Knytetsmamma: Vad skönt att hon inte hade tappat så mycket i vikt då och att mjölken håller på att rinna till. Det låter som att ni har det väldigt mysigt och jag förstår precis vad du menar när du säger att du tar en smygtitt på henne och ler. Jag gör fortfarande det och då är Benjamin ändå sex veckor gammal.

Vi har en ganska övertrött bebis här hemma så när vi skulle ha en liten vädra-rumpan-stund lindade jag in honom i en handduk och hade honom i famnen. Vi hade det hur mysigt som helst men det slutade ju med han lille herrn hade kissat ner både honom och mig (jag visste ju dock att det skulle hända eftersom han alltid kissar när han är blöjfri). Det blev varmt och skönt i alla fall! Flört Min dagens outfit är numera både kissig och spyig, men vad gör väl det när det är den bästa i hela världen som har åstadkommit. Det är verkligen sjukt att man kan älska en person, som man bara har träffat en kort stund, så otroligt mycket! Det nästan värker i kroppen på mig när jag tänker på honom och att han är min. 

Just nu ligger lillchefen i pappas knä och myser i pyjamas med nappen munnen men snart är det nog dags att spotta ut nappen för att få sig en nattslurk (även om han har mystuttat en hel del under kvällen, han tyckte inte att det var så kul att titta på film och tutta var enda sättet för oss att kunna höra vad de sa i filmen Tungan ute). 

Imorgon ska jag försöka göra en fuskstädning runt alla flyttkartonger. Jag funderar på att ta en ny fotosession med Benjamin, om det passar honom med andra ord. 

Nu ringer matklockan! Bäst att komma till undsättning! 

• Moa Li

Knytetsmamma: Nej, jag har inte haft några förvärkar innan, under graviditeten. Knappt känt mig gravid, mer än att bebisen buffat runt där inne. Nu känns det lugnt med förvärkar igen. Beräknad förlossning "först" nu på måndag, så jag passar på att njuta av lugnet och ledigheten, kurerar snuva och packar bb-väska. Vi var på Babyproffsen igår och köpte in det sista på listan. Någonting ni saknade i BB-väskan, som ni vill tipsa om? Bra med ett expertteam här innen nu som jag som är sist ut kan dra nytta av Cool

Jag tycker det har varit så skönt med en sval juni, då mina fötter nästan återfått sin normala form igen och eftersom det känns som jag har en "inre kamin" så är jag ständigt varm iallafall.

Idag ska jag sy färdigt en sovpåse till bebisen och fixa till sömmarna på en tunn virkad babyfilt. Vi har fått en tvättmaskin installerad i badrummet, så ska provköra den också med lite babylakan.

Sovit riktigt gott inatt också!

Kram

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012