• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • KnytetsMamma

Öppna förskolan är tydligen bra i Valla men jag vet inte om man får gå dit utan att vara listad där och tillhöra den BVC:mottagningen. Babysim har nog inte vi tänkt gå på, jag gillar inte att bada så mycket och dessutom såg vi nåt inslag på nyheterna på TV för nån vecka/månad sedan att det inte var säkert att det var bra för så små barn att bada, det var något med kemiska reaktioner med kloret och lite annat. Så jag är lite tveksam, samtidigt tror jag att bebisen tycker att det är roligt...så vi får se.

Annars vet jag inte vad man kan hitta på, för att man inte ska bli totalt ruinerad på fika kan man ju ses hemma hos varandra och antingen ha knytis eller att den man är hos fixar fika och sen turas man om. Promenader är ju härligt också, kanske finns det även aktiviteter på biblioteket....man får väl se hur mycket man orkar aktivera sig själv och bebisen, den behöver ju också lugn och ro. 

• Moa Li
    sandraf skrev 2012-05-28 12:04:56 följande:
    Hej hej!

Tack så mycket för trevligt fika igår! Det är så skönt att komma ut och träffa folk i samma situation som en själv. Det var mycket trevligt att få träffa Ester för första gången också. Javli: Vad synd att ni inte kunde komma. Kämpa på så ses vi snart!

Vi pratade om bärsjalar igår och jag har en av märket Easyhug (som man inte behöver knyta). Jag tycker att den fungerar jättebra även om det krävs en del teknik och tålmod för att knöla ner (en oftast arg/ledsen) Benjamin i den. När han väl sitter där fungerar det bra.

Idag är det jättevarmt åt både mig och Benjamin. Vi ska åka ut till sommarstugan lite senare och så får vi se om vi eventuellt sover över där. Jag försökte räkna ut hur mycket kläder vi behöver ta med till lilleman om vi ska sova över. Det händer ju en del olyckor ibland så att vi måste byta kläder på honom så det kanske är säkrast att bunkra upp med flera plagg. Det ska bli skönt för lilla hunden att få åka ut till stugan och springa lös och kanske simma en sväng.

Igår när jag kom hem fick jag mors-dags-blommor av Benjamin (Erik hade nog hjälpt till Skrattande) och så lagade Erik middag när jag duschade (det tog väl dock inte längre än en timme innan jag luktade mjölk igen Obestämd). Det var inte helt fel att bli lite omhändertagen, för som mamma går man ofta i sista hand.

Nu är det dags att fixa lite lunch till mig (innan både hunden och Benjamin kräver att de ska få sin först).

Hoppas att ni får en bra vecka!
    Du får ta med den nästa fika. Jag är sugen på en variant, funderar på om det inte går att knycka idén och sy själv. Skulle vara kul att klämma lite på en riktig

Vi har köpt en babybjörn av en kompis, men vet inte om den funkar när bebisen är riktigt liten
  • franed

God morgon! Som vanligt var det trevligt att ses på fika i sön. I natt var det Helt omöjligt att sova, om det inte är för varmt så är det obekvämt... Igår började jag på en filt, fick visst lite inspiration i söndags :), har dock börjat om säkert 10 ggr. Får se om det blir nån filt till slut. Vi får lägga upp en bra plan hur vi ska ses framöver, en idé är ju att man bestämmer en dag och tid, kanske varannan vecka och hittar på nåt då, de som kan så klart. Gillar KnytetsMammas idé om att träffas hos varandra, det kan bli lite dyrt i längden att fika ut även om det är goktt ;) Vi får hålla öron och ögon öppna helt enkelt och sen ge varandra tips och idéer på aktiviteter. Just nu har jag inte koll på nåt faktiskt. Först tar vijag sommarlov :). Ha en trevlig tisdag allihop. (förlåt för stavfelen, skriver från telefonen och den vägrar ändra i text som redan är skriven. Någon som vet varför det blir så?)

• KnytetsMamma

Åh, kul med filt franed, hoppas du blir nöjd till slut. Du får kanske försöka lägga ribban på en lagom nivå så att du kan bli nöjd :)

Jag har knapp sovit i natt heller, fått nån konstig värk i ryggen som jag inte haft tidigare. Tror tyvärr inte det beror på att Knytet är på G utan snarare att det beror på att jag legat på samma sätt i typ 4 månader och det nu börjar slita på ryggen. När jag vid halv fem-tiden varit uppe på toa var det totalt omöjligt att somna om, mannen vaknade och var underbar och gav mig lite massage/taktil massage trots att han skulle upp och jobba idag, tror jag har världens bästa man Hjärta .  Efter lite massage lyckades jag faktiskt somna om och sen satte han sin väckarklocka en kvart tidigare än han skulle och jag fick återigen lite massage, längtar till ikväll när han kommer hem för då blir det nog mer massage Glad

Igår hämtade jag vår nya videokamera, batteriet är snart laddat och sen ska jag provfilma lite. Vi har nu köpt oss en ny bättre digitalkamera och en videokamera så nu är vi redo för Knytets ankomst.

Tycker att franeds idé om att bestämma en tid typ varannan vecka och de som kan ses då. Vi får hoppas att det soliga vädret kommer tillbaka men med lite mildare temperatur under sommaren, då är det mycket enklare att träffas och hitta på saker, då kan man vara ute.

Nej, dags att ta tag i dagen, ska få i mig nåt att äta och sen ska jag försöka ta en promenad trots den onda ryggen. Idag har jag inga planer mer än att jag och mannen ska kolla lite på ringar igen efter jobbet (om vi hinner, han skulle visst fika med en kompis lite senare).

Vi hörs och ses!!! 

• KnytetsMamma

Ännu en natt med ont i ryggen Rynkar på näsan. Nu märker jag hur bortskämd jag varit hela graviditeten som sovit gott och inte haft ont nånstans. Är glad att jag inte ska jobba faktiskt, nu kan jag ta allt i min egen takt och vila om jag blir trött. Igår sov jag 2 timmar på eftermiddagen, har svårt att tillåta mig det för jag tycker alltid att det finns annat jag "borde" göra. Men nu känner jag att jag behöver vila OM Knytet bestämmer sig för att komma snart.

Nu ska jag en sväng till stan och göra lite ärenden och i eftermiddag hem till en kompis och fika, precis lagom ansträngande aktiviteter Glad 

Ha en bra dag allihopa!!! 

• Moa Li

Hej på er!

Ja, jag har ju vänt på dygnet och sover så fort jag kan. Nu är klockan 02.24 och jag har precis varit inne på swedbank och betalat en räkning. Sover gott i soffan, men kan inte sova i sängen alls - den är för hård och jag har inget att luta mig emot. Soffan är bra, och jag stör inte mannen. Kollar på teve om jag inte kan sova, eller läser bok... eller är här. Nu ska jag bädda iallafall och sova inför morgondagens sista vattengympa.

Insåg precis att det nog blir sista. Nästa torsdag är det  avslutningsmiddag för mmina studenter, sedan springer de ut på fredagen. Bebis är beräknad till måndag, 11 dagar kvar enligt kalendern. Kanske kan gå den torsdagen och så har jag en tid att ta igen på måndagen eller tisdagen. Det känns som en lagom ansträngning om bebisen inte kommit. En vecka till skolavslutningen nu ...sedan ska jag också vara ledig och föräldraledig hela sommaren och hela hösten.

Vi har varit och köpt ett babysafe nu och provade den i vagnen. Passar tyvärr varken i fästena eller att ställa i själva liggvagnsdelen. Min man kan verkligen inte fatta varför det skulle vara bra. Jag har egentliga inga argument för - mer än att det skulle ha varit smidigt.

Ångrar nästan att jag inte köpte en Brio Sing, då hade den passat. Tycker Bro Sing har smidigare hjul också, men jag har knappt provkört barnvagnen, så får vänta och se. Babysafen står här i vardagsrummet nu.

Nu står även barnvagnen i hallen, skötbord till badkaret är på plats och spjälsängen är bäddad. Köpt Liberoblöjor, våtservetter och babywash på "rabattkuponger" , och nappar ... och en amningsnapp/bröstvårta just in case. Ska packa den berömda BB-väska också, så börjar jag känna mig redo sedan.  Cool

Ska inhandla ett amningslinne och ett gäng Sloggytrosor också, för jag inser att alla andra trosor är antingen obekväma eller för små Flört

...fåglarna börjar kvittra nu utanför ballkongen. Hoppas ni sover gott eller är på BB och föder barn. Heja Franed!

Kram Moa Li
  • KnytetsMamma

God morgon:)

Åh, i natt har jag sovit så gott. Har visserligen varit uppe på toa säkert 6 ggr men ryggen har varit snäll mot mig och jag har somnat om ganska snabbt efter att ha varit uppe. Inledde sedan morgonen med en liten stunds massage av mannen innan han gick till jobbet, underbar start på dagen :)

Här är vi också redo för bebisens ankomst men vi tror båda två att det dröjer innan vi får träffa Knytet, känner på mig att det kommer att bli en igångsättning även på mig. Men det är bara att gilla läget, njuta av att vara gravid och ledig och veta att det finns en deadline innan bebisen kommer. Men jag ska ändå försöka slappna av och vila så mycket jag bara kan för man vet ju faktiskt inte OM det sätter igång och i så fall när. 

MoaLi; jag tror ni kommer att bli nöjda med er vagn, den ser ju väldigt smidig ut också. Visst kanske det hade varit bra om babyskyddet hade gått att sätta på vagnen men egentligen är det ju inget nödvändigt utan bara en extra "lyx". Jag är övertygad om att allt kommer att funka bra för er ändå.

Nej, dags att ta tag i dagen. Har lite ärenden på stan, tänkte ta en sväng till bibblan och läsa lite tidningar, ska gå förbi mannens jobb med matlåda till honom och sen blir det nog vila i soffan också.

Ha en bra dag allihopa och så hoppas jag att vi ses snart igen med ännu fler bebisar Baby 

• 12Juni

Mån 21 maj föddes vår lilla prinsessa. 3veckor tidigt så stannade på bb 4 dagar, men nu har vi varit henma en vecka å lär känna varandra. Den 11 juni va det planerat bf, så Moa Li det kan vara dax vilken dag som :)

• Lilla a76 385

Grattis 12juni!! Ännu en tjej i gänget
    Nu väntar vi med spänning på resten av alla nytillskott

• franed

Grattis 12 juni! Kul
    Här väntas det... Börjar bli både rastlös och nervös. Men snart är väntan över. Snart händer det ju vare sig krabaten där inne vill eller inte.
    Cyklade till affären förut, iskallt ju. Gillar iofs inte att det är kokhett ute men riktigt så här kallt behövde det väl inte bli.
    Ha en bra dag alla! 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012