• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • KnytetsMamma

Vi har haft en bra natt, Frida har visserligen ätit säkert 5 gånger men vi har sovit bra däremellan, sen sov hon ända till 9.30 vilket både jag och hennes pappa tyckte var skönt. Efter frukost har vi hunnit med x antal amningar, några blöjbyten, en tvätt, dammsugning, promenad runt Stångån (inklusive 2 akutamningar på var sin träbänk, det funkade faktiskt riktigt bra även om det kändes lite ovant), ätit lunch och nu sitter jag och Daniel och har det lugnt och skönt (han med sudoko, jag med familjeliv Glad). Frida ligger och sover och vi tror att hon kommer göra det en stund till. Hon har varit väldigt vaken idag, sen 9.30 har hon typ bara sovit 1,5 timme, annars har hon ätit eller varit vaken. Känner ni igen det som redan fått barn att de vissa dagar är mer vakna? 

MoaLi, du har i alla fall en spännande väntan framför dig, kanske skönt om ni får helgen på er att vila och att bebisen kommer sen. Vi hann ju inte använda så mycket av det vi packat ner eftersom allt gick så snabbt, det var inte tal om att använda varken tens-apparat eller vetepåsar på värkarna utan det var bara att andas igenom dem med hjälp av stöttning från Daniel. Men några saker som jag tyckte var bra att ha med sig var mysbyxor till tiden på BB (man vill inte direkt ta på sig jeans), nån skjorta eller annat plagg som går lätt att knäppa upp mycket och man kan amma i, jag hade med mig en påse djungelvrål (jag ÄLSKAR salt godis) som var otroligt gott att äta när man landat efter förlossningen. En annan sak som jag tyckte var bra är en flaska vatten till förlossningen, när jag var törstig var det enklare att ta stora klunkar ur en flaska än ur ett glas.

Sandraf, spännande med flytten, det är ju bara några dagar dit. Känns det kul?

Vi är just nu väldigt nöjda över att vi bestämde oss för att bo kvar i vår lilla lägenhet och inte har flyttat till hus eller något annat större boende. Detta funkar alldeles perfekt för oss, visst kanske det blir lite trångt med alla saker som Frida behöver men finns det hjärterum så finns det stjärterum.

Oj, nu låter det som att Frida vill ha mat, hör ett starkt smackande från babynestet där hon ligger och sover.

Vågar inte bestämma in en fikadejt redan nu, Daniel börjar jobba imorgon så vi får se när det känns läge men jag ses gärna snart.

• sandraf

Hmmm, nu har vi inte hört något från Moa Li på några dagar... är det bebis på g mån tro? Tungan ute

Knytetsmamma: När väl mjölken hade kommit igång sov Benjamin säkert 20 timmar om dygnet. Han var dock mer vaken vissa dagar men han sov väldigt mycket. De första dagarna ville han äta hela nätterna men sen när mjölken kom igång nöjde han sig med att äta två gånger/natt. Igår och i förrgår natt åt han faktiskt bara en gång under natten! Då var jag en lycklig och mer utvilad mamma.

När vi gick föräldrautbildningen sa barnmorskan att nyfödda måste äta minst var fjärde timme så jag har kört på det stenhårt. När jag var på bvc senast frågade jag dock om jag behövde fortsätta med det men det behövde jag absolut inte. Skönt, skönt, även om det bara har hänt två gånger att han har sovit längre än fyra timmar.

Det ska bli absolut underbart att flytta till helgen! Jag är inte ett dugg orolig för hur det ska gå eftersom Erik har kallat in fyra av sina kompisar som flyttkarlar. Jag räknar med att inte behöva lyft i princip någonting utan kan ägna mig åt att plocka upp/städa och Benjamin. Det är ju extra skönt att vi har lägenheten till sista juni så att vi har lite tid att städa den osv.

I flera veckor nu har jag haft ont i ryggen som strålar ner i ena skinkan. Jag har jättesvårt att lyfta Benjamin ur till exempel vagnen och från skötbordet och ibland har jag så ont att jag knappt kan resa mig från soffan om jag inte har något att stödja mig mot. Nu väntar jag på att de ska ringa från vårdcentralen för såhär kan jag inte ha det! Imorgon ska Benjamin på läkarkontroll så det skulle ju passa bra om jag kunde få komma in i samband med det.

Benjamin sover så det är bäst att jag passar på att göra något vettigt!

Ha en bra dag!

• KnytetsMamma

En kort fråga till er som fått barn. Vad har ni fått för instruktioner kring promenader, knipövningar m.m? Gör ni knipövningar varje dag? Hur snart efter förlossningen var ni ute och gick med barnvagnen? Min lillasyster skrämde mig och sa att jag ska passa mig för framfall om jag är ute och går. Men en promenad med barnvagnen på typ 40 minuter i lagom tempo borde väl vara okej eller? Vill ju inte skada mig själv på något sätt men samtidigt känns lite motion sunt.

Nu ska jag, Daniel och Frida gå till stan en sväng, Daniel slutade ju redan 12.30 idag. mysigt:) 

• Moa Li

Jodå, jag är här, men ingen bebis på g än Flört Men idag är det iallafall bebisens beräknade födelsedag så vi får se vad som händer framöver.

Första dagen på semestern idag för mig. Ingen klocka som ringde i morse. Vaknade av regnet utanför balkongen. Jag har sovit riktigt gott i natt och nästan hela förmiddagen. Var uppe och åt frukost och lade in en tvätt, hängt upp den och fortsatte att lyssnat till regnet. Nu är bb-väskan packad och jag går och pysslar lite här hemma, helt i min egen takt. Jätteskönt, dagar som denna är guld värda.

Känns inte som att bebisen är på väg än, förvärkarna jag kände är borta igen, men jag mår iallafall bra igen nu efter febern i förra veckan och är nöjd över att få pyssla i lugn och ro här hemma. Hoppas bebisen vill komma innan midsommar.

Skrattade lite för mig själv här i morse. När jag jobbade på lågstadiet var det en liten kille i ettan som fyllde år och han satt och filosoferade lite. Han sa att "Vilken tur jag hade som föddes på min födelsedag". Gulligt. Vi får se om min bebis vet att det är födelsedag idag.

Ikväll blir det fotboll hemma hos kompisarna på bio-size-storbildsteve, det kanske sätter igång det hela Drömmer Bebisen har iallafall fått en egen blågul fotbollsbody så han/hon han heja med pappa på nästa match!

Kram kram

• sandraf

Knytetsmamma: Jag fick inga som helst instruktioner eller råd varken innan eller efter förlossningen. Jag var ute och gick jättemycket i början och det gick bra för mig i alla fall. Framfall verkar ju inte speciellt kul att få! Vad säger internet?

Vad skönt det låter Moa Li! Fortsätt att njuta av att bara vara för det kommer det snart bli ändring på, även om den förändringen också är härlig fast på ett annat sätt.

Det där med födelsedag och sånt... jag tycker att Benjamin föddes på ett så dumt datum, det blir liksom inget flyt när man säger hans personnummer 2012-04-27. I-landsproblem nummer 1!! Skrattande 

Har precis redigerat några bilder på lillskrutten. Han har numera, pga håravfall, munkfrisyr. Håret har nu börjat växa tillbaka lite i alla fall. Vi får väl se om det blir rött eller inte... det lutar dock åt det nu. 

• Lilla a76 385

KnytetsMamma: Jag har inte heller fått några varningar om promenader, däremot skulle man ta det lugnt med träning av magen den första tiden.. Röra på sig var bra, men i den takt man orkar ( uppfattade jag det som)
    Knipövning sas det på bb att görs varje gång man gick på toa för att minnas det.. Sen var det bra att göra det så ofta som möjligt för att slippa problem i framtiden... Är dock lite slarvig måste jag säga :-S
    Vi var inte ute speciellt mycket under första veckan då jag hade rätt ont.....

Vissa dagar och tider på dygnet sover Ester "över" sina fyra timmar, vilket inte spelar någon roll- förutom att hon är väldigt hungrig när hon vakar... Att sova på fm verkar inte vara vår melodi, utan här sovs det längre på em och kvällar..

Stockholmsresan m bröllop på Skansen under lördagen gick galant har ett barn som sover väldigt bra på hotell- dyrt nöje för mamma om hon vill sova, haha

Nu vaknar lillskrutt i vagnen.. 1månad igår- stora tjejen som har en egen vilja och kräver av mamma och pappa att få hänga över axeln på kvällen - och det ska vara rörelse oxå så utsikten ändras för att fröken ska vara helt nöjd.
    Börjar även få ordning på amningen, men det innebär att jag måste pumpa ur endel för att stilla flödet så ester hinner bli riktigt mätt varje gång hon äter. Det som är över skickar jag till neo-avd på US....

Nu är det matdags!!!

• Javli

Jag fick inte heller några råd ang. rörelse efter förlossningen. Bara att ta det i lugn takt men att jag gärna skulle ut och röra på mig. Vi bodde ju kvar ett tag på sjukhuset så jag försökte gå i korridoren. När vi kom hem tog det nog 2 dagar tills det att jag följde med på en lugn hundpromenad. Så det är nog inte fara att gå en lugn promenad med vagnen en stund men man ska säkert akta sig för att överantstränga sig, typ springa eller jogga.

Här hemma flyter det sakta på, vi börjar få in bra mönster över dagen och natten och Linnea har redan fyllt en månad! Hon vägdes och mättes i torsdags och hade växt 2,5 cm och ökat 900 gr i vikt på fyra veckor. Stora tjejen! Det blir lättare att skilja på dag och natt och oftast somnar hon för kvällen vid 20.00, åter ett litet mål vid 22 och vaknar igen vid 4, äter och sover till 7 eller 8. Idag vaknade jag före Linnea och hann äta frukost, kändes väldigt konstigt!

Jag ses gärna för en fika, är ledig de flesta dagar framöver =).

• Javli

Linnea har haft en tillväxtperiod i gårkväll/natt vad gäller maten. Hon får ju endast från flaska nu så vi har bra koll på hur mycket mat hon får. Igår var hon vaken från 18.00- 00.30 och åt sig verkligen genom kvällen, sedan somnade hon gott i vagnen. Märks att hon växer och att det går åt mycket energi att upptäcka omvärlden!

• KnytetsMamma

Hej:)
    Så har bvc-sköterskan varit här, lilla Frida har gått upp drygt 200 gram sen hon föddes, härligt.

Nu sitter jag och ammar Frida och väntar på att Daniel ska komma hem. Sen kommer Fridas farmor och farfar kl.13 och har lunch med sig, lyxigt. Ska bli kul att de får träffa Frida, framför allt farmor har längtat.

Tack för alla era svar angående rörelse/knipövningar. Jag försöker lyssna på kroppen när jag är ute och går och tar det tempo som känns bra. Försöker också komma ihåg att knipa några gånger/dag.

Det vore så himla kul att träffas allihopa men jag vet inte riktigt när jag kan. Daniel jobbar ju halvtid nu till den 3/7 och när han kommer hem vid lunch vill han ju såklart träffa Frida så mycket som möjligt.

MoaLi, hur går det för er? Hoppas att vi snart är kompletta med mammor och bebisar.
    Ha en bra dag!! 

• Moa Li

Nej, inget nytt här men fortsätter att njuta av ledigheten Solig Mamma ringde precis och tyckte det kunde bli lite varmare. Men jag ör helt nöjd med det lite svalare vädret än så länge.

Mysigt att läsa om er vardag med bebisarna. Fått hem en ny kamera nu så fått lite bilder på mage och har den redo tills bebisen kommer. Ska bli kul att få fota lite. Älskar också att redigera bilder och krypa på knä med kameran i buskarna, hehe.

Ha en mysig dag allesammans. Underbart med ledighet och semester! Vi har hela sommaren och hösten att se fram emot nu GladSkrattandeCool

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012