• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • sandraf

Nu bär det snart av mot banken för att genomföra husköpet! Benjamin har dagen till ära valt att vakna hela tre gånger i natt, eller ja, sista gången var nästan när vi skulle gå upp men det hade varit skönt att få sova tills klockan ringde.

Igår var jag på stan en sväng och det är faktiskt riktigt bra rea på bebiskläder både på HM och Lindex. Jag köpte ett par jeanshängselbyxor, ett par chinos och två bodys för 275 kr. Det känns skönt att fynda bebiskläder eftersom han inte kommer kunna använda dem så länge vill jag inte lägga så mycket pengar heller (även om det är väldigt roligt att köpa kläder till honom).

Nu ska jag ta och väcka min skrutt (för nu passar det minsann att sova) så att han kan göra sig fin för banken!

• Moa Li

Sandraf: Benjamin är en blivande bankman kanske, det ska börjas tidigt Skrattande Lycka till på banken! Och med flytten. Kul att flytta, när man är på plats och får börja packa upp istället.

Jag var på HM en sväng igår och var sugen att shoppa lite bebiskläder på REAn, men får vänta lite till. Vet ju varken storlek eller om det är tjej eller kille än. Men om det blir en tjej  så fanns det fina bebissommarklänningar som skulle passa fint på ett bröllop vi ska på i juli.

Fotboll ikväll då. Ingen bebis än så ska nog gå bra.

• KnytetsMamma

Hej,
    jag har varit lite frånvarande sista dagarna och det beror på att jag legat på sjukhus. I tisdags kväll fick jag plötsligt frossa, låg och skakade i sängen i ca 1 timme och sen svettades jag som en gris. Mådde sen lite bättre och gick och la mig för natten. Vaknade igen vid halv fem med frossa igen, var tvungen att gå upp och amma Frida och plötsligt kände jag hur yr jag var, hann ropa på Daniel och han kom upp, sen svimmade jag sittandes i soffan med Frida i knät, läskigt. Vi ringde 1177 som hänvisade oss till förlossningen, där hänvisade de oss till akuten eftersom det var 1 vecka sen jag fick barn och de då inte längre har något ansvar. Så det var bara att ringa taxi, panikamma Frida, försöka förstå hur babyskyddet funkar (har aldrig använt det) och packa lite mat med oss, vi var precis klara när taxin kom. Väl på akuten började en hel karusell, de visste inte riktigt var de skulle börja så vi var runt på ultraljud av njurar och urinblåsa, röntgen av lungor, bröstben och något till och till sist var jag på gyn för att kolla stygnen (om det var infekterat där som gjorde att jag fick feber). Hela denna rundresa tog 11 timmar, det var en LÅNG dag med för lite mat men Frida var supersnäll hela dagen, åt och sov mest så det var riktigt skönt. Slutsatsen av det hela är att jag har njurbäckeninflammation (som urinvägsinfektion fast det klättrar uppåt i kroppen). Blev därför inlagd för att få antibiotika intravenöst i 2 dygn men har nu äntligen kommit hem, mår mycket bättre, har ingen feber och ska fortsätta med pencillin i 10 dagar. Överläkaren på Kvinnokliniken/Gyn tyckte att det var hemskt att vi blivit runtskickade så, hon tyckte att jag skulle skickats till dem direkt eftersom jag är nyförlöst...men men, det gick ju bra och jag fick ligga på special-BB, väldigt skönt att slippa hamna på en avdelning med sjuka människor. På special-BB kan man ju dessutom ställa alla möjliga frågor man har om sin lilla bebis. Frida har varit snäll och skött sig bra, Daniel var med hela dagen på akuten i onsdags men jobbade sen halvdag igår och var sen hos mig hela eftermiddagen och kvällen. Idag kom han upp och hämtade mig när jag blev utskriven.

Jag ses gärna också (jag smittar inte) men vet inte riktigt när det funkar, vi ska ta det rätt lugnt i helgen och nästa vecka har vi lite saker inbokade. Men vem vet, man kanske kan boka in något spontant. Ska vi skicka våra telefonnummer till varandra som privat meddelande? Jag har ju inte internet i telefonen och kollar ju inte alltid datorn om det är nån som vill ses.

Oj, nu vaknar lillan och ska ha mat.
    Ha det bra allihopa!!! 

• Moa Li

Knyttetsmamma: Oj, vad tråkig men skönt att höra att du mår bra igen! Men se till att försöka vila lite emellanåt nu också så kroppen inte blir överansträngd. Kram på dig!

Jag hoppas på bebis till helgen och vill inte boka in mig på någonting än. Många "fikor" kommer hinnas med i sommar så jag kommer snart ifall, med bebis. Verkar vara många som har mycket nu - bättre kanske att vänta till vi blir "rastlösa lattemammor" i sommar

Kram på er ... och ta det lugnt nu, Knyttetsmamma Cool

• sandraf

Nu har vi packat det mesta inför morgondagens flytt. klockan är halv 12 och jag sitter just nu och ger lilleman sitt kvällsmål. förhoppningsvis sover han minst till 4 i natt men hans nätter är ganska oberäkneliga imorgob kommer det nog böi en ganska tuff dag som ska klaras av på allt för lite sömn men jag tar det med moroten att efter morgondagen vara bosatt i hus. jag,benjsmin och hunden var ute och grejade lite i huset idag och alla tre var mycket nöjda. jag har kommit fram till att man, när man blir mamma, också utvecklar sin sinultankapacitet ytterligare. jag har haft cirkus här hemma där jag har gungat benjamin i babysitter santidigt son jag har diskat och sjungitplanerat inför nästa drag i flytten. usch vad mitt inlägg ser ut! jag skriver på mobilen och omjag går tillbaka och fixar i inlögger hoppar allt runt och bråkar med mej. hoppas ni kan lösa ändå. knytetsmamma: usch vad otäckt att svimma när man har sin dyrbaraste skatt i famnen. jag hoppas att du idag mår ännu böttre än igår och att det är på den vägen det håller sig. jag tycker att det låter som en bra ide att byta nummer förresten. moa li: jag sitter med hejaflaggor för att bebis kommer snart! Nu ska jag krypa ner i sängen. det är ju faktiskt sista natten i lägenheten! god natt!

• sandraf

Min snälla lilla bebis kände bog på sig att jag var jättetrött för han sov till 05.45! nu känner jag mig laddad för flytt!

• franed

Lycks till med flytten i dag Sandraf. Får hoppas det slutar regna. KnytetsMamma hoppas du mår bättre nu. Hemskt att bli skickad runt sådär när man har ont och dessutom har en liten bebis. Håller med om att idén att byta nummer kan vara bra. Ha en bra dag allihop.

• KnytetsMamma

Hej,
    lycka till med flytten Sandraf, förstår att ni ser fram emot att bo i hus snart, lite större och mer frihet än i en lägenhet. Hur känns det att flytta från stan?

Jag sitter och äter frukost, Daniel försöker underhålla Frida så gott det går tills jag ätit klart.så jag får äta i lugn och ro. Hon är nog ett litet matvrak för hon tömde båda brösten för 40 minuter sen och det låter som att hon vill ha mat igen.

Hur såg era amningstider ut de första veckorna? Var det nån struktur på det eller kunde det ibland bli väldigt tätt (typ 20-30 minuter emellan)? Frida ammar minst varannan timme, igår slog hon dock sovrekord och sov 3 timmar i vagnen. Men ibland blir det som sagt betydligt oftare än så. Men allt är kanske individuellt. Om er bebis nån gång sov längre än 3 timmar, lät ni dem sova vidare då eller väckte ni dem för mat? Tycker det är lite svårt det där. Vill ju såklart låta henne sova men samtidigt vill jag inte riskera att hon vaknar vrålhungrig och att det då blir svårt att lugna henne inför amningen.

Lilla Frida har också kraftiga ryckningar i hela kroppen ibland när hon sover, är det något ni känner igen? Jag tror och hoppas såklart att allt är normalt men man blir allt lite nojig  ändå.

Nu mår jag bättre, har inte ont i ryggen längre så det är väldigt skönt, framför allt på natten när jag ska gå upp och amma. Det var en plåga innan i veckan, jag ville inte att Frida skulle vakna så jag var tvungen att gå upp. Nu hoppas jag verkligen att det fortsätter på rätt väg och att antibiotikan gör susen. 

Jag ska se ifall jag kan luska ut hur man skickar privata meddelanden till många samtidigt så vi kan byta telefonnummer. Annars kanske det är nån annan som vet?

Nu ska jag fokusera på frukosten och sen blir det nog amning, just nu är det dock tyst från sovrummet Glad 

• Lilla a76 385

Sandraf: lycks till med flytten och att den går bra med bäthjälpen å benjamin. Skönt att ni äntligen får komma till huset!! Säg till när man får komma och titta på de lät spännande när du pratade om det vid kollarna

KnyteysMamma:
    Amning har vi fått rådet att amma när de vill ha. Kan vara så att se inte äter sig mätta varje gång. Ester kan äta en fån i timman under dagarna (speciellt om hon sovit ett par timmar i vagnen el så) äter oftare på morgon/fm då hon sover längre om natten oxå....
    Väckning behövde man inte göra om barnet går upp som det ska och mår bra i övrigt (gick vi höra) Å då menade BVC att det kunde vara 5-6tim på natten utan problem. Om de inte äter bra för övrigt och så, finns ju risk för att de blir"för slöa för att orka äta", men det låter inte som någon risk hos er heller
    Tömda bröst och vill äta snart igen måste väl betyda att hon inte blev riktigt nöjd- alt att set är mys och gos vid bröstet som hägrar..
    Ryckningar har Ester oxå haft vid sömn. Dels bara armarna ( synkroniserat) och någon gång då och då i hela kroppen. Jag ringde 1177 första gången å de sa att det var som det skulle. Har även tagit upp det m BVC och inte fått nåt oroande svar.

Jag brukar kolla lite på Ester när hon sover och har sett ett mönster när hon börjar vakna ( Smackar lite, börjar röra huvudet lite sida till sida å stönar)då brukar har "förbereda mig" för att ta henne innan hon vaknar å blir ledsen. Det funkar bra på natten t o m - jag reagerar på det i sömnen....

Nu ska jag upp å få mig frukost jag med. Ester har övernattat hos morfar med oss och sovit bra. Var en "rörig" dag m barnvälsignelse å grillning på kvällen hos en kompis- så ledsamt var det till midnatt, men sen så sov hon.
    Lite släktbesök kommer nog till pappa min idag då vi ska vara där resten av dagen innan hemfärd till Linköping igen

Franed: hoppas allt rullar på där hemma och att ni finner rutiner å namn på älsklingen er....

Byte av mobilnr är bra... Fb kanske oxå är en bra ide om alla har det... (kanske blir samma krångel där då det krävs data dit med....)

Kram till er alla!!

• Moa Li

Ännu en dag i väntans tider. Idag har vi varit ute i kolonistugan och röjt med trimmer i rabatterna så det ser hyfsat ut för grannarna. Har ju en "rivningstomt" nu när vi ska bygga nytt uterum och håller på  att riva det gamla.

Så nu har jag vilat upp mig ordentligt och mannen har semester från och med imorgon och 7 veckor framåt, med några pappadagar inräknade. Känns underbart. Nu är vi redo för bebisen. Ska till barnmorskan imorgon em så får vi se vad hon säger, hoppas ju att det är något på gång. Kände menssmärta igår vid 4 tillfällen och trodde verkligen att det var bebis på g, men sedan somnade jag och sedan dess är de borta. Men nu är det iallafall max en vecka kvar.

Ny godispåse är inköpt!

Kram MoaLi

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012