• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • KnytetsMamma

Hej,
    tack Lilla_a för dina svar och erfarenheter. Ska till BVC på torsdag så får väl ställa frågorna där.

Idag har vi haft en skön dag trots att Frida var pigg som en mört mellan kl.4.20 och 6.20, men sen sov hon några timmar till. Efter att vi ätit frukost och Frida fått en slurk till tog vi en härlig promenad, det blåste en del men var skönt. När vi kom hem hann jag nästan äta lunch innan Frida vaknade och ville ha mat, men man lär sig att amma och äta samtidigt :) På eftermiddagen tog jag en sväng på stan medan Daniel gick och fikade hos en kompis. Där gjorde jag misstaget att stanna lite för länge, Frida började signalera att hon var hungrig men jag tänkte att jag kunde gå en stund till på stan. Det skulle jag INTE gjort, hon blev vansinnig och var otroligt svår att lugna ner när jag kom hem. Försökte byta blöja också för att hon skulle ha en ren blöja när hon äter och då var hon så arg så både bajs och kiss sprutade på skötbordet....efter lite trugande lyckades jag få henne lugn och sen glufsade hon glatt i sig båda brösten och däckade i mitt knä. Resten av eftermiddagen och kvällen har varit lugn, jag har tagit en skön dusch, jag och Daniel har kunnat äta middag i lugn och ro och nu sitter han och läser och jag surfar, Frida sover gott i sitt babynest, där trivs hon toppen. Ikväll blir det fotboll om jag orkar kolla, igår var jag helt slut och gick och la mig klockan 22, det var skönt.

Jag har inte lyckats ta reda på hur man gör för att skicka privata meddelande till allihopa alt. skapa en grupp som är låst. Är det nån annan som har koll på det så vi kan byta telefonnummer? Facebook funkar ju också men det kräver ju också dator precis som Lilla_a sa.

MoaLi, håller tummarna för att det händer nåt snart men passa samtidigt på att njut av sista tiden utan barn, gör det ni vill och var spontana. Det är underbart och härligt med lilla Frida men man sätter ju numera alltid henne först och sig själv sen, men det är det värt :)

Franed, hur går det med namn? Hoppas inte du tycker jag är tjatig, jag är bara nyfiken :)

Ha en skön kväll allihopa, tror att Frida snart ska ha lite mat.
    Vi hörs!!!

• Moa Li

Nu har jag bränt musik till förlossningen också ... blev  en hel del lugn musik och sedan massa "gladpop"

kram

• KnytetsMamma

MoaLi: hoppas du får användning av alla dina förberedelser till förlossningen. Jag hade också bränt en cd-skiva med musik men eftersom allt gick så snabbt hade jag inte en tanke på att sätta på musik eller något annat. Men tror det kan vara riktigt skönt OM man får vara inne på förlossningen många timmar. En sak bara, vet inte om du var på förlossningsföreläsningen men där sa de att man inte får äta fast föda från det att man kommer in på förlossningen tills man fått sitt barn. Detta beror på att narkosläkarna inte vill att det ska finnas massa mat i magen OM det blir aktuellt med kejsarsnitt. Självklart kan du ha godiset efteråt men under tiden tror jag nog att du ska undvika det. Försök ladda så mycket som möjligt hemma innan ni åker in, väl på plats är det flytande föda som gäller.

Nu väntar vi på att fotbollen ska börja, till det lite kvällsfika och lilla Frida ligger på skötbädden mellan oss i soffan och luftar rumpan och sover sött. Blöjorna är ju så täta och har så bra uppsugningsförmåga så det känns som viktigt att det luftas lite.

Ha en skön kväll!! 

• Lilla a76 385

Ang mat på förlossningen, så fick jag både lunch å middag serverad+ nyponsoppa å saft .... Kanske beror på att jag blev igångsatt å de räknade med dygn för mig !!??

• KnytetsMamma

Jaha, jag hade för mig att de sa på föreläsningen att man inte fick äta något. Men det kanske är EFTER man är öppen 4 cm eller när fick du maten? Det är kanske bara något de säger men inget som stämmer i verkligheten. Jag hann i alla fall inte äta något eftersom det gick så snabbt, åt frukost kl.9 och sen bara några klunkar saft och näringsdryck innan vi fick de underbart goda mackorna vid kl.17, DÅ var jag otroligt hungrig.

• Moa Li

Min barnmorska sapå vattengympan att man nog fick smuggla in lite godis. Köpte en hel del "sugisar" (karameller heter det väl på svenska, haha) och hon rekomenderade just klubba eller karameller. Jag har blivit en riktig gottegris, så kommer inte bebisen snart så kommer jag säkert ha käkat upp den här godispåsen också.

Jag har tänkt samma sak när det gäller musik, att jag säkert inte vill ha den sedan iallafall. Vi gjorde en hormonbehandling i samband med min graviditet och när vi var på sjukhuset då önskar jag att jag hade haft musik med mig. Trist att ligga och vänta i ett tomt rum. Fast dessa skivor passar ju lika bra i bilen sedan.

Åh, det är så mysigt att vara ledig med mannen hemma.

• Javli

Heja MoaLi hoppas att bebisen kikar ut i veckan!

Skönt att du mår bättre nu Knytets mamma, det låter verkligen otäckt men vad underbart att vara hemma med Frida och mannen nu =).

Vi tog inte med musik till förlossningen, men jag kan tänka mig att det är underbart att  lyssna på när man väntar. Jag har alltid så mycket myror i kroppen och har svårt att enbart lyssna på musik här hemma, vill alltid göra något annat samtidigt. TVn däremot kan verkligen trollbinda mig. Tyvärr fanns det ingen TV på rummet vi var, det hade säkert kunnat hjälpa mig.hihi..

• sandraf

Knytetsmamma: benjamin har ibland ryckt så mycket i sömnen att jag blivit rädd att han har ett epanfall. Det är synkat armar och ben som Lilla a skrev om. du kan väl dock föra vidare vad.de säger på bvc om de säger något av intrraae. flytten igår gick jättebra pch benjamin var jättesnäll och sov sig igenom hela dagen utom vid mat då. Det känns jätteskönt att valna upp här ute på landet och titta ut på det vackra panoramat vi har utanför sovrumsfönstret. var uppe och ammad när solen precis höll på att gå upp och det var underbart vackert! idag fortsätter jag väl att packa upp. vi måste hämta lite blommor och smått i lägenheten också men det mesta står här i huset i drivor. nu måste jag släppa ut hunden innan hon får för sig att golvet är en gräsmatta. ha en fin dag!

• Lilla a76 385

Middagen kom väl vid 17 tiden gissar jag å då var jag öppen, men vet inte om de kollat det riktigt då... Gick dock inte att äta så bra den maten då värkarna var ihållande ... Åt kinapuffar som var min last under graviditeten... Samt att det var mycket viktigt att dricka hela tiden.... Tror det beror på vem man har i rummet kanske?? De borde väl eg vara mer försiktiga m igångsättningar kan tyckas, ifall det inte fungerar å behövs kejsarsnitt!!?? Men å andra sidan kan det ju ta dygn å då måste man väl få äta....
    Sista tiden gick ändå inte att äta något för då var lustgasen mitt allt

Sugisar blir nog bra, de ger inga rester i magen...
    Nu Moa Li väntar vi på dig!!!! Håller tummarna nu i veckan så ni är klara och hemma igen till midsommar

• Javli

Jag blev hemskickad från förlossningen när jag var 3 cm öppen och då fick jag äta. Kom in igen efter några timmar, fortfarande 3 cm öppen och efter det fick jag bara flytande dryck eftersom jag hade så ont ville jag inte äta någon annan mat.

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012