• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • KnytetsMamma

Vi hade en bra natt i natt, hela familjen gick och la sig kl.22.30 och vi somnade direkt (Frida vid min sida). Vi sov ända till kl.2 då Frida ville ha mat, ammade i fåtöljen och sov sen 1 timme där innan vi gick in och la oss igen, där låg vi sen ända till halv åtta, växlade mellan att amma, sova och mysa. Så jag var pigg när vi gick upp Glad. Nu har jag och Frida varit ute på en lång promenad i det fina vädret, underbart. Vi ska senare gå och hälsa på pappa Daniel på jobbet, ska visa upp Frida i kläderna hon fick av hans jobbarkompisar. I em har vi också lite ärenden och sen ev. fika med en kompis.

Håller med dig Lilla_a, jag kan också ligga och titta hur länge som helst på Frida och bara älska henne mer och mer, det är verkligen starka känslor man har för sitt lilla underverk. Vill ibland stoppa tiden här och nu men samtidigt har ju varje period i deras utveckling sin charm.

Här är mer info om solskyddet jag har till min vagn: OxiSun solskärm med UPF50+ passar alla barnvagnar och fästes där man önskar. Passar både vagnar med och utan sufflett samt bilbarnstolar. Solskärmarna är testade och godkända enligt följande standarder: BS/EN 71-2:2003, EN 13758-1:2002, AS/NZS 4399:1996, UV standard 801.
    Butiken heter reaforsa.se. Vet inte om de har kvar solskyddet, det finns annars att köpa på andra sidor på nätet har jag sett.

Hoppas också det fina vädret håller i sig under helgen och gärna resten av sommaren Glad 

Ha en trevlig fredag allihopa!!! 

• Lilla a76 385

Haft en heldag/kväll själv med Ester... Dagen var lugn och skön m promenad i solen bl.a. Nu har hon ont i magen och skrikit i en timma.... Sista åtgärden är babybjörn och ut å gå... Funkar nästan jämt, även denna gång
    Måste säga att jag beundrar alla ensamstående föräldrar som klarar detta dag ut och dag in -år efter år.... Måste säga att jag är mycket trött nu och bara väntar på att han kommer hem... Sen blir det ju min natt då- men imorgon är det jag som önskar avlösning

Å andra sidan ska man inte klaga -det kunde vara värre... Händer ju inte så ofta att hon har ont å skriker, å Anders är aldrig den som går med kollegor ut på galej efter jobbet... Tråkigt bara att dessa två ovanligheter ska sammanträffa ikväll
    Oj nu sover E å jag är uppe mitt i city... Tänk så det går när man kan surfa/skriva/gå och trösta/natta samtidigt... Det kallas kvinnlig simultankapaciteten de

Ska fokusera på att gå hemåt nu för jag är inte klädd för att vistas med andra människor, haha

Trevlig helg!!!

• 12Juni

Lilla a76- skönt att höra att vi inte är ensamma. Maja har haft magknip med ikväll skrikit i tre timmar... Aldrig hänt tidigare att hon inte kommit till ro, men sååå synd om henne! Då är man som du säger glad att man är två som kan bära å trösta... Men ikväll dög varken mamma eller pappa, men när farmor kollade förbi så blev det tusen ggr bättre å Maja somnade direkt på hennes axel å lades nöjd ner i vaggan efter lite farmormys... Så ju hoppas vi att hon sover för natten! Lyx med släkt som kan avlasta!

• sandraf

Idag är första dagen på länge som jag vaknar och känner mig pigg och relativt utvilad! jag var duktig och gick och la mig kl 11 för att läsa i min spännande bok samtidigt som jag ammade. sen sov benjamin ända fram till strax efter 5 vilket bara har hänt en gång tidigare. efter amning och blöjbyte somnade han om i sin vagga och minus några gånger med nappistoppning (nytt ord som borde finnas) :) sov han till halv 9. han kan ha varit så trött pga att han var lite orolig igår kväll. jag tror att det först var en fis på tvären och sen efter det var han bara för trött för sitt eget bästa.

nu är det dags för en ny blöja och sen frukost till mamma.

ha en bra dag allihop!

• Lilla a76 385

Åh visst är det underbart sandraf att få sova länge och ha det skönt på mornarna..
    I natt och idag har jag haft semester
    Ester avslutade gårdagen med magknip till kl.1, då hon somnade gott nära mamma.... Vaknade inte förrän efter 6 och sen vid 9.30 Nu är man utvilad för en matdag, tänkte jag då... Men då har tjejen blivit stor och inrättat sig i "äta/sova länge/vara social och glad, innan det är dags för mat igen efter dryga 3-4timmar.. Det har hållit i sig hela dagen och kvällen. Skönt det för vi har varit ute och borta hela dagen på 50+60års grillning med närmaste släkten. Ester blev dock huvudpersonen denna dag.

Nu har vi ramlat ner i soffa framför tvn en stund och jag väntar på att stumpan ska vakna för nästa mål mat....
    Framför mig står ett glas alkoholfritt rosevin... så gott faktiskt saknar absolut inte alkoholen, men smaken kan jag sakna på ett glas vin.... Detta var helt ok måste jag säga... Iskall måste den dock vara...

Imorgon blir en slappardag och eftersom det lovas regn så blir det väl en film eller nåt att fördriva tiden på - om Ester även imorgon ger oss egentid vill säga...

Ha en fortsatt trevlig helg alla mammor OCH pappor

• Moa Li

Tack för en mysig fika! Alice fick följa med på en ny fika och sov i vagnen hela tiden tills det var dags att gå hem, då var det dags för mat och NU!

Måste säga att jag fått en fantastiskt lugn och snäll dotter som just nu bara äter och sover. Märks att mjölken kommit igång nu och att den mättar. Igår grät hon inte en enda gång, mer än en halvminut på skötbordet och en kortis på Ica Maxi (men vem vill inte gråta där...)

Inatt vaknade hon och pratade "om mat" och somnade sedan om direkt. Fick väcka både Alice och pappa vid kl 10. Underbart. Kommer säkert inte hålla i sig för alltid, men skönt att ha fått en sådan start.

Jag älskar varje minut tillsammans med min dotter och kan, precis som du säger Lilla A, ligga och titta på henne i timmar. Blir plötsligt tårögd och börjar grina för att hon är så fin. Undrar vad det är för super-må-bra-hormoner i bröstmjölken. Solig

Idag ska vi skicka in namngivningspapprena. Tänker ni ha dop/namngivning för släkt och vänner? Alice pappa har en så fin virkad dopklänning som jag gärna skulle vilja använda. Funderar på om vi ska ha en namngivning utomhus. Finns det borgliga "präster" precis som det finns vigselförrättare vid borglig vigsel?

Kram Moa Li

• Lilla a76 385

Ang namn och så ska vi döpa Ester. Blir nog rätt stort då många vill vara med av de "äldre släktingarna". Både Anders å jag är döpta så vi tänkte fortsätta på det spåret trots att vi inte är aktiva i vår tro. En fin ceremoni vill vi ha, å skulle kanske kolla detta med "borgligt" dop
    Kan ju ha ute i trädgården med präst vet jag, för det har jag varit på iaf...

Nu är snart tvättiden klar, E sover gott på pappas mage och matuppehållen på 3-4 timmar håller i sig
    Efter lunch ska vi bege oss till skogs, om regnet håller sig borta.... Har läst att gulisar finns reda nu, så vi måste kolla läget på "våra ställen".... Skönt att bara komma ut ett tag och bonus för Anders om vi får med oss lite svamp hem.
    Har tänkt att vi "råkar ta vägen förbi" Cloetta och brunneby på vägen oxå Om de nu har öppet på söndagar- det får vi se när vi är där...

Ska på onsdag bli själv hela dygnet och ska under dagen göra min första ensamma bilresa med Ester.. Ska åka hem till morfar och sen hälsa på lite kompisar.. Håller tummarna för att hon har en bra natt innan- för då är hon på strålande humör under dagen..

Nehe.. Tvättstugan och skogskläder på!!!

• KnytetsMamma

Halloj,
    redan söndag igen, mjukstartar ensamskötseln av Frida genom att Daniel är iväg och försöker kitesurfa med en kompis, tror dock inte det är nån vind så det blir nog bara en trevlig utflykt för dem. De åkte vid 10 och kommer hem runt kl.16. Än så länge går det ingen nöd på oss, vi har tagit en promenad och handlat lite, nu äter Frida och sen blir det lunch för mig och senare ska jag träffa en kompis och hennes hund, gå en sväng och fika på Åbacka. Ikväll kommer ev. Daniels bror med sin yngste son (tillika Fridas kusin) Kevin på besök, trevligt.

Härligt att mjölken runnit till MoaLi och att ni har en nöjd liten tjej. Frida skriker inte heller ofta, bara om vi missat bajs i blöjan eller om hon är för varm. Men jag är också medveten om att alla mönster kan ändras när som helst så vi njuter för fullt för hur det är nu :)

Gott med kantareller, antar att du inte vill avslöja ert ställe Lilla_a? Glad 

Ha en bra söndag eftermiddag så ser jag fram emot att ses snart igen. 

• franed

Idag har vi haft besök av sysslingarna En tur till Valla för att kolla in djuren och äta glass blev dagens aktivitet. Vi lyckades undkomma regnet, nästan... 
    Så skönt att det verkar fungera så bra hemma för alla med era små nytillskott. Jag ska inte klaga heller, vi börjar få koll på läget också. Skulle bara önska att sovtiderna  kunde vara lite längre, åtminstone på nätterna. 
    Hoppas nu på en fin vecka med bra väder Ha de gott allesammans. 

• KnytetsMamma

Har just nu en väldigt ledsen Frida här, tror att hon är övertrött för hon har sovit på tok för lite under dagen. Daniel försöker vyssja henne till sömns nu men tror nog snart att det får bli sjalen för henne så hon somnar. Sen hoppas vi att hon sover nån timme i alla fall, vi håller på att spela lite kort och sen är det ju EM-finalen i fotboll på TV ikväll.

Vad säger ni, ska vi boka in ett nytt datum för träff? Tror det kan vara bra att vara ute i god tid för att folk ska kunna planera och kunna komma. Picknick i Trädgårdsföreningen kan jag tänka mig igen, enkelt med alla små och man kan amma/byta blöja hur som helst. Vad säger ni andra, hur ser era kommande veckor ut? Jag är hemma fram till 20 juli, sen åker vi iväg i drygt 1 vecka (Göteborg och sen sommarstugan i Skåne).

Nej, nu tror jag det får bli sjalen för lilla Frida så hon får komma till ro lite.
    Kram på er allihopa!!! 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012