• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • Lilla a76 385

Som det ser ut nu är jag upptagen 4-5,10,16 juli... Är öppen för picnic enkelt och bra bara vädret vill sig.
    20/7 går Anders på semester i 5 veckor och då vet jag inte hur mycket vi kommer göra/åka bort... Blir troligen någon tur till örebro och sen dagsturer lite runt omkring.

Idag blev det skogen för första gången m Ester. Svamp så Anders får en ordentlig macka ikväll iaf. Kantarellerna finns i massor, men de flesta fortfarande relativt små så de sparar vi till senare
    Vi hamnade även på brunneby och handla lite gott + fikade. En kvälldpromenad blev det oxå- i Motala hamn med solsken över Vättern och en bit mat på de... Å Ester sov sig igenom middagen!!! Första gemensamma måltiden på länge här!!!
    Nu är det matdags och sen slappa i soffan för oss alla tre...

• Lilla a76 385

Usch..... med skogsvistelsen kom även två små fästingar på benen.... Inte kul- men de hade knappt hunnit fastna som tur var. En riktig uppskrubbning i duschen så man vet att det inte finns mer på kroppen... Även E genomgången millimeter-noga, men hon var skyddad i babybjörn och filtskydd... Även myggen var snabba och vakna och åt glupskt på mina stackars ben Bland de första bett jag fått och det ger mycket stora blaffor som kliar så jag blir tokig... Salubrin är nu min bästa vän här i soffan.

Ester har nu i fyra dagar haft MINST 3 timmar mellan ALLA amninstillfällen hoppas det håller i sig för jag mår bra (är piggare) och hon har mindre gaser och magknip. Klart bättre när magen får vila mellan måltiderna.
    Fick samtal av läkaren från BVC-undersökningen om att han pratat med barnläkare och skickat en remiss för att extrakolla E ätande och hennes svettningar på främst nätterna. Ingen av dem säger sig tro att det är något "fel", men vill ändå kolla lite till och fundera vidare för bästa tips och hjälp.. Får hoppas att de har rätt, för jag blir lite orolig om det skulle vara något med min lilla varma skatt.

Nu ska det snart ätas av tredje medlemmen i familjen. Jag har redan intagit te, Anders fick sina smörstekta kantareller på en toast till te.

Ser fram emot ny vecka med nya äventyr och rutiner..
    Någon som vill ta en promenad runt stångån mån el tis efter lunch (lite öppen tid beroende på amning mm )

• Moa Li

Ikväll sitter jag med en nybadad silkesmjuk bebisdoftande liten skrutt insvept i en handduk och blir nästan religiös. Inatt är det en vecka sedan Alice kom till oss. För en vecka sedan var vi i flåsarstadiet nu och hade ännu inte träffat vår lilla tös. Sedan kom hon. Jag kommer alltid minnas känslan av första gången jag fick se henne, hålla om henne och lukta på henne. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att man kan känna så starka känslor för en liten. Nu har hon varit hos oss i en vecka och jag kan fortfarande inte sluta att pussa på kinderna och lukta på henne. Vi har gjort små fotavtryck idag. 8 cm långa. Jag skulle kunna äta upp de fötterna. Så söta och goa. Kärlek, älskade Alice.

• KnytetsMamma

Haft en bra natt, ligg-ammat hela tiden fram till kl.4 då Frida plötsligt blev klarvaken. Gick upp och satte mig i fåtöljen med henne och hon åt en slurk till och somnade sen, där satt vi och sov till 6.30 då jag gick in och la Frida i sängen och själv gick upp. Nu har hon precis fått lite mat igen, ligger inne på sängen och pratar lite och jag ska försöka hinna äta frukost i lugn och ro innan hon behöver uppmärksamhet. Sen blir det nog en promenad i det fina vädret och lagom till lunch kommer Daniels syster upp en sväng, trevligt. Blir lunch på stan och sen får vi se vad vi hittar på.

Jag skulle kunna tänka mig en promenad imorgon efter lunch med reservation för att det inte alls funkar att ge sig iväg med Frida, hon har haft några stunder senaste dagarna då hon varit ledsen och det inte har hjälpt varken med mat, ny blöja, närhet eller sjalen. Men annars låter promenad runt ån trevligt Lilla_a. Kanske fler som vill hänga på?

MoaLi, vad är det för fotavtryck ni har gjort? I gips eller med färg? Vi har också tänkt göra både händer och fötter men är lite osäkra på vad som ger bäst resultat.

Nej, nu ska jag fixa frukost.
    Ha en bra dag allihopa!! 

• Moa Li
    KnytetsMamma skrev 2012-07-02 07:43:28 följande:
    MoaLi, vad är det för fotavtryck ni har gjort? I gips eller med färg? Vi har också tänkt göra både händer och fötter men är lite osäkra på vad som ger bäst resultat.
    Vi gjorde fotavtryck med vattenfärg på vanligt vitt papper, som jag ramat in och satt i hallen :)

Ska göra det 1 gång i månaden nu, har jag tänkt
  • sandraf

Jaha då kan jag bara meddela att jag förmodligen inte kommer tt vara så aktiv här på ett tag för idag fick min mobil och min i princip enda internetkälla åka biltak för att sen ramla av och bli överkörd av en buss. Dålig start på min dag kan man säga! Benjamin är dock på strålande humör vilket passar utmärkt då vi snart får gäster. Nu sk jag försök samla ihop min amningshjärna så att vi undviker fler tabbar idag.

Ha en bra dag!

• Lilla a76 385

Som det ser ut så blir min promenad runt ån kommer vara straxt efter 13 om Frida m mamma (och andra oxå) vill följa med här har vi tagit lång sovmorgon och ammat/vaknat till liv bara för en stund sen..
    Nu blir det en liten frukost i väntan på lunch om ett par timmar för mig och Ester gymnastiserar bredvid, så hon har plats i magen för mer mat innan promenad i sol...

• KnytetsMamma

Lilla_a, tror vi få hoppa över promenaden idag, Frida vaknade kl.6 och var klarvaken, helt omöjlig att söva. Stoppade till slut ner henne i sjalen och gick ut en sväng, då somnade hon men vaknade nästan direkt när jag kom hem igen. Efter att jag lyckats få i mig frukost och Frida fått ytterligare lite mat la jag ner henne i vagnen och gick ut en sväng till, då sov hon i alla fall 30 minuter. Får hoppas att hon somnar sen så jag får i mig lite lunch i lugn och ro, och sen behöver vi nog båda två (framför allt mamma)ta det lite lugnt innan det vankas fika med kompis i eftermiddag. Men gärna promenad en annan dag Solig

Sandraf, vad trist med din telefon, hoppas det fixar sig snart på något sätt.

MoaLi, kul idé att göra avtryck varje månad. Blev trycket bra med vattenfärg? I så fall ska vi införskaffa det. 

Får se om jag får äta lunch i lugn och ro idag eller om det blir amning samtidigt. Idag är första dagen som Daniel jobbar heltid, blir spännande att se hur det går. Har varit väldigt lyxigt att han kommit hem 12.30 varje dag nu i 3 veckor. Men vi ska nog reda oss jag och Frida. 

• Lilla a76 385

Vila och ha de gott knytetsMamma....
    Förstår den hektiska och tidiga morgonen.. Jag ska ut i solen så Ester får sova ordentligt å med friskluft.. Finns fler dagar att promenera på, å du har varit ute på flera redan

Sandraf... Utan telefon/internet känns tungt, men hur klarade man sig innan iphonen egentligen?? Haha

Ska upp till neo-iva med min frysta laddning m mjölk och hoppas jag glädjer/mättar ytterligare barn än Ester.. Å eftersom det är hon som så snällt delar med sig av sin mat, så är det väl hon som ska ha ersättningen på sin bankbok...

Hur går det med planerna på picnic igen?? Någon som har en dag å tid?

Ska väl ta och ge mat nu så stackars flickebarnet inte tar till tårarna för att visa att hon är hungrig... Så söt när hon börjar visa matdags...små korta men högljudda skrik- ett par stycken och sen tittar hon på mig och sen några skrik igen... Om ingen snabb reaktion från mamma så blir det högre/längre å intensivare med darrning på rösten som sista åtgärd Väl till bröstet avfyrar hon ett leende när hon ser mig i ögonen och fortsätter äta som om det vore det sista som händer i världen...

• Moa Li

Idag har jag och Alice promenerat in till stan och köpt "tjejkläder" till henne. Hon har varit mer vaken idag, så nu kommer hon nog sova som en stock hela kvällen. Vi har redan tagit på pyjamas och myser i soffan.

Det gick jättebra att trycka med vattenfärg.Lätt att få bort från de små fossingarna sedan också.

hon fick 6 tår på ena foten ;)
Svar på tråden Linköping maj/juni 2012