• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • KnytetsMamma

Åh, vad fint fotavtrycket blev MoaLi, ska nog helt klart gå och köpa vattenfärg jag också så vi kan göra avtryck. Idag fyller ju lilla Frida 4 veckor så det kan ju vara en bra dag att göra första avtrycket. Kanske kan jag och mannen göra det direkt idag när han slutar jobbet, vi har pratat om att göra det väldigt länge nämligen.

Idag har älskade lilla Frida slagit sovrekord i vagnen, hon brukar ofta bara sova typ 30 minuter i vagnen men idag sov hon närmare 2 timmar och mamma är väldigt glad. Förmiddagen bestod av sovpass i sjalen och efter lunch kände jag att det vore väldigt skönt att inte behöva bära. Så jag testade att lägga ner Frida i vagnen men la henne på sidan och in med nappen i munnen och sen ut och gå en sväng, hon låg en stund och var rätt nöjd och somnade så småningom. Vi tog en härlig promenad, jag satt en stund i St Larsparken och läste en tidning och sen gick vi till Trädgårdsföreningen där Frida vaknade lagom till jag hittat en plats i skuggan, då blev det amning, blöjbyte och sen vara vaken en stund. Nu sover hon dock gott i sjalen igen och får göra det en stund, ikväll ser jag fram emot en lång dusch så då får maken umgås med sin lilla dotter.

Det är nu bara 1 timme kvar till Daniel slutar, skönt faktiskt. Det är ju inte direkt mammaLEDIGT det är tycker jag, vad tycker ni andra? Det är ett heltidsjobb att få en liten bebis att vara nöjd: mätt i magen, ren blöja och tillräckligt med närhet. Men det är ju såklart mysigt också. 

Bifogar en dagsfärsk bild på lilla Frida också, hon växer så det knakar. Ska till BVC imorgon, ska bli spännande att se vad hon väger in på. Förra gången vi var där hade hon ju gått upp 600 gram på en vecka, nu är det 2 veckor sen vi var där och jag tror och hoppas inte att hon gått upp över 1 kg på den tiden, men man ska väl kanske i så fall vara glad att hon går upp i vikt men jag tycker att det kan gå i lite mer lagom takt :) Men inget att göra något åt, man har ju den mjölk man har och Frida har den aptit hon har.

• sandraf

Nu är jag tillbaka! Jag fick ut pengar till en ny telefon på försäkringen och eftersom jag inte utnyttjat försäkringen tidigare behövde jag inte betala någon självrisk så jag "fick" i princip en ny likadan mobil. Jag hade verkligen inte räknat med att få ut så mycket.

Jag ska nog också ta och härma Moa Li med vattenfärgsfotavtryck. Jag ångrar att jag inte gjort det från att han var nyfödd men men. På fredag är min lille plutt 10 veckor och han är i en så otroligt rolig utvecklingsfas. Man kan busa med honom massor och han ler och "pratar" massor. Dock blir han emellanåt väldigt trött och kinkig men med tanke på hur aktiv han är när han är vaken är det inte så konstigt.

Igår åkte vi ut till sommarstugan i Motala. Vi behövde lite semester kände vi så vi passade på när Eriks föräldrar inte var där så att vi kunde få lite egentid. Idag har vi haft det hur härligt som helst. När jag satt och läste i solen satt benjamin i sin babysitter i skuggan och pratade och skrattade. Han satt vaken och nöjd i över en timme, nästan bort emot 2 tror jag. Lite senare på em la jag och benjamin pss på gräsmattan i skuggan och vilade tillsamans medan både pappa Erik och hunden tog sig en tupplur precis bredvid.

Nu sover lilleman så gott på pappas arm (han har ett enormt närhetsbehov just nu). Vi får väl se om erik kan få i sig några jordgubbar utan att benjamin vaknar och blir ledsen.

För mig passar det bäst att fika på fredag eller i slutet av nästa vecka. Vi åker hem till värmland nu i helgen och kommer tillbaka på onsdag.

Jag tycker att det låter som att de fleata av er har det ganska så braed era små. Då fortsätter vi väl på det spåret!

Kram

• Moa Li

Idag har Alice sovit nästan hela dagen ... fikade med en kollega och hon sov i vagnen över 2 timmar, vaknade och visade att hon "lever" och somnade i vagnen på vägen till stugan och sov hela vägen hem på över en timme och sedan fortsatte hon sova i vagen hemma. Fick väcka henne inatt för att hon skulle äta... hur mycket kan en bebis sova egentligen? Nästan så jag blir orolig för att hon sover för mycket... ska fråga på BVC imorgon, men när hon väl är vagen är hon pigg och nöjd. Gråter nästan ingenting...

• sandraf

Moa Li: benjamin sover fortfarande sådär mycket ibland. Till mig sa bvcsköterskan att bebisar kan sova upp till 20 h per dygn. Om de skulle säga något annat till dig får du gärna berätta för ibland känns det som att benjamin sover orimligt mycket. Han är ju dock pigg och glad annars så min teori är att han sover så mycket för att kunna växa ikapp :).

• KnytetsMamma

För mig funkar fika/picknick fredag eftermiddag bra, annars kan jag också i slutet av nästa vecka.

Här känns det som att vi har motsatt problem mot er Sandraf och MoaLi, känns som att Frida är väldigt mycket vaken, sover inte alls så mycket som jag trott att spädbarn sover. Hon är oftast glad och nöjd när hon är vaken men mot slutet av vakenperioderna blir hon tyvärr ofta övertrött och skriker rätt mycket. Men då stoppar man henne i sjalen och så somnar hon ganska snart igen.

Nu sitter hon i babysittern här i köket medan jag äter frukost, hoppas att jag hinner äta upp innan hon vill ha mat. Sen ska vi till BVC kl.12, ska bli intressant att se hur mycket hon gått upp sen sist (2 veckor sen). Då hade hon gått upp 600 gram på en vecka, jag tror inte att hon haft samma ökningstakt nu men gissar på ca 800 gram upp och kanske växt nån cm på längden. Vi får se :)

Ha en bra dag i det fina vädret allihopa så får vi se om det blir fika/picknick på fredag. Är det fler som kan då? 

• KnytetsMamma

Undra om det var ett önsketänkande eller om jag verkligen fick det första leendet från Frida nyss. När jag pratade med henne och skrattade mot henne sken hon upp som en sol med ett stort leende. Får väl se om det händer fler gånger innan jag vågar dra slutsatsen att hennes första leende har visat sig Skrattande

• KnytetsMamma

Vad sägs om picknick i slutet av nästa vecka? Vi beställer fint väder tycker jag och kör på en repris i Trädgårdsföreningen eller vad tycker ni? Solig

Jag är just nu helt slut, har varit ute stora delar av dagen och det har varit skönt men med en dag som börjar klockan 5.30 så börjar man ju bli rätt trött nu. Funderar på att gå och lägga mig i sängen bredvid Frida och sova en stund innan hon vaknar, får nog bli så. Daniel ska gå ner och se om det finns nån tvätt-tid så då kan han roa sig med det medan jag sover, rättvis fördelning tycker jag Glad

Ha en skön kväll (verkar visst bara vara jag som skriver, mitt 3:e inlägg på rad nu)

• franed

Har lämnat över lilla E till pappa. Kände för lite egentid... Den är det inte gott om nu för tiden. Men jag gissar att det snart är dax för lite mat. Känner mig som en matmaskin med ett ständigt behov av klädbyte. Hur svårt ska det va att att inte få mjölk på allt man har på sig.
    Idag har jag fått en del leenden från E, hoppas de var ämnade för mig och inte väggen
    Picnic i slutet av nästa vecka passar oss. Tycker Trädgårdsföreningen funkade super, så det kör vi på tycker jag.
    Ha en bra helg nu allihop. 

• Lilla a76 385

Picnic nästa vecka låter bra... Har dock bvc tis efter lunch (13.30) å barnläkare tor efter lunch (13), men dyker upp efter de om det skulle bli någon av de dagarna...
    Kan även imorgon fredag, men ska vara borta kl18.. Ska tillsammans med ett annat par men en tre-åring försöka oss på konsten att äta ute.... Får se om vi får äta i skift eller om det går vägen med sömn även denna gång på restaurang..

Har tillbringat två dagar i Örebro hos pappa och träffat kompisar. Kul för mig men jobbigare för Ester. Hon var övertrött igår när hon skulle äta sista innan natten.. Dock sov hon sen 6 timmar... Helt överlycklig att båda bilresorna gick bra med bara ett stopp för mat.... Var lite orolig då hon vill ha sällskap att prata och skratta med där bak i bilen.... Men nu har vi äntligen kommit hem igen och landat i sängen och slappar. Anders var i gtb på Madonna igår så han vill umgås extra m Ester, vilket betyder vila för mamma Så nu vet jag att man överlever nästan 2dygn själv, men trött i ryggen är jag efter att få ta allt bärande när det behövs...
    Positivt med resan är att jag träffade en barndomskompis som Ester fick två stora kassar med kläder från Nu ska här gås igenom bara jag vilat klart, haha

Ses snart i solen och värmen!!!

• sandraf

Om någon är intresserad av att ses en stund imorgon kommer jag ändå att åka in. Jag skulle kunna vara i stan vid typ 4. Jag tycker att det är så trevligt att träffa er så även om det skulle bli något imorgon kan jag ses nästa vecka också men då först på torsdag eller fredag.

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012