• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • Moa Li

Hej

BVC sa precis som du, Sandra, att det är helt normalt att sova så mycket. Hon var pigg och glad på BVC-ontrollen och hade ökat från 3,5 till närmare 4 kg på en vecka.

Mjölken tar slut ibland på kvällen och igår var hon lite arg och frustrerad över det. Sög ändå innan vi gick och lade oss vid kl. 22-23. Nu vid kl 4 fick jag väcka henne för mat, då jag fått gigantiska Dolly Parton-tuttar, haha. Antar att Alice får vad hon behöver. Hon jobbade på att käka så mycket hon orkade nu, så hon har lättat på trycket i brösten nu och somnade igen som en klubbad säl i babynestet.

Jag kan inte fika i helgen eller under nästa vecka, men hänger gärna på nästa träff. Jag röstar också för trädgårdsföreningen, alltid trevligt och det finns fik och toa som granne.

kram MoaLi

• sandraf

Här var det lugnt och stilla! Jag antar attdet är bebismys som står på era agendor.

Nu bär det snart av till värmland och jag hoppas att det går lika bra att åka som det gjorde sist. Förhoppningsvis hinner vi träffa både familj och vänner nu när vi är hemma lite längre än vi brukar. Benjamin har ännu inte hunnit träffa alla mina kompisar hemifrån.

Förresten så skaffade jag en barnutvecklingsapp (på engelska) och där stod det att man nu vid snart tre månaders ålder skulle börja styra upp sovtider och nattsömn osv. Jag tar inte så allvarligt på det men jag har ändå försökt hålla b vaken när han håller på att somna och det går inte. Hur tänker nimed sovtider, rutiner osv.? Jag måste nog fråga om det är normalt att han sover så mycket nu när han är 10 veckor. Han är vaken mycket mer än tidigare men han sover fortfarande mycket.

Hoppas att ni får en bra helg!

• KnytetsMamma

Hej hej,
    här är det bebismys och besök av en av Fridas kusiner, Daniels systerson som är 18 år är på besök över dagen, trevligt. Vi har precis varit och fikat en lång stund på stan, nu är killarna iväg och spelar squash och jag och Frida är hemma och äter lunch. Senare idag blir det pizza, film och kortspel.

Är det nån mer som märkte av en period när bebisen var runt 4-5 veckor att den åt mycket oftare, var lite gnällligare än vanligt och krävde mer närhet? Känns som att Frida är inne i en sån period nu, hon har haft svårt att komma till ro på dagarna sista tiden och  i natt åt hon igen typ varannan timme, det har hon även gjort nu idag sen vi gick upp. Läste nånstans att det är en tillväxtfast runt 4-5 veckor då man inte riktigt känner igen sin bebis eftersom det händer så mycket med deras mentala utveckling just nu. Nån som känner igen det?

Sandraf, lycka till på bilresan, det kommer säkerligen gå jättebra. Kul att Benjamin får träffa dina kompisar hemma. Är det fler där som har barn eller hamnar B i centrum?

Här känns det inte som att vi har problem med för MYCKET sömn, jag tycker snarare att Frida är vaken lite för mycket för sin ålder. Hon blir ju såklart trött efter att ha varit vaken en stund (typ halvtimme-timme) men det verkar inte som att hon själv förstår att hon ska sova och då blir hon tyvärr ofta övertrött och då blir det svårt att söva henne. Har ni andra några bra tips på hur man får sitt barn att somna? Vi kör ofta med sjalen, det är oftast effektivt men det skulle ju vara bra om hon kunde somna även utan den.

Nej, dags att fokusera på maten så jag hinner äta klart innan Frida behöver äta igen.
    Ha en fortsatt skön lördag och trevlig helg allihopa!!! 

• franed

Vi har inte heller nåt problem med för mycket sömn... Just nu känns det som att sova är det minsta vi gör. Men alla leenden gör att man överlever. Men det skulle va skönt att få sova lite. Nu är vi på besök hos farmor&farfar, första natten borta och det funkade ju :) Picnic på torsdag kanske kan vara en idé? Om det inte är lika trist väder som idag, då får vi fika inne. Ska bli kul att träffa alla igen :)

• KnytetsMamma

Vi väntar fortfarande på första leendet, börjar tro att vi har en väldigt butter liten tjej men vi får väl ha lite tålamod. Det som jag såg för någon morgon sen var nog bara en slump för sen dess har vi inte fått några fler leenden. Men det kommer förhoppningsvis så småningom.

Just nu har jag som vanligt en sovande Frida i sjalen, hon har i stort sett varit vaken hela förmiddagen (sen kl.7 när hon slog upp sina klarvakna blåa ögon) så nu hoppas både jag och hennes pappa att hon sover några timmar så vi får lite egentid. Vi har spelat lite kort en stund och ska nu gå och handla lite mat. Sen ska jag försöka lägga ner Frida i sängen så jag kan gå och ta en lång dusch igen, ska bli riktigt skönt.

Annars har vi varit rätt flitiga idag, efter frukost underhöll Daniel Frida medan jag dammsög, dammtorkade och våttorkade golven så nu har vi ett rent hem. Vi har också hunnit med en skön promenad, då höll sig Frida nöjd i vagnen så det var skönt. Vi har också köpt ett kit så vi ska kunna göra små tavlor med fot- och handavtryck. Ska bara hitta ett tillfälle där Frida är lugn. Vi ska nog träna lite innan också så att det väl blir bra sen när vi gör tavlorna. 

Picknick på torsdag funkar toppen för mig, ska vi säga kl.15 i Trädgårdsföreningen som sist och hoppas på fint väder? Och skulle det mot förmodan regna får vi lösa det på plats, finns ju några caféer i stan som är barnvänliga. Har hört talas om Claras Coffee men har aldrig varit där själv, någon som varit där?

Nej, nu ska vi bege oss mot affären.
    Ha en fortsatt skön söndag allihopa!!! 

• Lilla a76 385

Torsdag kl.15 passar oss med. Är till barnläkaren kl 13 på US, men det lär väl inte ta en så lång stund....
    Idag var ytterligare en bilresa till Motala. Vi var på nåt akvarie och Ester pratade och gestikulerade med fiskarna på ett så gulligt sätt. Firade 8veckor med restaurangbesök å en glass på de
    Sömn får vi inte mycket av i detta hushåll heller... E sover bra på nätterna, men dagarna är det vaket och livligt... Sprattlat, skrattar och pratar hela tiden. Full uppmärksamhet kräves av damen, annars missnöjesläten. Skrattar och ler mot oss hela tiden och verkar ha något bus/flin på lager mest hela tiden... Mitt under måltider som är otroligt viktiga för E, kan hon börja flina ock busa med bröstet innan det ät dags att fortsätta intaget av det godaste som finns

Anders är ute och springer, E springer liggandes i sängen och jag får magmassage av de små fötterna, när jag ligger bredvid

Ses på torsdag och hoppas på bra väder igen!!!!!

• Moa Li

Hej

Vi ska till BVC på torsdag vid halv 3, så kanske hoppar förbi på en fika iallafall, när vi ändå är i stan. Svärföräldrarna är här hela veckan och det är bygge av kolonilott som gäller, så jag borde hjälpa till så mycket jag kan med att måla bräder och skruva fönster. Men en snabbfika kanske hinns med Skrattande

Meningen med livet... Äta, sova, skita och ha någon/något att älska! Tror det ska bli min nya livsfilosofi Solig

• KnytetsMamma

Idag har jag och Frida haft besök av min storasyster och hennes yngste son Samuel som snart är 5 månader, väldigt trevligt. De bor annars i Bryssel så vi ses inte så ofta tyvärr. Men nu är de hemma i Sverige på semester så syrran tog tåget upp från Skåne och lämnade äldste sonen hos mamma och pappa. Vi har haft en jätteskön dag, glass på stan, lite shopping, lunch på stan och sen en snabb fika här hemma hos oss innan hennes tåg gick tillbaka. Nu sover Frida i sjalen (sen kl.13.30) som vanligt, hon sov knappt nånting på förmiddagen så det blir nog mest sovande för henne resten av kvällen. Men hon var mestadels nöjd och glad under förmiddagen när moster och kusin var på besök så det var skönt.

Är det någon mer som har problem med röd rumpa på era små? Frida har blivit väldigt röd tyvärr, fick tips av inotyol-salva av BVC-sköterskan och har smort med det nu ett par dagar. Lite bättre har det blivit men fortfarande rött. Vi ska också försöka bli bättre på att byta blöja oftare men det är ju samtidigt svårt om de sover länge, man kan ju inte väcka dem bara för att byta eller hur? På natten byter jag typ aldrig om Frida inte har bajsat, hur gör ni andra? 

Vi får verkligen försöka beställa fint väder på torsdag så vi kan ta fikan utomhus i Trädgårdsföreningen, det var ju så mysigt sist och smidigt med amning, blöjbyten m.m att vara utomhus.

Nu ska jag och Frida bege oss till stan, ska leta doppresent till kusin Samuel (han som var här och hälsade på idag). Han döptes i Bryssel i juni och nästa lördag ska de ha kalas för honom på Öckerö så då ska jag komma på något bra att köpa. Har någon ett förslag?

• Lilla a76 385

Ester blev röd i veckena och vi smörjde oxå m den salvan och var noga med tvättandet innan m vatten och torka torrt.. Sen luftade vi så fort de gick.. De gick över på ett par dagar då...
    Jag byter blöja varje gång jag ammar på natten då E kissar mycket hela tiden... Detta gör jag dock snabbt i sängen utan tvättning el så...bara torr blöja tror hon är nöjdare och sover bättre då..

Nehe, protester för mat...

• Lilla a76 385

Har idag haft ett trött barn som sovit över sina tretimmars matuppehållen. Kanske Beror på värmen, inte kul med åska i luften. Kläderna klibbar på en och de kan inte säga hur de vill ha de... Blev blöja med en tunn filt på idag när vi promenerade. Ikväll har vi varit på kalas och E charmar alla som vanligt... Hon är rätt stadig nu och vill sitta el stå (lutad mot axeln) när hon är vaken..Sover dock mer mellan måltiderna nu än tidigare. Bäst sover hon i vagnen under promenad, annars när hon ligger nära i soffan el sängen...
    På nätterna har vi börjat lyfta över henne i korgen igen efter måltiderna då de är längre mellan dem och värmen... Måste dock säga att jag saknar den lilla varma kroppen som suckar så tungt bredvid mig när hon sover... Det måste vara moderskärlek de
    Trodde mig veta att jag skulle njuta av att ha sängen för mig själv och kunna ligga på rygg som folk, men icke.. :-S Saknar min skrutt!!
    Å andra sidan är det skönt att veta att hon inte har problem med någon av sovplatserna.
    Imorgon är det BVC igen och hoppas E inte har så stor viktuppgång.... Inte för hennes skull utan för min ryggs skull. Måste få tag på en Naprapat för detta kommer jag inte överleva annars... Det är döden att lyfta i och ur E från vagnen... Kör som knivar i svanken å ryggslutet...
    Håller tummarna för bra väder på torsdag em....

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012