Anledningen till att jag inte byter på natten i onödan är både för min och Fridas skull, vill helst inte väcka henne för mycket genom att tända osv. Får kanske testa att göra som Lilla_a gör, att byta i sängen utan att torka, bara så att hon får en torr blöja på sig. Jag ligger ju kvar i sängen och ammar vilket gör att jag inte behöver vakna till så mycket när Frida ska äta utan jag får sova rätt mycket på natten. Om jag skulle gå upp och byta varje gång hon ska äta skulle min sömn bli mer störd. Men vi får väl se hur det röda artar sig, blir det inte bättre får jag kanske tänka om och ändå gå upp. Vi ska till BVC nästa vecka och då tänkte jag be dem kolla på det om det fortfarande är rött då. Igår när min storasyster var här sa hon plötsligt "Så Frida har torsk i munnen?" och jag såg ut som ett levande frågetecken. Då är Frida vit på tungan och det har jag trott har varit gammal mjölk bara men tydligen kan det vara torsk som är nån svamp de kan få i munnen. Det kan tydligen också sprida sig till rumpan och då kan de bli väldigt röda. Så jag ska be BVC titta ordentligt på det nästa vecka.
MoaLi, jag helammar och det funkar bra. Nu känns det som att Fridas behov och min tillgång har synkat varandra väl, de dagar hon äter mer fylls det på mer och de dagar hon äter mindre produceras mindre. Men i början var det svårt för då åt hon så himla oregelbundet, vissa dagar typ 1 gång i timmen och andra dagar var tredje timme, då hade jag ofta lite för mycket mjölk och väldigt spända bröst ofta. Men nu har det som sagt reglerat sig bra tycker jag och Frida verkar vara nöjd med tillgången och hon går ju upp rejält i vikt också så det är nog inte för lite. Låter smart att kolla på BVC hur hon gått upp, följer hon sin kurva bra har du förmodligen tillräckligt med mjölk och det är annat som gör att lilla Alice är ledsen. Annars är det nog inte fel att ge lite ersättning också så att hon blir mätt och nöjd.
Frida har sista tiden sovit kloss inpå mig, det är mysigt och praktiskt när jag ska ligga och amma på natten men jag får lite ont i ryggen och axlarna eftersom jag ligger på typ samma sätt hela tiden mellan amningarna. Har funderat på att återigen lägga över henne i babynestet efter hon ätit men vi får se. Spjälsängen står fortfarande i vardagsrummet så i så fall skulle hon ligga i babynestet i vår säng, Daniel tycker vi ska testa att lägga henne i spjälsängen ute i vardagsrummet men vi får se. Då blir det ett större projekt för mig när hon ska äta. Men samtidigt äter hon nog inte så många gånger på natten längre så det kanske funkar. Kan ju alltid testa en natt och se hur det går.
Nu jobbar Daniel bara denna och nästa vecka också, sen är det 2 veckors semester för honom. Vi sticker direkt till Göteborg när han slutar jobba, dopkalas för kusin Samuel (han som var här igår) på lördagen och lite andra aktiviteter på söndagen. På måndagen kör vi sen vidare ner mot Skåne och min sommarstuga där mina föräldrar är, där stannar vi ett par dagar. Det ska bli väldigt mysigt, bara vara och Frida får träffa mormor och morfar flera dagar i rad. Andra veckan av Daniels semester har vi inte så mycket planer mer än ett bröllop den 4 augusti men det är här i stan så det är ju ingen stor grej. Sen jobbar D 2 veckor igen innan han har ytterligare 2 veckors semester, då blir det hans stuga på Öland.
Javli, längesen du skrev nu. Är allt bra?
Oj vad jag skriver, känns som att jag ofta skriver väldigt långa inlägg, hoppas ni orkar läsa
Frida sover i sjalen och jag ska passa på att äta lunch i lugn och ro nu. Sen i eftermiddag ska vi träffa en kompis, är det uppehåll blir det en promenad, annars blir det kanske fika inne istället.
Ha det bra allihopa!!!