• KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Hallå där ute,

är det fler i Linköping som väntar sitt första barn i maj/juni 2012? Jag tycker att det vore skoj att lära känna andra mammor att prata om allt möjligt med, fika, gå barnvagnspromenader m.m.

Finns det nån där ute som känner sig träffad? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 12:49
    Är det verkligen ingen mer i Linköping som ska ha barn maj/juni 2012?

• Svar på tråden Linköping maj/juni 2012
  • Moa Li

Vi kör också med den krämen, Inotyol. Jag byter också vid varje amning på natten och gärna innan Alice ska amma, så hon är pigg pch vill äta då. Men ibland efter om hon är hungrig och vill ha mat direkt. Tvättar med våtservetter och använder sedan en torr tvättlapp så hon är helt torr och smörjer sedan med den krämen. Lufttorkar sedan. Tycker den har varit toppen. Just nu kör vi pampers newborn på natten och Libero på dagen. Tycker pampers newborn är tunna så de nästan går igenom, men de suger upp bra och andas mer, tycker jag.

När Alice har ätit går hon med på blöjbyte utan minsta knyst, även på natten. Men byter som sagt helst innan amningen, för då sover hon gott sedan. Och är med pigg när vi ska äta.

Idag har Alice varit ledsen på kvällen. Märks att hon är hungrig, men mjölken räckte inte. Väckte henne nu vid midnatt och hon åt nöjt. Ska kolla med BVC hur hon gått upp om jag behöver ge ersättning eller ej. Verkar som det är några timmar på tidigkvällen som mjölken är "slut" eller är blaskig, så hon vill äta mer än vad som finns. Men kommer ju ny hela tiden, så hon somnade mätt nu iallafall.

Hur fungerar det för er, kan ni helamma?

Inatt blir det första natten i egen säng för Alice. Hon sover i nästet i spjälsängen. Hon känns för långt bort för mitt mammahjärta, men ska försöka så får vi se hur det går. Alice verkar inte misstycka. Hon sover bra både i sängen, soffan, vagnen eller sin säng ... i sitt näste. Till och med på köksbordet idag... i nästet... när jag lagade mat och hon kinkade.

Hon har varit vaken nästan hela förmiddagen idag. Första gången hon varit vaken så länge. 2 veckor gammal idag Glad

• sandraf

I förrgår natt sov Benjamin hela 7 timmar i sträck under natten! Jag har aldrig varit så utvilad sedan han föddes. Nu har han haft två dagar där han har sovit sig igenom större delen av dagarna så jag hoppas att han kommer att vara mer vaken idag (även om han sover just nu).

Vi har precis varit ute på mammas tomt och plockat en hel stor bunke med kantareller. Det är verkligen lyxigt att inte ens behöva gå ut i skogen för att hitta gulingarna och de finns i mängder. Det var dock ganska knottigt och jag ser därför ganska rolig ut nu med ett stort uppsvält bett under ögat och ett på läppen, det ser ut som att jag har fått en smäll. Benjamin sov jätteskönt i vagnen under svampplockandet och hunden hade det jättemysigt ända tills hon tog en sväng in i kossornas elstängsel. Efter det låg hon brevid mig (på alla kantareller) så att jag skulle kunna skydda henne från konstiga saker som man inte kan se men som bits! Skrattande

Benjamin har knappt varit röd alls men det lilla han har haft har vi fått bort med Inotyol (eller vad den nu heter) och lite vädra rumpan. Vi har Pampers hela tiden och vi är supernöjda med dem. Vi har aldrig varit med om att det har läckt något igenom blöjan utan då har det varit att det har läckt vid benen eller uppe i ryggen när blöjorna har varit för  små.

I förrgår var vi och hälsade på Benjamins gammelfarmor och gammelfarfar. Det känns jätteroligt för mig att de får träffas och det är absolut säkert att de tycker detsamma.

Igår var jag, Benjamin och Erik på tjejfrukost (stackars Erik). Sju tjejer var vi och Benjamin charmade alla utan problem. Han sov dock mest men det verkade de inte bry sig om. Några leenden bjöd han på i alla fall!

Idag ska vi hem till Benjamins morfar och där bjuds det alltid på så god mat (vi får väl se om han märker skillnad på mjölken Tungan ute). Först ska vi ta en sväng in till lilla Sunne och se om det finns några kläder som mormor köpa till sitt barnbarn. Det är ett väldigt litet samhälle men det finns i alla fall Lindex.

Moa Li:Jag helammar och jag tycker alltid att det finns en massa mjölk men B äter fortfarande ganska ofta så det kanske är så att det inte finns så mycket mjölk vid vissa måltider. Han växer dock som han ska så... Det kan inte vara så att Alice är tröttkinkig då vid den tiden och att det inte är maten som inte räcker?

Lilla a: Jag tycker att det är jätteskönt att Benjamin sover i sin säng under natten men sen på morgonen efter amningen brukar han sova kvar i vår säng vilket jag tycker är supermysigt. För mig är det en bra blandning av att sova själv och att mysa med mamma.

För mig funkar det också med picnic på torsdag kl. 3. Jag har varit på Claras en gång och det var väl helt ok där men jag tyckte nog inte att det var bättre än Babettes. Men ses vi på samma ställe i Trädgårdsföreningen?

Nu ska jag ta hand om min son som precis vaknade och behöver lite mat och en torr blöja.

• KnytetsMamma

Anledningen till att jag inte byter på natten i onödan är både för min och Fridas skull, vill helst inte väcka henne för mycket genom att tända osv. Får kanske testa att göra som Lilla_a gör, att byta i sängen utan att torka, bara så att hon får en torr blöja på sig. Jag ligger ju kvar i sängen och ammar vilket gör att jag inte behöver vakna till så mycket när Frida ska äta utan jag får sova rätt mycket på natten. Om jag skulle gå upp och byta varje gång hon ska äta skulle min sömn bli mer störd. Men vi får väl se hur det röda artar sig, blir det inte bättre får jag kanske tänka om och ändå gå upp. Vi ska till BVC nästa vecka och då tänkte jag be dem kolla på det om det fortfarande är rött då. Igår när min storasyster var här sa hon plötsligt "Så Frida har torsk i munnen?" och jag såg ut som ett levande frågetecken. Då är Frida vit på tungan och det har jag trott har varit gammal mjölk bara men tydligen kan det vara torsk som är nån svamp de kan få i munnen. Det kan tydligen också sprida sig till rumpan och då kan de bli väldigt röda. Så jag ska be BVC titta ordentligt på det nästa vecka.

MoaLi, jag helammar och det funkar bra. Nu känns det som att Fridas behov och min tillgång har synkat varandra väl, de dagar hon äter mer fylls det på mer och de dagar hon äter mindre produceras mindre. Men i början var det svårt för då åt hon så himla oregelbundet, vissa dagar typ 1 gång i timmen och andra dagar var tredje timme, då hade jag ofta lite för mycket mjölk och väldigt spända bröst ofta. Men nu har det som sagt reglerat sig bra tycker jag och Frida verkar vara nöjd med tillgången och hon går ju upp rejält i vikt också så det är nog inte för lite.  Låter smart att kolla på BVC hur hon gått upp, följer hon sin kurva bra har du förmodligen tillräckligt med mjölk och det är annat som gör att lilla Alice är ledsen. Annars är det nog inte fel att ge lite ersättning också så att hon blir mätt och nöjd.

Frida har sista tiden sovit kloss inpå mig, det är mysigt och praktiskt när jag ska ligga och amma på natten men jag får lite ont i ryggen och axlarna eftersom jag ligger på typ samma sätt hela tiden mellan amningarna. Har funderat på att återigen lägga över henne i babynestet efter hon ätit men vi får se. Spjälsängen står fortfarande i vardagsrummet så i så fall skulle hon ligga i babynestet i vår säng, Daniel tycker vi ska testa att lägga henne i spjälsängen ute i vardagsrummet men vi får se. Då blir det ett större projekt för mig när hon ska äta. Men samtidigt äter hon nog inte så många gånger på natten längre så det kanske funkar. Kan ju alltid testa en natt och se hur det går.

Nu jobbar Daniel bara denna och nästa vecka också, sen är det 2 veckors semester för honom. Vi sticker direkt till Göteborg när han slutar jobba, dopkalas för kusin Samuel (han som var här igår) på lördagen och lite andra aktiviteter på söndagen. På måndagen kör vi sen vidare ner mot Skåne och min sommarstuga där mina föräldrar är, där stannar vi ett par dagar. Det ska bli väldigt mysigt, bara vara och Frida får träffa mormor och morfar flera dagar i rad. Andra veckan av Daniels semester har vi inte så mycket planer mer än ett bröllop den 4 augusti men det är här i stan så det är ju ingen stor grej. Sen jobbar D 2 veckor igen innan han har ytterligare 2 veckors semester, då blir det hans stuga på Öland.

Javli, längesen du skrev nu. Är allt bra? 
    Oj vad jag skriver, känns som att jag ofta skriver väldigt långa inlägg, hoppas ni orkar läsa Glad Frida sover i sjalen och jag ska passa på att äta lunch i lugn och ro nu. Sen i eftermiddag ska vi träffa en kompis, är det uppehåll blir det en promenad, annars blir det kanske fika inne istället.

Ha det bra allihopa!!!

• sandraf

Nu är vi tillbaka i Östergötland igen! Det är skönt att kunna ha tillgång både till härliga slätten och mysiga värmländska skogen tycker jag. Det gick toppen att åka. När benjamin var vaken satt han och charmade sin pappa eller sög på nappen. Han blir dock så fruktansvärt svettig i babyskyddet. Han har fått sitta ien tunn body och vi har hafy det svalt i bilen men det är så dumt material i babyskyddet. Har någon av er haft samma problem och har någon någon lösning på det?

Blir det fika imorgon kl 3 samling i Trädgårdsföreningen eller?

Nu ska jag umgås lite med min sambo innan jag går och lägget mig.

Hoppas att alla får en bra natt med mycket sömn! :)

• KnytetsMamma

Jag planerar också att komma idag kl.15 men vi har en lite ledsen tjej här hemma just nu. Igår sov hon nästan ingenting på hela dagen, verkade ha svårt att komma till ro, som att hon hade ont nånstans (kanske i magen). Igår kväll när vi ätit middag skrek hon så det gjorde ont i hjärtat, till slut somnade hon helt utmattad i sjalen hos Daniel och sov där i nästan 3 timmar. Natten har sen varit okej men hon vaknade som vanligt runt kl.5. Jag har sedan dess försökt få henne att somna om utan resultat, nu sitter hon i babysittern med svullna ögon och ser väldigt väldigt trött ut. Ska göra ett sista försök snart med lite mat, ner i sjalen och sen gå ut en sväng, då brukar hon somna på stört. Så jag vill gärna komma i eftermiddag men OM dagen varit för jobbig med ledsen Frida får jag se hur jag gör. Men jag håller också tummarna för inget regn.

Låter som ni haft det väldigt bra i Värmland Sandraf. Jag längtar till vi ska till min sommarstuga i Skånes mörkaste skogar näst-nästa vecka, det är så härligt att vara där och framför allt mysigt att Frida får umgås med mormor och morfar så länge.

Nej, nu ska jag ta hand om Frida lite och hoppas att hon kommer till ro snart.
    Vi ses förhoppningsvis i eftermiddag, samma plats som sist Glad 

• Lilla a76 385

Jag och Ester kommer... Fram till 15 ska det enligt yr.no regna lite smått till och från, men sen klarna upp... Får hoppas på de då!! Samma tid samma plats

Ester är stora tjejen nu stadig och bestämd - var tog vår lilla bebis vägen på 8 veckor???!!! Å andra sidan är det kul med nya utvecklingsfaser, men det går för snabbt...
    Nu sover stumpan hela nätterna i babykorgen och kommer bara över till mig en gång för amning. Från 7 stannar hon i pappas säng och busar/sover om vartannat fram till 10. Riktigt morgonmys som jag uppskattar.. Har blivit relativt morgonseg (kan inte kalla det trött riktigt) så att halvsova och mysa är trevligt på mornarna

KnytetsMamma... Hoppas det blir en lugn och sovande F nu på fm så ni orkar dyka upp.

Sandraf: härligt med mys och ledighet "hemma" bland alla nära och kära.

MoaLi: kul att ni försöker dyka upp..... Hur går det med bygget?? Får ta en sväng förbi tror jag och kolla läget... Tror jag har lyckats lokalisera er stuga

Javli, franed, 12juni...
    Kommer ni på fika/picnic 15.00 trädgårdsföreningen idag??
    Hoppas hoppas

Annars får alla mammor och gullungar ha en fantastisk dag och njuta av varandra!!!

Vi ses snart och beställer/kräver lite sol å värme till em!

• Lilla a76 385

KnytetsMamma: ang torsk... (om du inte fått info av BVC el någon...
    Badda m Ramlösa (på en tops) på tungan så går det bort... Var även noga m bröstet och tvätta av de efter amning - då det går över dit och inte blir så skönt/trevligt. Fick även tipset att ta en liten plastsked el något mindre och "skrapa" tungan om det skulle bli mycket...
    Troligen har hon fått det för du ätit antibiotika.. Ofarligt, men kan vid mycket beläggning göra ont tydligen...

Ett urklipp från en sida jag läste på när BVC pratade om att vara vaksam på ev torsk...

•"Om du ser en vit beläggning på ditt barns tunga, kan du försöka ta bort den med fingret. Om den lätt gnids av är det förmodligen bara mjölkrester. Men om det är svårt att få bort beläggningen och huden undertill är röd och irriterad, är det sannolikt svampinfektion.

Torsk kan göra ont. Det kan finnas orsak att misstänka svampinfektion om ditt barn gråter vid amning eller flaskmatning.

Jästsvampen som orsakar torsk kan också transporteras från munnen till ändtarmen och ge upphov till blöjeksem. Den sortens blöjeksem ger ofta upphov till röda, ömma prickar och kan ta tid att läka".

• Moa Li

Hej. BVC-besöket blev inställt idag, så kanske blir kvar i bygget idag. Alices farmor och farfar åker imorgon och ev. skulle mormor och morfar komma förbi och hälsa på innan de åker. Full rulle, men blir jättebra! Kom gärna förbi, Lilla A. Vi kommer vara där och måla panel i veckan :)

Låter fikan ligga öppen, hoppas på att komma.

Ha en bra dag allesammans. Hoppas på sol.

• franed

Vi kommer på fika :) Håller tummarna för att regnet håller sig borta. Jag blir minsann lite avundsjuk på er som har bebisar som sover lite längre perioder. Vi kör oftast med 2 timmars sömn, väldigt ovanligt att E tycker han ska sova längre. Men, men allt har sin tid... Ses sen :)

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012