• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Brünnhilde
    UlletGullet skrev 2012-01-06 08:02:42 följande:
    Jag hade gett honom faderskapstestet och sedan när det var klart hade jag sagt hejdå med stora bokstäver. Tillit är A och O i ett förhållande och om jag litar på honom när han är ute på resa och ute på krogen, får han lita på mig vad gäller barnen.
    Det är dock stor skillnad på nivån i den tilliten. Om din man är otrogen när han är på resa, och du aldrig får reda på det, så påverkar det inget i er familj. Om du däremot är otrogen och blir med barn, så kan din man bli tvungen att fostra och försörja en gökunge. Hans släktklenoder och en del av hans förmögenhet (om han har sådant) kan gå ur släkten. Liksom efternamnet (om det är ett ovanligt sådant).

Av den anledningen går det aldrig att jämföra kvinnlig och manlig otrohet, eller mannens respektive kvinnans rätt att vara säker på att partnern inte är otrogen.
  • Brünnhilde
    Anonym skrev 2012-01-06 08:51:41 följande:
    Men allvarligt talat. resa och krogen är väl inte i närheten av barn. hur kan man lita på någon annan än sig själv till 100%? Jag hade absolute inte blivit arg eller gjort slut för att min partner vill ha ett faderskapstest. Det borde vara obligatoriskt för alla barn som får en pappa på pappret. Inte bara på pappans skulle utan även för barnets. Vet ni hur många det är som litar på sina partners men inte bör? hur många barn lever inte i tron om att pappa är biologisk pappa men i själva verket är det någon helt annan?

Jag litade på min partner men han var otrogen ändå. Jag litade på honom så mycket som jag kan lita på en annan människa. Men han var alltså otrogen ändå. Man vet aldrig vem man lever ihop med.  
    Precis så, ja. Men jag anar en hel del naivitet här i tråden...
  • Brünnhilde
    UlletGullet skrev 2012-01-06 09:04:48 följande:
    Hur ska jag med hundra procents säkerhet kunna veta att han inte gör någon med barn när han är ute, att han skaffar sig könssjukdomar? Jo, för att jag litar på honom. Vi har levt ihop under så lång tid och är två mycket ärliga personer och rott i land mycket mer än många andra par inte skulle ha lyckats med hälften av det vi varit med om. Jag litar på honom med mitt liv, jag vet att han skulle gå i döden för mig och vice versa. Det finns bara inte på kartan att någon av oss skulle ljuga eller luras. Vem ska betala alla tester då? Staten? FInns de pengarna? Borde de finnas och vad ska vi prioritera bort istället? Hade min man bett om faderskapstest hade det varit tack och adjö samma stund han öppnad kuvertet och såg att det var han som var pappa. Sen borde fler människor, kvinnor som män, lära sig att vara ärliga men det är en helt annan diskussion.
    Könssjukdomar är en konkret risk, ja. Och även om han gör någon med barn, så påverkar det dig så till vida att ni gemensamt kommer att få sämre ekonomi då han ska ut med underhållet varje månad. Kanske skulle han även ställa krav på dig att få umgås med sitt barn i er gemensamma hem. Sådant är förstås jättehemskt, det med..!

...men det kommer ändå inte i närheten av att ett barn får fel far i folkbokföringen, fel efternamn, ärver där det inte har rätt att ärva o.s.v.. Och samtidigt missar den far, den släkt, det namn, det arv och det sammanhang som det har blodsrätt till. Allt detta med ursprung och identitet är så grundläggande saker för en människa.
  • Brünnhilde
    UlletGullet skrev 2012-01-06 09:04:48 följande:
    Hur ska jag med hundra procents säkerhet kunna veta att han inte gör någon med barn när han är ute, att han skaffar sig könssjukdomar? Jo, för att jag litar på honom. Vi har levt ihop under så lång tid och är två mycket ärliga personer och rott i land mycket mer än många andra par inte skulle ha lyckats med hälften av det vi varit med om. Jag litar på honom med mitt liv, jag vet att han skulle gå i döden för mig och vice versa. Det finns bara inte på kartan att någon av oss skulle ljuga eller luras. Vem ska betala alla tester då? Staten? FInns de pengarna? Borde de finnas och vad ska vi prioritera bort istället? Hade min man bett om faderskapstest hade det varit tack och adjö samma stund han öppnad kuvertet och såg att det var han som var pappa. Sen borde fler människor, kvinnor som män, lära sig att vara ärliga men det är en helt annan diskussion.
    Och angående vem som ska betala testen. Även om samhället betalar, så är jag säker på att fördelarna med att rätt far fastställs på en gång, och att faderns tvivel undanröjs så att han kan ta barnet till sig, sparar in en massa pengar jämfört med att ta hand om spillrorna senare. Av att ett svek upptäcks, av att ett barn förlorar halva sin identitet... Eller som sagt om barnet VAR pappans hela tiden, men han har känt avstånd och fientlighet mot det för att han varit rädd att det inte är hans - sådant kan ju orsaka psykiska problem hos människor.
  • Anonym

ts, sluta lipa och vara hysterisk och visa att han kan lita på dig istället. stå rakryggad. även fast jag tycker han har all rätt till att faderskapstest så kan jag förstå att normalbegåvade människor ser det på det sättet du ser det på. 

• UlletGullet

Så om min man kommer hem och smittar mig med ex HIV och förstör mitt liv och orsakar mig livslångt lidande är det mindre än att ett barn får fel far i bokföringen? *skulle inte tro det* Om ett barn växer upp med en pappa som tar hand om en, sköter om en, älskar en så lider inte det barnet förrän det får reda på att det inte är biologiskt barn till pappan. Ja, det kan lida om det får reda på det i efterhand men om det inte sker är ingen skada gjord eller hur. Då finns ju bara den etiska synvinkeln på problemet men ingen egentligt problem för problemet finns bara på tankenivån.

Jag tror att i en prioriteringsdebatt skulle faderskapstester ligga ganska långt ned på prioriteringsskalan, däremot tycker jag att man kan betala en större summa för testet som ex man får göra för steriliseringar mm. Det vore vettigt.
    Har man sådana problem med tillit att man tar avstånd från sitt barn är nog inte bara faderskapstester det som behövs utan terapi i andra former också.

• UlletGullet
    The past is now skrev 2012-01-06 09:50:33 följande:
    Men du KAN inte vara helt 100% säker..tyvärr. Och bara för att ni har levt ihop i många år så finns det inget som säger att han har ätit borta...faktiskt.

I den bästa av världarna så håller jag med dig om ärlighet..men du är naiv.  
    Ledsen men ja, det kan jag. Jag kan lova att jag skulle äta upp min hund om något sådant skulle uppdagas. :) Du får tycka jag är naiv men det är på den nivån vi lever i.
  • Anonym (Självklart test)
    Anonym skrev 2012-01-05 21:18:43 följande:
    yeah right.. och vart är källan på den statistiken?
    Den källan finns bland annat hos Rättsmedcinalverket, och jag har personligen kollat upp det och fått det bekräftat
  • Chris01

Jag tycker inte det är så farligt som du men jag respekterar dina känslor ts.
    Dock så verkar det bara mer eller mindre att han har svårt med tilit pga tidigare förhållande och otrohet och därav osäkerheten och nu faderskapstestet. Och jag säger absolut inte att du ska ha gett honom någon anledning till att han ska misstro men uppenbarligen tror han det.

Gör testet, låt honom ha fel. Låt honom be om ursäkt, låt honom dock jobba för DIN tilit tillbaka till honom istället efter det? Inte genom att kasta ut honom eller göra slut utan att jobba tillsammans med det i ert förhållande? kanske psykolog, parterapi m.m? Om det är så förnedrande och jobbigt för din del såklart. Även om han har svårt för tiliten i ert förhållande och mot människor så kommer du ju ha svårt för tiliten tillbaka mot honom. Om ni får fler barn, ska han då göra ett nytt test igen?

Hoppas allt går vägen och du mår bra igen, lycka till!     

• UlletGullet
    Anonym skrev 2012-01-06 09:11:46 följande:
    Det vet du ju inte. Men om han vill göra ett faderskapstest så är ju inte tilliten ömsesidig. Då har HAN ju tvivel och lämnar man någon för det? Då kan man omöjligt älska personen. Är det inte då bättre att få personen lugn och sluta vara orolig. visa att man inte har något att dölja. Och vet du vad... hade jag varit man och blivit lämnad för att jag ville ha ett faderskapstest så hade jag ändå inte velat ha kärringen som inte kan förstå att det inte är självklart för en pappa på samma sätt som för en mamma. 

jadu, det där är ju en helt annan fråga. jag sa bara att jag tycker det ska vara obligatoriskt.. vart pengarna ska komma ifrån har jag inte tänkt på.
    Har han inte den tilliten till mig vill jag inte vara med honom. Litar jag på honom till 100% förväntar jag mig samma sak tillbaka, kan han inte leva upp till det vill jag heller inte vara med honom. Nog kan man älska någon men är jag den som älskar mer får han gå.. Måste man vara en kärring för att man inte tycker som pappan?
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.