• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Savant
    Anonym (Superledsen) skrev 2012-01-06 11:19:15 följande:
    Tack alla igen för svar- de med stöd och de utan. Allt är bra att höra. Som avslutning för min del kan jag bara säga att jag verkligen ur djupet av mig själv tycker synd om min sambo och alla de här som skrivit att man aldrig kan lita på någon till 100%. Jag har gjort det. Och det är en härlig känsla. Skulle inte vilja leva MITT liv på något annat sätt. Tycker faktiskt inte att jag behöver terapi för att jag tycker det. Kram på er alla
    ..så du skulle ta ett lån i ditt namn åt din syster när hon ska köpa hus? Annars är du ju konstig. Jag menar, lita på en främmande människa till 100% men inte ditt kött och blod.
    Du får nog krypa till korset och ta ansvar för dina handligar... oavsett vad du skriver i tråden Flört
    Allt jag säger är för att provocera och jag står inte får någonting som jag skriver, eller ?
  • Allimac 2004
    Anonym skrev 2012-01-06 09:40:45 följande:
    man måste väl visa att man är något att lita på? Jag litar ju inte direkt på någon bara för att jag är kär... det tar tid.. nu har de iofs bott ihop men kan det ha hänt någonting som gör sambon osäker? Varför inte visa att det är säkert istället? 
    Jag skulle inte ha ett förhållande i flera år och skaffa barn med någon som jag inte litade på!
  • Polly S

har man alltid haft inställningen att "män kan aldrig vara säkra" har man väl tagit upp diskussionen när man pratat andra stora frågor? har man aldrig nämnt det innan blir det inget annat än en misstroendeförklaring och jag skulle ha svårt att svälja det.

• Thaleya
    Savant skrev 2012-01-06 11:25:11 följande:
    ..så du skulle ta ett lån i ditt namn åt din syster när hon ska köpa hus? Annars är du ju konstig. Jag menar, lita på en främmande människa till 100% men inte ditt kött och blod.
    Du får nog krypa till korset och ta ansvar för dina handligar... oavsett vad du skriver i tråden Flört
    Det där kan du inte jämföra.
    Familjemedlemmar kan du inte välja bort, vare sig de är några du litar på eller kåkfarare.
    Det är inte så troligt att man är tillsammans med ett rötägg.

Och för att svara på din fråga så ja jag skulle lätt kunna ta ett lån i mitt namn åt min syster, dock skulle jag behöva en anledning till varför hon eller eventuell man inte kan låna själv, och varför de vill köpa huset om de inte kan ta lån för det.
  • Gizzie

Fy va tråkigt.. Förstår att du känner dig knäckt.
    Min sambo sa lite på skämt när första sonen föddes ifall det är hans för han var så hårig. Full av kol svart hår precis överallt.
    Jag är finsk o han jugge, så han tyckte att de var konstigt att bebben var så hårig..
    Och jag blev knäckt över hur man ens kan säga nått sånt på skämt..
    Vet inte hur jag skulle kunna gå vidare om han hade begärt faderskaps test oavsett hans tidigare bakgrund..

• Pimey

Förstår att du blev sårad, min sambo sa likadant då jag var gravid. att han ville göra ett faderskapstest inte utav ilska utan helt spontant. Själv fick jag en chock och blev lite ledsen men jag har ju inget att dölja så varför inte liksom? för mig var det inte lika stor betydelse som för dig. Men det blev aldrig av utan han kom till insikt själv att det var nog dumt att säg så, när sonen föddes för 7 månader sen så skrattade han och sa: "Ja det där med faderskapstest kan man ju slänga i väggen, han ser ju ut som mig". Nu kanske din sambo inte själv inser hur dumt det är att han kräver något sånt här, jag tycker att han ska gå i terapi. eller ni båda för han måste lära sig att lita på folk på nytt igen annars så kommer det bara fortsätta och tillslut kanske slutar illa. Att gå ifrån han nu löser inget man måste försöka kämpa, för barnets skull och för eran egen skull. Ni som säger att hon ska lämna han jag säger bara att det blir inte bättre då utan man måste försöka. funkar det inte ja då finns det inget annat val än att gå skilda vägar. Men att lämna någon på en gång är bara fegt. Hoppas det löser sig för er!

• hummena

Jag tycker att du ska gå med på testet, men inte på premissen han ställt upp, dvs att han ber om ursäkt när det visar sig att han har fel, eftersom det är en helt sjuk premiss.

Säg istället att du går med på att göra testet, men att om (när) testet visar att du talat sanning så får han flytta ut. Berätta hur sårad du är. Kräv att han ska lita på dig. Säg att om han insisterar på att göra testet kan du aldrig förlåta honom. Säg att det är du - eller testet - som gäller.

Om han ändå insisterar har han valt bort sitt liv tillsammans med dig. Om han ändå insisterar kommer han aldrig lära sig lita på dig oavsett hur många test ni gör, och då är han inte värd att spendera tid på.

• mamma91

Har bara läst ts..
    Men jag har varit med om precis samma sak men min sambo kläckte ur sig det när vi var på bb.. änns ju inte som man kan neka dom då det värkar konstigt. ibörjan mådde jag jätte dåligt och detta gjorde att min mjölk inte riktigt ville rinna till.. var så besviken och ledsen hur man kan göra så när man just fått barn tillsammans.. har aldrig heller vart otrogen eller gett han en anledning till att vilja ta ett faderskaps test.. men vi gjorde det för jag ville visa att han hade fel å så klart var det han som var pappan.. visserligen är vi mycket yngre än er men jag förstår precis hur du känner..
    Jag har försökt att förstå hur han tänker å förväntade mig en ursäkt när det var klart men nej då inte fick jag de heller :/ har svårt att förstå.. men vi är fortfarande sambos och jag älskar han mer än allt annat! Har pratat med min bvc sköterska om detta och hon sa att även pappor kan få förlossnings depression å förmodligen något sådant min sambo fick..... men det är fortfarande inte okej! hoppas det löser sig för dig ts!!
    Kram

• Thaleya
    mamma91 skrev 2012-01-06 13:43:52 följande:
    Har bara läst ts..
    Men jag har varit med om precis samma sak men min sambo kläckte ur sig det när vi var på bb.. änns ju inte som man kan neka dom då det värkar konstigt. ibörjan mådde jag jätte dåligt och detta gjorde att min mjölk inte riktigt ville rinna till.. var så besviken och ledsen hur man kan göra så när man just fått barn tillsammans.. har aldrig heller vart otrogen eller gett han en anledning till att vilja ta ett faderskaps test.. men vi gjorde det för jag ville visa att han hade fel å så klart var det han som var pappan.. visserligen är vi mycket yngre än er men jag förstår precis hur du känner..
    Jag har försökt att förstå hur han tänker å förväntade mig en ursäkt när det var klart men nej då inte fick jag de heller :/ har svårt att förstå.. men vi är fortfarande sambos och jag älskar han mer än allt annat! Har pratat med min bvc sköterska om detta och hon sa att även pappor kan få förlossnings depression å förmodligen något sådant min sambo fick..... men det är fortfarande inte okej! hoppas det löser sig för dig ts!!
    Kram
    Det minsta du bör begära är en usräkt och en förklaring. Fy fan för att kläcka ur sig nått sånt efter barnet är fött! Tror knappast på det där med förlossningsdeprition, bara nått hon sade för att lugna dig förmodligen.
  • Lenora

Jag skulle absolut gå med på att göra testet för att få alla tvivel från hans sida ur vägen men det skulle behöva vara en riktigt enorm ursäkt för att jag skulle kunna förlåta något sådant i första taget.

Har ni funderat på att gå i parterapi? Det låter som att era bråk eskalerar på ett osunt sätt som sårar er båda och tar på energin. Ibland kan det behövas lite hjälp med att bryta ett sådant mönster.

Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.