• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Snöankan

Har bara läst TS men jag tror inte det är helt ovanligt att män helt plötsligt kan börja tänka att "tänk om barnet inte är mitt?". När jag var gravid med vårt första så var min sambo misstänksam för när han räknade på det så kom han fram till att bebisen borde kommit till när jag var i fjällen utan honom (tillsammans med min mamma och syster så det var inte direkt en partyresa). Slutade med att jag sa till honom att om han  tvivlade så fick han göra ett faderskapstest för jag stod inte ut med att han skulle tvivla på om han var pappa till vårt barn, men då fick han göra det i hemlighet så att jag inte behövde bli sårad över att han inte litade på mig. 

Sedan så kom han fram till att hans misstänksamhet var fånig och det har aldrig funnits några tvivel trots att dottern bara är en kopia ev mig och inte liknar honom (fast vi två ser inte heller så olika ut med samma ögonfärg och liknande kroppsbyggnad och ganska "vanliga"). 

• snorkan

förstår din reaktion.....gör det han ber om......men sedan tycker jag att DU ska be honom reda upp sina problem och jobba med sin misstänksamhet, det finns hjälp att få mot sådant!

• Thaleya

Som en männisa som är extremt stolt över att vara trogen och som aldrig skulle tänka mig att vara otrogen.
    Och skulle bli förstörd om min sambo var otrogen, och jag tycker att ett förhållande är baserat på tillit och kärlek.

som den jag är så skulle jag bli extremt sårad, och fan förbannad att min sambo skulle skulle tro att jag var

1. en liten vidrig lögnerska, som kan vara så jäkla kall att jag ljuger om min trohet, samt om vem som är far till ett barn. =O

2. En otrogen slampa

3. En korkad idiot, som inte skyddar mig om jag hade haft sex med någon annan.

4. Sen tippen av isberget att han skulle sätta sina ex som sårade honom som någon slags standard och tro att jag var lika låga eller tillochmed lägre än dem. Tack för den jävla idiot.

Ju mer jag tänker på det desto mer rasande tror jag att jag hade blivit.

• starchild81

Jag förstår han till fullo, tänk om ngn som han känner till har hört att han inte är far till det barn han trodde att han var pappa till. Bara för att du är säker på att du är mamma finns det ju alltid en osäkerhet hos pappan. Försök tänk dig in i hans situation istället, jag kommer alltid vilja göra faderskapstest oavsett om jag litar på tjejen eller ej. 

Dock handlar detta fundamentalt om arv från min sida, om du frågar han har han säker en bra förklaring.  Det är säkert flera 1000barn i Sverige vars pappor inte är deras riktiga. I mitt tycke överreagerar du och blåser upp en bris till en orkan. Säg bara att du älskar han och att han gärna får göra ett faderskapstest, om han har den oron kommer den knappast att dämpas.  Allt handlar inte bara om dig tänk på det.......

• starchild81

Var 5e pappa är inte far till sitt barn dock kan man ifrågasätta hur undersökningen är gjord men visst finns det en oro......

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10348147.ab 

Minst 100 000 svenskar kan ha en annan pappa än vad de tror sig ha... Lite sjukt att så många svenska kvinnor vänstrar......

• Thaleya
    starchild81 skrev 2012-01-06 15:45:07 följande:
    Jag förstår han till fullo, tänk om ngn som han känner till har hört att han inte är far till det barn han trodde att han var pappa till. Bara för att du är säker på att du är mamma finns det ju alltid en osäkerhet hos pappan. Försök tänk dig in i hans situation istället, jag kommer alltid vilja göra faderskapstest oavsett om jag litar på tjejen eller ej. 

Dock handlar detta fundamentalt om arv från min sida, om du frågar han har han säker en bra förklaring.  Det är säkert flera 1000barn i Sverige vars pappor inte är deras riktiga. I mitt tycke överreagerar du och blåser upp en bris till en orkan. Säg bara att du älskar han och att han gärna får göra ett faderskapstest, om han har den oron kommer den knappast att dämpas.  Allt handlar inte bara om dig tänk på det.......
    Fast då säger man väl ändå det som man. Och gärna innan så att det inte kommer som en chock. Hur skulle du som kvinna tänka egentligen.

Skulle du inte alls bli förolämpad om du var kvinna och en man helt plötsligt kom och sade att han vill ha faderskapstest, för han är inte säker på att om man varit trogen eller barnet är hans.
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-06 14:50:04 följande:
    Det är dock stor skillnad på nivån i den tilliten. Om din man är otrogen när han är på resa, och du aldrig får reda på det, så påverkar det inget i er familj. Om du däremot är otrogen och blir med barn, så kan din man bli tvungen att fostra och försörja en gökunge. Hans släktklenoder och en del av hans förmögenhet (om han har sådant) kan gå ur släkten. Liksom efternamnet (om det är ett ovanligt sådant).

Av den anledningen går det aldrig att jämföra kvinnlig och manlig otrohet, eller mannens respektive kvinnans rätt att vara säker på att partnern inte är otrogen.
    Jo det går att jämföra otrohet med otrohet dina argument är oerhört konstlade och dessutom logiskt felaktiga.
    Det är ett logiskt tankehopp därför makens otrohet på resan kan lika gärna det leda till vad du kallar "gökunge" .

Det riktigt stora logiska tankefelet du gör är att du tar förgivet att otrohet i förstnämnda fall kommer att vara en hemlighet men inte det andra då kvinnan är otrogen. Lika villkor ska gälla och eftersom otroheten aldrig kommer att avslöjas så stannar släktklenoderna i släkten även om generna skiljer.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Thaleya
    starchild81 skrev 2012-01-06 15:50:13 följande:
    Var 5e pappa är inte far till sitt barn dock kan man ifrågasätta hur undersökningen är gjord men visst finns det en oro......

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article103481... 

Minst 100 000 svenskar kan ha en annan pappa än vad de tror sig ha... Lite sjukt att så många svenska kvinnor vänstrar......

men aftonbladet ljuger ju öronen av sig, det där kan man inte tro på för fem öre.
  • Anonym
    starchild81 skrev 2012-01-06 15:50:13 följande:
    Var 5e pappa är inte far till sitt barn dock kan man ifrågasätta hur undersökningen är gjord men visst finns det en oro......www.aftonbladet.se/wendela/barn/article103481...  Minst 100 000 svenskar kan ha en annan pappa än vad de tror sig ha... Lite sjukt att så många svenska kvinnor vänstrar......

skulle 20% vara pappor på felaktiga grunder?
  • starchild81
    Thaleya skrev 2012-01-06 15:52:18 följande:
    Fast då säger man väl ändå det som man. Och gärna innan så att det inte kommer som en chock. Hur skulle du som kvinna tänka egentligen.

Skulle du inte alls bli förolämpad om du var kvinna och en man helt plötsligt kom och sade att han vill ha faderskapstest, för han är inte säker på att om man varit trogen eller barnet är hans.
    Jag försöker istället förstå de bakomliggande faktorerna. Jag är inte den som brusar upp utan har mer en kognitiv konsensus syn på småkonflikter.  Jag kan å andra sidan förstå om man blir sårad vid första anblicken men det handlar ju om att ha förståelse för varandra.

Statistiken säger väll att typ 15% av alla varit otrogen mot en partner ngn gång. Jag tror att vi måste bli mer altruistiska och ha en större förståelse mot varandra i dagens samhälle. 
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.