• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • duckis
    Anonym (Hmmmmmmmmmm) skrev 2012-01-06 17:12:14 följande:
    Läs ordentligt.... var femte av testad pappa! Dvs var femte av de ca 2000 barn som testas på grund av misstanke. Totalt föds det ca 100 000 barn och det är väl rätt troligt att det är en mycket mindre andel av de icke-testade barnen som har fel far?
    SCB gjorde en undersökning beställd av socialstyrelsen på 90: talet som visade att drygt 5%  av alla barn, alltså inte bara pga misstanke, har "fel" pappa.  Jag har papperskopian i min hand men tyvärr finns den inte elektroniskt åtkomlig hos SCB nu, iaf som jag kunnat hitta. Statistik är en stor del av mitt jobb. Är faktiskt lite förvånad över varför detta inte är mera känt och varför det inte gjorts fler undersökningar,  iaf vad jag känner till. Politiskt inkorekt? 

Vad skulle ni kvinnor göra/kräva  om det fanns samma möjlighet att ni fick med er "fel" barn hem från BB? Eller för den delen bara var på besök och fick ett bern med er hem Glad 
  • Anonym (Absolut)

Jag har bara läst TS och sista sidan.

Jag råkar vara kvinna, men hade jag varit man hade jag absolut begärt faderskapstest på alla mina barn, just därför att man tyvärr aldrig kan vara 100% när det gäller en annan människa...tyvärr är det så. Jag är inte en misstänksam paranoid person och jag har inte större tillits problem än de flesta, men helt krasst så kan jag ju som kvinna vara säker(inom dagens vårdsystem iaf) att mitt barn faktiskt är mitt genetiskt åxå, det kan man aldrig vara som man och när det gäller nåt så stort, viktigt och framför allt livslångt åtagande skulle jag vilja vara just HELT säker!!!

Sen att DNA inte betyder allt må så vara, men om jag skulle ta på mig föräldraskapet till ett barn som inte var mitt genetiska, så skulle jag vilja kunna ta det beslutet själv med all info och hela bakgrunden, kunna gå in i det med öppna ögon, för det finns det faktiskt åxå rätt många män som gör; tar på sig fadersrollen för barn som inte är "deras", men som sagt, det är stora saker som står på spel; livslångt ansvar för en hel människas liv(för nej, det upphör INTE magiskt på 18års dagen...), så det är ju helt avgörande både för barnets och "pappans" fortsatta livshistoria, vilket inte får tas lättvindigt, och definitivt får ingen annan( ex. otrogna mamman) ta det beslutet!!!

Som andra redan påpekat är det många barn och fädrer som lever ovetandes...jag vet ett fall

Jag håller därför med om att faderskapstest borde vara OBLIGATORISKT, även för gifta par...då skulle man ju åxå komma ifrån sårade känslor och stigmatisering.

• Anonym (japp)

Jag kan faktiskt förstaa att män kan tvivla paa sitt faderskap - och det utan att vilja saara sin partner. Vi kvinnor vet ju att vi med största sannolikhet är mor till barnet (om inte en förväxling skett paa bb, vilket händer men är ytterst sällsynt). Mannen däremot... Jag skulle inte ha naagra problem om min partner skulle vilja testa sej och barnen, saa länge barnen inte faar reda paa vad som görs, och skulle inte se det som en misstroendeakt gentemot mej. F.ö. tycker jag inte att det är helt sunt utan rentav naivt att lita paa naagon till 100% - vi är alla människor och även med de bästa avsikter kan saker och ting ibland bli "fel".

TS, försök se saker och ting utifraan din partners perspektiv och hur du hade agerat i hans situation med otrohet i det förflutna. Det hela har inget med dej att göra saa försök sätta ditt saarade ego aat sidan. Dessutom borde det väl även för dej kännas bättre när han efter testet vet med säkerhet att barnet är hans och det det gaar att lita paa dej... 

• Anonym (japp)

Oj, mitt inlägg blev rätt likt Absoluts... haaller med ! :o)

• Regnig måndag
    Anonym (Absolut) skrev 2012-01-06 18:35:17 följande:
    Jag har bara läst TS och sista sidan.

Jag råkar vara kvinna, men hade jag varit man hade jag absolut begärt faderskapstest på alla mina barn, just därför att man tyvärr aldrig kan vara 100% när det gäller en annan människa...tyvärr är det så. Jag är inte en misstänksam paranoid person och jag har inte större tillits problem än de flesta, men helt krasst så kan jag ju som kvinna vara säker(inom dagens vårdsystem iaf) att mitt barn faktiskt är mitt genetiskt åxå, det kan man aldrig vara som man och när det gäller nåt så stort, viktigt och framför allt livslångt åtagande skulle jag vilja vara just HELT säker!!!

Sen att DNA inte betyder allt må så vara, men om jag skulle ta på mig föräldraskapet till ett barn som inte var mitt genetiska, så skulle jag vilja kunna ta det beslutet själv med all info och hela bakgrunden, kunna gå in i det med öppna ögon, för det finns det faktiskt åxå rätt många män som gör; tar på sig fadersrollen för barn som inte är "deras", men som sagt, det är stora saker som står på spel; livslångt ansvar för en hel människas liv(för nej, det upphör INTE magiskt på 18års dagen...), så det är ju helt avgörande både för barnets och "pappans" fortsatta livshistoria, vilket inte får tas lättvindigt, och definitivt får ingen annan( ex. otrogna mamman) ta det beslutet!!!

Som andra redan påpekat är det många barn och fädrer som lever ovetandes...jag vet ett fall

Jag håller därför med om att faderskapstest borde vara OBLIGATORISKT, även för gifta par...då skulle man ju åxå komma ifrån sårade känslor och stigmatisering.
    Så du menar att staten ska ta ansvaret över befolkningens känslor, att vi inte har ett egenansvar när det gäller det?
    Jag hoppas innerligt att du skämtar med oss.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

Men alltså, nu få ni förlåta mig. Men är inte era barn lik sina pappor? Mina barn har varit kopior av sin pappa, även dottern. T om min väninnas dotter (väninnan är från Thailand) är en kopia av sin far, som är helsvensk...

Läste en artikel en gång att det tydligen är så (att barnen är mest lik pappan vid födseln) för att pappan ska känna tillhörighet direkt, och inte äta upp dom (som djuren kan göra i naturen)

• Black roses

Jag blir fundersam over hur misstrogna manga manniskor ar egentligen?? Ja ni far forlata mig, men det slar mig av de svar jag har sett i denna traden, att man aldrig ska lita pa sin partner.. Da undrar jag, vem ska man kunna lita pa da?? Normalt sunt tankande sager mig att min make ar mig trogen, jag ser inga som helst skal att be honom gora tester var och varannan manad for div generiska sjukdommar.. Ej heller han for mig.. Tillit rakar ju faktiskt vara en av stottepelarna i ett forhallande, utan den, sa far jag nog saga att det inte ar mycket forhallande att bygga vidare pa..
    Hade min make jamfort mig med sina ex, sa hade han varit ute genom dorren ganska snart, for da har han inte slappt dem, simple as..

Vad det sen galler att gora uttalande om att si eller sa manga barn har fel fader pa pappret, gor mig bara trott och ledsen, for det ar val anda inte nagot som egentligen hor traden till..
    Ja jag vet att jag drog till med generiska tester, men det var det narmaste jag kunde jamfora ett faderskapstest med, sa det i sig var val iofs ett sidospar.. 

Nej, jag ar heller inte en naiv manniska, alla kan gora fel, men jag slas av, som jag nyss sade, misstron mot dem ni sager er alska.. Det ar dem ni har valt att dela resten(???) av era liv med, och vem fasen vill ga runt och misstro sin partner livet ut???

• Trivelina73
    Anonym skrev 2012-01-06 18:59:06 följande:
    Men alltså, nu få ni förlåta mig. Men är inte era barn lik sina pappor? Mina barn har varit kopior av sin pappa, även dottern. T om min väninnas dotter (väninnan är från Thailand) är en kopia av sin far, som är helsvensk...
    Läste en artikel en gång att det tydligen är så (att barnen är mest lik pappan vid födseln) för att pappan ska känna tillhörighet direkt, och inte äta upp dom (som djuren kan göra i naturen)
    Jag är en kopia av min mamma, hon kanske gjorde sig själv gravid då??
    Bara cancer rätt och slätt och tingen kring det (inga nyköpta skojävlar och annat här)... nertystad.bloggplatsen.se/
  • Hannah76
    Anonym skrev 2012-01-06 18:59:06 följande:

Haha. Inget av mina barn är lika sin pappa, han har svart hår, bruna ögon o olivhy - våra barn har cendréfärgat hår, blå o gröna ögon o väldigt ljus hy. Den äldsta har med god vilja lite lika drag om sin pappa, men den yngsta har inget som är lika sin pappa. Och jo han är biologisk pappa till båda.

Skulle vara helt sjukt om han tvivlade o ville göra test. Skulle han kräva det så skulle jag lämna honom.
  • hella82

det är ju synd om honom som är så osäker! gör testet och glöm det sen. förstår att det sårar dig, men hellre det än att han faktiskt går omkring och mår dåligt i tron att någon annan är ert barns pappa!

melker 080101
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.