Anonym (hon utan kyssar) skrev 2012-01-19 11:33:09 följande:
Så varför kritiserar du mig då? För att du inte är läskunnig? Hur många gånger ska jag behöva upprepa att jag inte har ett förhållande med den upptagne man jag älskar, i vart fall inte enligt din definition. Jag känner, jag kommunicerar, men jag har inte rört honom.
Nej, jag motsäger inte mig själv. Vad jag menar är att hade jag följt mitt hjärta hade jag haft mycket mer kontakt med honom än jag har. Nu håller jag mig undan många gånger fastän jag inget hellre vill än att spendera tid med honom.
Ja, du har rätt i att jag inte vill vända om och gå. Det i sin tur beror på att jag upplever mig inte kunna det, av de skäl som jag redan har angett. Nej, jag gör inte mig själv till martyr och anser mig inte vara ett offer, utom möjligen för din missriktade ilska. Jag försöker bara förklara hur jag känner det, varför jag inte vänder mig om och går (på grund av det enda skälet att han för ett antal år sedan har valt att leva med någon annan, vilket du uppenbarligen tycker är fullt tillräckligt för att man ska förneka sina känslor). Och varför jag tycker att det är en viss skillnad i att
a) moralisera över andra som är i en situation som man själv inte befunnit sig i och
b) att ha åsikter när man faktiskt själv upplevt situationen och kan se den på ett lite mer nyanserat sätt. Och med situationen menar jag att ha haft starka känslor för en upptagen man, inte nödvändigtvis ha haft ett förhållande med en.
Nej, jag vet inte vad "allt" är som du utgår från att han skyller på sin "fru" (sambo eg.). Han skyller inte något alls på henne. Vad det sedan är för brott du anser att han begått undrar jag. Du sa ju att känslor inte var något brott.
Nej, min väninna blev också bedragen. Men till skillnad från dig hade hon förmågan att se vad som fanns bakom otroheten och mannens beslut att lämna, hur ont det än gjorde. Människor är inte antingen goda och ståndaktiga eller skithögar och uslingar. Alla har vi bra och mindre bra sidor och alla kan göra misstag, även om vi gör olika misstag.
Om du inte själv deltar i en otrohet varför försvarar du då det ?
Du menar själv på att du inte inlett något med mannen än för att du anser att otrohet är fel , om du håller emot så betyder väl det att du någonstans inser att det är fel att vara den andra kvinan , vilket du om och om igen påpekar att du inte ännu är. Men ändå försvarar du de som gör det du själv tvekar att göra ?
Om man ger sig in i en debatt om ett känsligt ämne får man väl tåla att ens påståenden ifrågasätts. Tål man inte det så kanske man ska undvika att ge sig in i en sådan debatt , jag ifrågasätter det du skriver för att jag inte håller med om det , om du sedan anser dig orättvisst behandlad eller ankalgad så är det ditt problem.
Kriticerar man andra så får man väl tåla mothugg ?
Hela ditt ordval tyder på att du inser att det är fel att medverka i en otrohet , men du verkar leta med lupp efter anledningar som gör det ok , du pekar endast på de positiva delarna , försöker göra det till något fint o romantiskt istället för vad det verkligen är ett svek , om det nu är så fint och romantiskt där ingen kommer till skada och alla bara gör rätt... varför tvekar du då ?
Du undviker , och vägrar svara på frågor om medskyldighet , trotts att du själv verkar tveksam till att ge dig in i det. Och på tal om läskunnighet så undrar jag hur du själv har det på den punkten då du hela tiden undviker att svara på frågan om om medskyldigthet genom att återigen påpeka att otrohet inte är brottsligt , trotts att jag redan flera ggr skrivit att det är en jämförelse i princip , jag skrev tom ordet brott inom citationstecken för att verkligen göra det tydligt , men nej , återigen undrar du vilket brott det handlar om..... är det brist på argument eller är det bara läskunnighet som är problemet ?
Ja , du har helt rätt , jag tycker att om personen redan är upptagen så är det en fullt tillräcklig anledning till att släppa OCH gå vidare oavsett hur starka känslor man har , alternativt så ställer man ett utlimatum och ber personen i fråga avsluta det han eller hon har innan man ger sig in i leken.
1) Jag har aldeles för mycket respekt för andra människors känslor för att medverka i något sådant oavsett hur frestande det är. Jo jag har faktiskt upplevt starka känslor för någon annan men valde att INTE svika min fru och mina barn.
2) Jag skulle aldrig få känslor för någon som är så feg och har en sådan brist på respekt för sina nära och sk kära , att hon inte gör slut innan hon ger sig ut på jakt efter någon annan. Det är för mig något av de mest avtändande attributer en människa kan besitta , fega , lögnaktiga och manipuilativa människor är något jag undviker.
Vad kul för din väninnan att hon kunde ha en sån "vända andra kinden till" filosofi kring hennes mans otrohet , att hon anser att det inte alls gjorde något att hennes man var otrogen och att hon enbart var ledsen över att han lämnade henne , det får väl stå för henne och är antagligen en mer kvinlig reaktion , jag är man , och nej jag vänder inte andra kinden till , mina känslor för mitt ex dog i samma stund som jag fick reda på hennes otrohet , det ändrade hela min uppfattning om henne. Hon visste mycket väl vad hon gav sig in på , då får hon även stå för och ta konsekvenserna av sina handlingar.
Hur du kan likna en lång otrohetsaffär med ett misstag är befängt , ett misstag är tex ett OSN i fyllan , en engångsgrej , Det kan jag förstå och respektera. Ett långt förhållande bakom ryggen på sin partner är inte längre ett litet misstag , det är att samvetslöst , systematiskt svika , ljuga och manipulera sin partner under väldigt lång tid. Det kräver uppsåt , massor med lögner och minimal respekt för den man lever med. Ja , det är väldigt svinigt att göra så... och ja de som ärgnar sig åt sådant är svin anser jag. Men jag antar att det är mycket bekvämare för dig att tänka så som du gör eftersom du då slipper tänka över hur svinigt det han gör mot sin fru egentligen är , äsh , hon kommer säkert vara förstående , han är ljuger och sviker henne inte alls , det är ju så starka känslor....osv osv.
Kommer du vara lika förstående som din väninna den dagen han sviker dig ?
Kommer du ochså tycka att otrohet inte alls är så illa som det låter den dagen du själv blir bedragen ?
För att vara någon som påstår sig vara så fantastiskt "open minded" så tar du har du en väldigt ensidig bild av det hela , även du pratar om något du inte har en aning om vad det är , du har ingen aning om vad det innebär att bli bedragen , men du verkar ha gjort dig en klar uppfattning om det baserat på din väninna och väldigt färgat av dina känslor för en otrogen man.