Anonym skrev 2012-01-18 09:43:41 följande:
Det har ingenting med styrkan på känslorna att göra , det har med hur bra man är på att kontrollera sina handlingar , impulser att göra , många nmänniskor lyckas ju trotts allt kontrollera sina handlingar trotts starka känslor. Eller är de helt känslobefriade menar du ? Är alla människor som inte ligger med upptagna eller är otrogna totalt befriade från starka känslor ?
Du säger att du anser otrohet vara fel , men ändå väljer du att medverka i det ?
Vad menar du med andra svek i en relation ? Relationsproblem är inte svek , de sker helt öppet och den part som är missnöjd kan när som helst lämna förhållandet , till skillnad från otrohet som sker i det fördolda och inte ger den andre parten en chans att förhålla sig till det , själv välja om han eller hon vill acceptera det.
Hur tänker du då när du menar att du inte är medskyldig ?
Du verkar inse att det han gör mot sin fru är fel , det är dig han liggger med , alltså medverkar du i vad han gör mot sin fru. Om du medverkar i en handling som tom du anser vara fel hur kan du då förneka att du är medskyldig ?
Det är ju lika befängt som att om jag förser min kompis med en yxa så att han kan hugga den i skallen på någon , sedan hjälper honom att gräva ner liket och sedan påstå att jag är helt oskyldig för att det inte var jag som utdelade själva hugget , jag är kanske inte huvudansvarig , men visst fan är jag medskyldig.
Att moralkompassen pekar åt olika håll verkar ju vara en bekväm ursäkt , frågan är bara hur olika man kan acceptera , ska var och en få följa sina egna moraliska regler ? Var och en få bete sig , göra precis vad han eller hon vill mot andra människor eftersom hans moralkompass pekar åt en annan riktning ?
Det är väl rätt självklart att vi tycker olika , du medverkar ju trotts allt i något som är moraliskt tveksamt , då är det jättebekvämt att tänka som du gör , lägga ansvaret på någon annan , då slipper man ju fundera över de moraliska aspekterna i det man gör , och slipper därmed känna skuldkänslor , jättepraktiskt.... för överigt är det exakt samma självbedrägeri som den som är otrogen använder sig av för att rättfärdiga sina handlingar för sig själv och andra , de har alltid någon bra ursäkt till det , det är självklart alltid deras partners fel , de själva är bara stackars offer..... klassiskt
Jag tycker att det är fel att svika löften som man har gett en annan individ. Jag anser också att varje människa är bäst lämpad att fatta beslut om sin livssituation. Jag har inte gett något löfte om trohet till någon. Det är den otrogne som har gett löftet och bryter mot det, inte jag. Jag medverkar inte i handlingen, han begår handlingen "svika ett löfte". Tydligare än så kan jag inte beskriva mitt synsätt.
Såklart får inte alla människor följa sin egen moralkompass. Det är därför det finns lagstiftning på de områden där man anser att majoritetens moraluppfattning ska råda. Därför är det straffbart att stjäla, begå våldshandlingar mot någon osv osv.
Du kan inte jämföra brottsliga handlingar med otrohet. Självklart gör jag fel om jag medverkar till att beröva någon annan livet - det framgår av lagen. Samma sak med att hjälpa till att gräva ner kroppen. Jämför inte äpplen med päron.
Ett exempel på vad jag tycker är värre än sexuell otrohet är om jag och min partner har en överenskommelse om hur ekonomin ska skötas och han skuldsätter sig bakom min rygg och sabbar sin ekonomi.
Jag tycker ju inte att jag gör något moraliskt tveksamt. Alltså tycker jag inte att jag har något att försvara egentligen. Det handlar inte om att det är praktiskt. Hade jag ansett att det var moraliskt tveksamt så hade jag inte funderat på det, utan helt enkelt handlat annorlunda. Det är så jag fungerar, jag följer de principer jag har.
Jag har varit otrogen tidigare, men jag skyllde inte på något. Mitt förhållande var på topp, min sambo var fantastisk. Men jag fick starka känslor för en person till, och jag förmådde inte stå emot det.