läckerbit skrev 2012-01-16 17:12:55 följande:
Jo, jag fattade poängen. Och visst blir partnern sårad oavsett vad den andra kvinnan eller mannen hade för avsikter. Men jag tycker att det finns en långt större anledning att ge sig på singlar som går på upptagna bara för att ha skoj och för sexets skull än att moralisera över personer som är mycket fästa vid den upptagne och kanske blivit lurade om både det ena och det andra (äktenskapet är dött, han/hon ska lämna men vill berätta för partnern vid "rätt" tillfälle, bla bla bla).
Att stjäla pengar från någon är ett medvetet val, att bli förälskad är det ofta inte. Och är den otrogne tillräckligt "duktig" och samvetslös och på, så tror jag att det i längden är få människor som orkar stå emot uppmärksamheten bara för att det är en upptagen person som uppvaktar dem. Alla får för övrigt inte reda på det från början heller utan det framkommer först när man redan engagerat sig känslomässigt.
Och var någonstans står det att TS och de andra kvinnorna som förälskat sig i upptagna män tycker att det är rätt? Tvärtom vill ju TS ha stöd i att inte ha fortsatt kontakt med mannen så länge han är upptagen?
Jag tror problemet är att du ser det ifrån ett känslomässigt perspektiv , jag ser det från ett handlingsperspektiv. Ur den bedragna kvinnans perspektiv så tror jag hon fullkomligt skiter i vad älskarinnan kände eller inte kände , hur på hennes man var eller inte.... det enda som betyder något ur hennes perspektiv är ATT bägge två har hjälpts åt att bedra henne.
Ur det perspektivet så kvittar det även om älskarinnan inte kunde rå för att bli kär i mannen , kärlek är en känsla , men det är även hunger , Ilska och rädsla. bara för att jag blir kär så ger det inte mig någon somhelst rätt att bete mig illa mot en annan mäniska , precis lika lite som hunger ger mig rätt att ta en springnota eller ilska ger mig rätten att misshandla andra människor.