Anonym skrev 2012-01-16 16:30:35 följande:
Jag tror du inte fattade poänget med exemplet med pengarna , exemplet handlade om att bedra och vara delaktig i att bedra en annan människa , det hade lika gärna kunnat handla om äpplen istället för pengar , det är tydligen inte ok att vara delaktig i att bedra någon ekonomiskt men helt ok vad gäller kärlek , varför då ? För att man blev kär ? Får man göra vad som helst för att man är kär ?
Klart det är svårt att avstå , det är antagligen lika svårt för den som är otrogen att avstå från frestelsen , men det gör väl dethela inte mer rätt för det ? Är det ok att vara delaktig i att bedra någon annan för att man tycker det är svårt att inte göra det ?
Dessutom är det väl naturligt att bli förbannad på ALLA inblandade i sveket mot en , den som varit delaktig i det har ju trotts allt gjort det fullt medveten om vad det innebar och då bör han eller hon oxå vara medveten om konsekvenserna.
Jo, jag fattade poängen. Och visst blir partnern sårad oavsett vad den andra kvinnan eller mannen hade för avsikter. Men jag tycker att det finns en långt större anledning att ge sig på singlar som går på upptagna bara för att ha skoj och för sexets skull än att moralisera över personer som är mycket fästa vid den upptagne och kanske blivit lurade om både det ena och det andra (äktenskapet är dött, han/hon ska lämna men vill berätta för partnern vid "rätt" tillfälle, bla bla bla).
Att stjäla pengar från någon är ett medvetet val, att bli förälskad är det ofta inte. Och är den otrogne tillräckligt "duktig" och samvetslös och på, så tror jag att det i längden är få människor som orkar stå emot uppmärksamheten bara för att det är en upptagen person som uppvaktar dem. Alla får för övrigt inte reda på det från början heller utan det framkommer först när man redan engagerat sig känslomässigt.
Och var någonstans står det att TS och de andra kvinnorna som förälskat sig i upptagna män tycker att det är rätt? Tvärtom vill ju TS ha stöd i att inte ha fortsatt kontakt med mannen så länge han är upptagen?