Anonym skrev 2012-02-15 16:30:20 följande:
ja sant och så finns det människor som verkligen tror att de kommer att hålla allt de lovat tills de står inför ett annat faktum. Såna som jag. Nu var inte min egen otrohet någon biggie för varken mej eller exet. Vi kontaterade bara lugnt att vi nog skulle ha lämnat varann för länge sen, men bättre sent än aldrig. Vi ägde aldrig varann.
Jag är helt övertygad om att alla människor, även trogna "pretton" har gott om känslor o säkert fina o äkta sådana oxå. Jag har själv suttit i den båten o vet att jag hade känslor även då. Bara inte samma erfarenheter som nu. Inte samma blåmärken o ärr.
Kan ju trösta dej med att jag aldrig mer ser åt en upptagen man. Och det vet jag för att jag har vandrat vägen o bränt mej på elden. En skada jag inte vill ha ogjord för allt i världen. För den har gjort mej ödmjukare o stadigare i mina övertygelser. Och livet har faktiskt blivit så oändligt mycket roligare när jag la en del tvångströjor o prettosynpunkter åt sidan. Men det är min lärdom. Du får ha din.
Jag kan tycka att det är intressant att diskutera med folk som vågar se flera sidor av ett mynt. En del pretton gör inte det,men du kanske faktiskt gör det? Om man inte kan se varandras skuggor är diskussioner rätt meningslösa. Det blir som att predika evangelium för nån som vägrar tro på gud. Meningslöst.
Det är nog rätt vanligt och ganska mänskligt att lova saker man sedan inte kan hålla , de flesta menar nog det när de avger sina löften , som sagt man vet inte hur man i praktiken kommer reagera på en situation förrän man upplevt den själv , däremot har alla säkert åsikter om hur det tror att de kommer agera. Det gäller inte bara kärlek och relationer det gäller i stort sett allt i livet. Livet består trotts allt till stor del av att lära sig genom misstag , även misslyckanden är lärdom.
Däremot har jag svårt att förstå varför man väljer att se ner på de människor som inte gick på samma minor som man själv gick på , varför skulle det vara fel att vara klok / turlig nog att göra rätt val från början ?
Du verkar ju själv numera , efter dina erfarenheter , anse att upptagna män inte är något att satsa på , något som lätt kan bita en i baken senare , varför välja att kalla alla som avråder från det för pretton och moralpredikare ?
Visst stämmer ordspråket , det man inte dör blir man starkare av rätt väl , men inte alltid , vissa erfarenheter skulle jag inte önska ens min värste fiende. Att som i mitt fall bli bedragen under lång tid är något jag nog hellre varit utan , men visst kom jag ur det ärrad men starkare och inte lika naiv som jag var tidigare då man levde in liten bubbla av trygghet utan att se hur mycket svek , cynism , falskhet och grymmhet det finns runt omkring oss , men även mycket gott , allt blandat i en enda stor sörja och många ggr med falska namn , inte alltid lätt att avgöra vad som är vad.
Men ibland kan det faktiskt gå riktigt illa och människor kan bli allvarligt skadade i själen , känner personligen två tjejer som råkat riktigt illa ut pga otroheter , den ena brände ut sig och blev sjukskriven under lång tid pga depressioner mm , det är inte förrän nyligen som hon börjat jobba på halvtid. Den andra blev så bitter och självdestruktiv att ingen stod ut med henne under väldigt lång tid , började parta och dricka , vart halvalkis , höll på att förlora sina barn pga av det.... så vissa erfarenheter kan ibland faktiskt avar bätte att vara utan , alla blir inte starkare efter , vissa återhämtar sig aldrig. Andra jag käner har tagit det med en klackspark.
DÄRFÖR avskyr jag otrohet , eller svek av alla slag , bland vänner , bland par , för att det är så destruktivt , för att det sätter så djupa sår i själen hos många.