Anonym (Älskarinna) skrev 2012-04-24 14:08:42 följande:
Du missar några viktiga poäng med det hela.
För det första ser jag inte att någon rättfärdigar otrohet. De som argumenterar emot dig, jag bland annat, säger bara att de har förståelse för varför det händer. Förståelse och rättfärdigande är inte alls samma sak.
För det andra så utgörs en relation sällan av bara det problemet man har, så som avsaknad av sex. Man kan ge varandra väldigt mycket annat - ömhet, säkerhet och mycket till. Då vill man antagligen fortsätta leva i relationen, eller hur? Det kan också vara så att den andre får någonting utav relationen med den som redan är eller är på väg att bli otrogen. Vad gör man då?
Vart drar man gränsen mellan rättfärdigande och förståelse ?
Man kan ha förståelse för varför människor är otrogna men det tar inte bort det faktum ATT de är otrogna , det tar inte bort det faktum att de medvetet sårar sin familj.
Fåse nu... du inledde ett förhållande med en gift man.. är inte det att rättfärdiga otrohet ? Du valde ju trotts allt att delta i det ?
Ja , ett förhållande består av mycket mer än bara sex... vilket jag oxå skrev i mitt svar på din fråga om hur jag själv skulle agera i ett sexlöst förhållande.... och visst är det svårt att bryta upp för att man saknar sex men har allt det andra , men samtidigt är inte heller det en ursäkt för att vara otrogen....bara för att man anser att de andra alternativen är jobbiga ger det inte en rätten att vara otrogen mot sin partner....
Dessutom spelar man ett högt spel med ALLAS känslor och framtid (iaf inom förhållandet) , en uppdagad otrohet är extremt destruktivt för alla inblandade , det tar effektivt död på ALLA komponenter i förhållandet , förtroendet , vänskapen , respekten och tryggheten.... något en separation inte gör.