Majjagräddnos skrev 2012-05-12 09:47:06 följande:
Alltså det där är ett jätteförenklat tänkande. Det finns ju inte en mall "en otrogen person är så därför agerar den si". Många här verkar utgå bara från en slags tankemodell: en otrogen person är otrogen för att det är något "fel" på den karaktärsmässigt. Det är ju helt befängt! Utvidga åtminstone till två kategorier : 1: fel på personen 2: fel på förhållandet. Sedan vänder jag mig emot idealiseringen av Den bedragna/Den bedragne. Här låter det som om de är något slags vita lam. Det enda de bedragna parterna har gemenasm är att de är just bedragna. Varför skulle en person som bedrar sin fru/man per automatik ljuga och lura sitt prassel? Det finns ju de som gör det men så klart inte alla. Det beror ju på person o karaktär. I en långvarig relation där ena parten väljer att kliva över skaklarna så finns det troligtvis oftast så mkt surt och gammalt groll att denne/denna kan rättfärdeiga det flr sig själv. Det handlar för många just om synen på sig själv. Att denna person därmed skulle bedra och lura sin älskare/älskarinna följer inte konsekvent på det första ställningstagandet att gå utanflr relationen. Där med leder lögner o trassel till mer lögner o trassel. Sedan finns det de som är notoriskt otrogna och då är det väl personligheten och inte ursprungsrelationen som är grundbulten. Där ljugs och luras det hej vilt...
Men det är precis så "enkelt" som det låter iaf vad gäller själva handlingen... en person kan antingen vara otrogen eller låta bli , när det kommer till handlingar är det faktiskt svartvitt.... om man blandar in vilka anledningar personen säger sig ha till sina handlingar så blir det självklart genast mer nyanser. Men handlingar i sig är svartvita. Antingen gär man det eller så gör man det inte..on / Off
"Sedan finns det de som är notoriskt otrogna och då är det väl personligheten och inte ursprungsrelationen som är grundbulten. Där ljugs och luras det hej vilt..."
Men även den som är otrogen pga realtionsproblem ljuger väl hej vilt för sin partner ? Det var jut det som jag tycket var så ironiskt... det är ok att ljuga för sin partner men inte för sin älskare ?
"1: fel på personen 2: fel på förhållandet...."
Låter som om du tar för givet att otroheter endast förekommer i förhållanden med problem ? Så behöver det inte vara...och även om man har problem i sin relation så behöver väl det inte resultera i en otrohet per automatik ? De allra flesta par brottas med liknande problem i sina relationer , men under samma förutsättningar så är bara vissa otrogna och andra inte.. hur förklara du det ?
Jag tror att det är att förenkla väldigt mycket att säga så , jag tror att större dlelen ligger hos individen i förhållandet.. det är trotts allt individen som VÄLJER att vara otrogen när andra under samma förutsättningar väljer att inte vara det. Jag tror att större delen ligger i personens karaktär , när allt flyter på är det väl jättelätt att förbli trogen , det klara väl de flesta , det är inte förrän förhållandet och därmed även personenrna sätt på prov som det märks vilka som håller sina löften och vilka som inte gör det... på det sättet är inte sex och kärlek unikt... det gäller även i andra sammahang.. är man mätt och belåten är det jättelätt att dela med sig osv... men om mat blir en bristvara så blir det genast en helt annan femma.. dvs det är inte förrän allt ställs på sin spets och våra karaktärer sätts på prov som vi verkligen visar vad vi går för.
Mao tror jag otrohet säger en hel del om en persons karaktär... dvs att det är en person som när det kom till kritan valde att svika sin partner...det säger självklart absolut ingenting om personen i övrigt , personen kan vara en underbar förälder , vän etc... det säger jag inget om , men hur man än vrider och vänder på det så valde personen att vara otrogen , det kommer man inte ifrån.. och då kan man ställa sig frågan.. vad händer nästa gång en sådan person sätts på prov igen ? Om hen inte lyckades avstå från att svika sin partner sista gången hen sattes på prov , varför skulle det gå bättre nästa gång ?