Anonym (2) skrev 2012-05-25 17:17:31 följande:
Tycker i allmänhet att det är dumt att placera människor i olika fack. Har man varit otrogen i ett förhållande så tror jag absolut inte att det betyder att man skulle vara det i ett annat. Det är något som skiftar från person till person och kringliggande orsaker skulle jag vilja säga.
Skulle jag tänka så eller oroa mig för det så vore det väl väldigt korkat att vilja ha ett förhållande med en tjej som är otrogen i sitt nuvarande förhållande. Lågt egenvärde kanske jag ibland kan ha men jag är inte korkad. Men det är klart att man har tänkt tanken och funderat kring detta. Vårt förhållande, som man nog får klassa som, ja om inte över så i alla fall på pause var så pass länge och intensivt i början att jag tror att vi båda kom över den där "första kärleks" fasen så att säga. Och då är det ju ganska naturligt att man börjar fundera på lite mer praktiska saker och känna efter om det verkligen är värt allt det dåliga som det också för med sig. Man funderar ju också kring hur det hade varit och sett ut om vi faktiskt hade blivit ett par på riktigt med allt vad det skulle innebära och fråga sig om det är vad man vill.
Jag har nog hela tiden sett det mer som ett riktigt förhållande än att jag bara skulle vara en affär vid sidan av, även om jag hela tiden varit väldigt medveten om verkligheten och att hon faktiskt har en familj. Och som jag sagt tidigare, i mitt fall har det aldrig kommit några löften om att hon skulle lämna sitt nuvarande förhållande, men vi har pratat om det och jag vet att hon har funderat i de banorna också.
En sak som jag funderar mycket på är om ni som varit/är otrogna, berättade ni det eller pratade ni om det med någon annan? Alltså lättade ert samvete för någon, typ kompis eller så? Eller bär ni bara omkring på det för er själva?
Håller inte med.... om du sätte två olika personer i exact samma sitution så kommer den ena vara otrogen och den andra inte (om man ska tro på statistiken så är ca 50% av befolkningen otrogna) , dvs det är inte bara externa faktorer som avgör utan minst lika mycket vem man är som person , ens personlighet , ens karaktär.
Däremot håller jag med dig om att en gång otrogen alltid otrogen inte alltid stämmer , många lär sig av sina misstag och gör inte om det i andra förhållanden , medans andra inte lär sig och gör det om och om igen.