Anonym (55 år) skrev 2012-01-31 09:56:12 följande:
Jag SA INTE att vi skulle gå tillbaka till den tiden,,Utedass o vedspis är ju inte så kul.. MEN dessa kvinnoidieal..var INTE alls på den tiden... I synnerhet NÄR man hade blivit mamma. Då fick man risa till sig bäst man ville.. DEt var inga män som inte pippade sin fru för hon såg ut som F-N..Jag menar ATT KVINNAN som var mor behövde inte se ut som en fotomodell 3 månder efter förlossningen.. Hon var BRA ÄNDÅ..DEt var barnet som man focuserade på..MEN SKÖTTE HON INTE BARNET BRA ELLER HADE STÖKIGT HEM.. jA DÅ VAR HON ILLA UTE... Men sin egen kropp det slapp hon tänka på...
Sedan om MAN väljer bort barn..DEt är ju upp till var och en...DÅ kan man ju slippa bristningar och hängbröst..
PÅ den tiden ville nästan ALLA ha barn..Träffa en man flytta hemifrån.... Men helt klart fanns det kvinnor som var så fula att INGEN ville ha dem,De har alltid funnis ..Man kom som det hette på den tiden ,glasberget det var fasanfullt.. O deras HÖGSTA ÖNSKAN VAR ATT FÅ EN MAN o bli en famlij..
En tjej tjänade inte så mycket på den tiden att hon hade råd att flytta hemifrån själv..det var mycket barnpassaning springflickor med usel lön..600-700 i månaden.. Nu pratar jag OM DE SOM INTE VAR duktiga i skolan..För det var bara de som var duktiga som fortsatte.. I min klass var det bara 7 st som fortastte efter nian... Vi andra 21 var 28 i klassen jobba...
Så träffa en kille flytta hemifrån förlova sig.....Bli familj ., FÅ BARN.det var stort.. Slippa det trånga flickrummet , som många delade med andra syskon..eller hade inget rum alls,,
Givietvis så är det svårt o fatta detta idag..att så var det för 35-40 år sedan..
Men än en gång så är jag från landet..
Låter som ett jobbigt liv.. Jag är glad att jag fått möjlighet att utbilda mig på högskolan och sedan få möjlighet att få ett riktigt bra och välbetalt jobb. På så sätt har jag möjlighet att styra över mitt eget liv och är inte beroende av någon annan människa för att få en bra ekonomisk standard. Sen så är det ju naturligtvis viktigt för mig att ha en meningsfull relation och så småningom få barn, men detta sker på mina vilkor.