• Anonym (37 år)

Skönhet

Alltså jag blir så brydd på många
    T.ex min mamma.
    Jag gillar att se bra ut & tar hand om mig. Bla med restylane i ansiktet, opererat brösten,. haft löshår osv

Min mamma kan inte fatta att jag gör sånt. Hon tycker att eftersom jag bara bor i en mindre stad & är inte en kändis så ska jag bara förfalla.

Va fan har allt detta med kändis att göra ?

Blir så arg på henne

• Svar på tråden Skönhet
  • sextiotalist
    Anonym (37 år) skrev 2012-02-01 17:22:59 följande:
    Ja jag håller inte med dig
    Då har vi olika åsikter, men ingen av oss har rätt. Du behöver inte tycka som mig, men du kan inte säga att jag har fel heller, jag säger inte att du har fel, du och jag kan helt olika skönhetsideal. Du kanske älskar bruna ögon, jag tycker inte om bruna ögon.
    En del tycker blondiner är snygga, andra gillar rödhåriga bättre 
    Du vet väl ändå att skönheten sitter i betraktarens ögon.
  • yimby
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-02-01 13:59:04 följande:
    Man kan ogilla silikon men gilla smink och vara konsekvent om man tänker konsekvent i dessa frågor. Rent spontant kan jag tycka att det låter inkonsekvent att säga att man ogillar sånt som är onaturligt i fråga om skönhetsbehandlingar och säga att man vill åldras naturligt men samtidigt färga håret. Men om du kan argumentera för din ståndpunkt så att det faktist blir ett konsekvent resonemang så kommer du få fler med dig :)
    Läste Dn idag.

"I Sverige är det förbjudet att diskutera problemen med islam.

Det är ganska långt mellan de två åsikterna. Ändå hör man dem ofta framföras – och ändå går det att ha förståelse för dem båda./.../

Torbjörn Tännsjö gav ett exempel från filosofins värld: Om man slänger en cigarrett i ett skogsbryn så att glöden orsakar en skogsbrand är man uppenbart moraliskt skyldig till branden. Men om man slänger cigarretten på ett sätt så att den skulle ha slocknat av sig själv, men någon annan häller bensin på den och orsakar branden – hur mycket skuld äger man då?

Det är om detta som debatten efter skotten på Utøya handlat. Anders Behring Breivik höll i bensindunken. Men glöden, varifrån kom den? Hur skyldiga är alla de som uttryckt sig mer eller mindre kritiskt om olika aspekter på islam? Finns det någon poäng i att, som flera vänsterdebattörer gjort, peka på ett helt samhällsklimat som skyldigt och där omfatta allt från Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund och hans tal om verklighetens folk?

Problemet med det argumentet är att det i så fall måste gälla universellt. Om man är för rätten att bära slöja eller förespråkar milda inskränkningar i aborträtten, har man då slängt den cigarrett som orsakar terrordåd i islams namn eller mord på abortläkare i USA? Risken finns att vi hamnar i ett samhälle där ingen törs säga någonting, och det samhället är mycket långt från pluralistiskt och öppet.

Det här är ämnen som hetsar upp folk till den milda grad. Debatten hamnar ofta i ytterkant i stället för i den mittfåra där jordmånen annars vanligtvis är bäst för att lösa svåra politiska frågor.

/Slut citat./

Så då måste jag fråga er som anser att det är inkonsekvent med att vilja färga håret med vara emot silikon, om ni har samma tankemönster gällande andra saker? Alltså - ni gör en sak till en symbol. En slöja - inte burka - MÅSTE stå för Jihad, eller rentav terrorism? Allt annat är inkonsekvent?

• yimby

Så då måste jag fråga er som anser att det är inkonsekvent med att vilja färga håret men samtidigt vara emot silikon, om ni har samma tankemönster gällande andra saker? skulle det stå

• Anonym (Men snälla)
    yimby skrev 2012-02-01 22:12:30 följande:

Läste Dn idag.

"I Sverige är det förbjudet att diskutera problemen med islam.

Det är ganska långt mellan de två åsikterna. Ändå hör man dem ofta framföras – och ändå går det att ha förståelse för dem båda./.../

Torbjörn Tännsjö gav ett exempel från filosofins värld: Om man slänger en cigarrett i ett skogsbryn så att glöden orsakar en skogsbrand är man uppenbart moraliskt skyldig till branden. Men om man slänger cigarretten på ett sätt så att den skulle ha slocknat av sig själv, men någon annan häller bensin på den och orsakar branden – hur mycket skuld äger man då?

Det är om detta som debatten efter skotten på Utøya handlat. Anders Behring Breivik höll i bensindunken. Men glöden, varifrån kom den? Hur skyldiga är alla de som uttryckt sig mer eller mindre kritiskt om olika aspekter på islam? Finns det någon poäng i att, som flera vänsterdebattörer gjort, peka på ett helt samhällsklimat som skyldigt och där omfatta allt från Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund och hans tal om verklighetens folk?

Problemet med det argumentet är att det i så fall måste gälla universellt. Om man är för rätten att bära slöja eller förespråkar milda inskränkningar i aborträtten, har man då slängt den cigarrett som orsakar terrordåd i islams namn eller mord på abortläkare i USA? Risken finns att vi hamnar i ett samhälle där ingen törs säga någonting, och det samhället är mycket långt från pluralistiskt och öppet.

Det här är ämnen som hetsar upp folk till den milda grad. Debatten hamnar ofta i ytterkant i stället för i den mittfåra där jordmånen annars vanligtvis är bäst för att lösa svåra politiska frågor.

/Slut citat./

Så då måste jag fråga er som anser att det är inkonsekvent med att vilja färga håret med vara emot silikon, om ni har samma tankemönster gällande andra saker? Alltså - ni gör en sak till en symbol. En slöja - inte burka - MÅSTE stå för Jihad, eller rentav terrorism? Allt annat är inkonsekvent?

Intressant inlägg. Har haft Tännsjö söm föreläsare en gång i tiden :) Och ja, jag har debatterat utifrån inkonsekvensargumentationen. Men jag tycker inte att man kan applicera ditt resonemang på denna fråga. 
  • yimby

Man kan, på så vis att debatten liksom vill bena upp sig i antingen står man för abcd. Eller så för 123. Abcd skulle då av meningsmotståndarna höra ihop, och 123 skulle höra ihop å andra sidan. I själva verket kanske de inte hör ihop. Och om man prövar en kombination av säg a+1, blir man inkonsekvent. I själva verket ligger man i mittenfåran, varken extrem å ena eller andra hållet.
    I klarspråk: Man kan alltså sminka sig, men ta avstånd från kirurgiska skönhetsingrepp, precis som att det finns muslimer som ser sig som praktiserande, utan att förespråka burka eller sharialagar. Man anser att ja, det finns en glidande skala mellan fåfänglighet (religiositet)  i moderat form och fåfänglighet (religiositet)  i extrem form.
    Man kan alltså mycket väl försvara det ena, men inte det andra. Man kan mycket väl se skillnader.

Alla argument som går ut på att "om du gör så, kan du lika gärna..." brukar vara retoriska skamgrepp.
    Ska vi diskutera verkligheten så ser väl alla att det finns en stor skillnad mellan

att klä sig i en jutevävssäck
    att klä sig bara efter väderlek, aldrig efter estetiska val
    att vara modeintresserad
    att spendera 10 000 på mode i månaden
    att ta blancolån i panik för att man känner att man måste köpa kläder man egentligen inte har råd med alternativt att klä ut sin 4-åring i vuxenmodekläder, sminka denne, anmäla henne till minimodellskola "för att mode är det viktigaste i hela världen"

men vi ser också att nr 3 och 4 verkar ligga närmare varandra än nr 1 och nr 4.

• Anonym (Men snälla)
    yimby skrev 2012-02-02 00:14:27 följande:
    Man kan, på så vis att debatten liksom vill bena upp sig i antingen står man för abcd. Eller så för 123. Abcd skulle då av meningsmotståndarna höra ihop, och 123 skulle höra ihop å andra sidan. I själva verket kanske de inte hör ihop. Och om man prövar en kombination av säg a+1, blir man inkonsekvent. I själva verket ligger man i mittenfåran, varken extrem å ena eller andra hållet.
    I klarspråk: Man kan alltså sminka sig, men ta avstånd från kirurgiska skönhetsingrepp, precis som att det finns muslimer som ser sig som praktiserande, utan att förespråka burka eller sharialagar. Man anser att ja, det finns en glidande skala mellan fåfänglighet (religiositet)  i moderat form och fåfänglighet (religiositet)  i extrem form.
    Man kan alltså mycket väl försvara det ena, men inte det andra. Man kan mycket väl se skillnader.

Alla argument som går ut på att "om du gör så, kan du lika gärna..." brukar vara retoriska skamgrepp.
    Ska vi diskutera verkligheten så ser väl alla att det finns en stor skillnad mellan

att klä sig i en jutevävssäck
    att klä sig bara efter väderlek, aldrig efter estetiska val
    att vara modeintresserad
    att spendera 10 000 på mode i månaden
    att ta blancolån i panik för att man känner att man måste köpa kläder man egentligen inte har råd med alternativt att klä ut sin 4-åring i vuxenmodekläder, sminka denne, anmäla henne till minimodellskola "för att mode är det viktigaste i hela världen"

men vi ser också att nr 3 och 4 verkar ligga närmare varandra än nr 1 och nr 4.
    Bra argumentation faktist. Misstänker att du läst praktisk filosofi? Förmodligen har du helt rätt här egentligen..
  • sextiotalist
    yimby skrev 2012-02-02 00:14:27 följande:
    Man kan, på så vis att debatten liksom vill bena upp sig i antingen står man för abcd. Eller så för 123. Abcd skulle då av meningsmotståndarna höra ihop, och 123 skulle höra ihop å andra sidan. I själva verket kanske de inte hör ihop. Och om man prövar en kombination av säg a+1, blir man inkonsekvent. I själva verket ligger man i mittenfåran, varken extrem å ena eller andra hållet. I klarspråk: Man kan alltså sminka sig, men ta avstånd från kirurgiska skönhetsingrepp, precis som att det finns muslimer som ser sig som praktiserande, utan att förespråka burka eller sharialagar. Man anser att ja, det finns en glidande skala mellan fåfänglighet (religiositet)  i moderat form och fåfänglighet (religiositet)  i extrem form. Man kan alltså mycket väl försvara det ena, men inte det andra. Man kan mycket väl se skillnader.Alla argument som går ut på att "om du gör så, kan du lika gärna..." brukar vara retoriska skamgrepp. Ska vi diskutera verkligheten så ser väl alla att det finns en stor skillnad mellan att klä sig i en jutevävssäck att klä sig bara efter väderlek, aldrig efter estetiska valatt vara modeintresseradatt spendera 10 000 på mode i månaden att ta blancolån i panik för att man känner att man måste köpa kläder man egentligen inte har råd med alternativt att klä ut sin 4-åring i vuxenmodekläder, sminka denne, anmäla henne till minimodellskola "för att mode är det viktigaste i hela världen"men vi ser också att nr 3 och 4 verkar ligga närmare varandra än nr 1 och nr 4.

Tack för detta, det är konstigt, men man kan inte vara lagom intresserad av hur man ser ut. Jag är osminkad, använder inga krämer, men klär mig helt OK (kan ha kortkort och höga klackar), men jag färgar håret :D. Ärligt sagt så ser jag inte ålder som ett hinder, utan mer som en möjlighet. Numera så kan man släppa allt vad andra tycker, man gör som man själv vill, även om det retar en och annan under 25 :D
  • Anonym (37 år)

Men stick från min tråd med dessa orelevanta inlägg

• sextiotalist
    Anonym (37 år) skrev 2012-02-02 08:09:24 följande:
    Men stick från min tråd med dessa orelevanta inlägg

De är i högsta grad relevanta, men skriver man en tråd i ett öppet forum så kanske inte man kan räkna med att få de svar man vill ha, jasägare får man leta efter på andra platser
  • Anonym (37 år)

Ni pratar ju om helt andra saker

Svar på tråden Skönhet