• Anonym (37 år)

Skönhet

Alltså jag blir så brydd på många
    T.ex min mamma.
    Jag gillar att se bra ut & tar hand om mig. Bla med restylane i ansiktet, opererat brösten,. haft löshår osv

Min mamma kan inte fatta att jag gör sånt. Hon tycker att eftersom jag bara bor i en mindre stad & är inte en kändis så ska jag bara förfalla.

Va fan har allt detta med kändis att göra ?

Blir så arg på henne

• Svar på tråden Skönhet
  • Anonym (37 år)

Fast jag tycker ni missar att det faktiskt finns ett mellanting mellan att se ut som Kissie eller att förfalla.

Jag långt ifrån bägge

• Merwinna
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-30 16:33:02 följande:
    Ok men detsamma stämmer väl även på alla som röker, dricker för mycket, äter ohälsosam mat osv. Om samhället vill få bort kostnader för människor som tar extra resurser från vårdsystemet så behövs möjligtvis privat sjukförsäkring eller annan lösning som gäller alla dessa grupper som måste anses utgöra en större belastning för sjukvården än genomsnitt.
    Jo, och jag tycker inte heller, nu när samhället blivit fattigt, att det är så självklart att betala för människor som själva rökt sig till lungcancer och KOL, själva supit sig till bukspottkörtelcancer, o.s.v..
  • Anonym
    Merwinna skrev 2012-01-30 17:09:52 följande:
    Jo, och jag tycker inte heller, nu när samhället blivit fattigt, att det är så självklart att betala för människor som själva rökt sig till lungcancer och KOL, själva supit sig till bukspottkörtelcancer, o.s.v..
    Så vad ska samhället betala för.

Den som halkar för att den inte använder halkskydd.
    Den som kör vårdslöst och skadar andra och/eller sig själv.
    Den som stressar sig till magsår eller går in i väggen.
    Den som bryter benet i skidbacken för att den åker i för svåra backar eller är för otränad. 
    Den som äter sig till fetma med alla dess följdsjukdomar. 

Det är inte ett hållbart resonemang.
    Det finns nästan inga vårdsitautioner som inte är självförvållade på något sätt. 

Däremot får dom gärna höja tobak och alkoholskatten förutsatt att dom pengarna går direkt in i vården.   

• Anonym (55 år)
    Merwinna skrev 2012-01-29 21:22:41 följande:
    Din bild av 70-talet känner jag inte helt igen, måste jag säga. Jag var barn då, men hade koll ändå för att modekraven kom tidigt i den förort där jag växte upp. Det är möjligt att kvinnor inte rakade sig - det vet jag inte, för jag var i alla fall för ung för att göra det. Men visst fanns det ett annat skönhetsideal! Det var de tajta jeansens tid - från Gul o Blå, Puss o Kram, Sergeant Pepper - och de populära flickorna höll koll inte bara på vilka märken man skulle ha, utan även vilka modeller. Jag vet dom som började sminka sig redan som 9-10-åringar, och då inte bara mascara utan hela kittet med blaffiga, flytande, glittriga ögonskuggor och glitter eller små stjärnor på kinderna...

Inte heller känner jag igen detta att man skulle kunna ha tre barn före 20 - den enda som hade det var zigenerskorna, som togs ur skolan vid 13-14  då som nu, och giftes bort. Vi - 60-talisterna - hade oftast unga mammor, som fött sitt första barn mellan 20 och 25 (men sällan tidigare än så). Men för oss som växte upp då, var ju budskapet väldigt starkt att man skulle utbilda sig och skaffa sig en position på arbetsmarknaden först, innan man skaffade barn. Detta gjorde också de flesta av oss.

Dock har du rätt i att det inte var något överdrivet smalhetsideal på 70-talet. 60-talet hade Twiggy, men 70-talet lade inte fokus på extrem smalhet - även om det naturligtvis inte var populärt att vara tjock. ABBA-tjejerna var idealet, för de flesta. D.v.s.: normalsmala!
    Nu var jag uppväxt på landet,  i storstädern vet inte jag hur det var.. Klart vi hade lite modekläder. Det var V-jeans..och shorts och knästumpor..  Men som sagt långt ifrån alla hade detta.. 
    Det var väldigt gammaldags fler av mina skolkompisar och även vi  hade vedspis och utedass . Tror vi fick värmeledning och innedass när jag 8-9 år. 
    Jag vet i alla fall två kvinnor som hade tre barn innan de var 20.. Den ena var min svägerska (vanlig svensk tjej ingen zigenare) den andre var hennes väninna.. Men som sagt än en gång jag är från landet.
  • sextiotalist
    Khaleesi skrev 2012-01-30 15:50:58 följande:
    Du menar till skillnad från kärringar som försöker låtsas som om de vore 21?
    Exakt, vi gamla kärringar har kanske också ett visst perspektiv
  • sextiotalist

Jag passade på att se på våra reportrar igårn, René Nyberg hade kvar sina streck kring munnen, hon är väl omkring 45 idag skulle jag tro och tv´n avslöjade att rynkorna i pannan var kvar och även kråksparkarna kring ögonen.
    Sedan hade även flera kvinnliga reportrar på de andra kanalerna detta.

• Merwinna
    Anonym skrev 2012-01-30 17:32:51 följande:
    Så vad ska samhället betala för.

Den som halkar för att den inte använder halkskydd.
    Den som kör vårdslöst och skadar andra och/eller sig själv.
    Den som stressar sig till magsår eller går in i väggen.
    Den som bryter benet i skidbacken för att den åker i för svåra backar eller är för otränad. 
    Den som äter sig till fetma med alla dess följdsjukdomar. 

Det är inte ett hållbart resonemang.
    Det finns nästan inga vårdsitautioner som inte är självförvållade på något sätt. 

Däremot får dom gärna höja tobak och alkoholskatten förutsatt att dom pengarna går direkt in i vården.   

Nej jag vet, du har rätt. Man kan inte göra sådana skillnader på riktigt. Mitt inlägg var ett uttryck för min frustration...
  • Anonym (37 år)

Men gud alltså jag försöker förklara HELA TIDEN men ni ignorerar.

Det finns ett stort spektrum av opererade & tillfixade.
    Jag är inte bimbo som tror jag är 21 & jag är heller inte jag skiter i hur jag ser ut.
    Jag är nånstans i mitten.
    Låååångt ifrån Kissie-idealet.

My god ni skulle aldrig tro att jag gjort nåt om ni såg mig.

• sextiotalist
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-31 08:28:25 följande:
    Men gud alltså jag försöker förklara HELA TIDEN men ni ignorerar.

Det finns ett stort spektrum av opererade & tillfixade.
    Jag är inte bimbo som tror jag är 21 & jag är heller inte jag skiter i hur jag ser ut.
    Jag är nånstans i mitten.
    Låååångt ifrån Kissie-idealet.

My god ni skulle aldrig tro att jag gjort nåt om ni såg mig.
    Men det var inte det jag reagerade på, utan att du trodde att det var ett normalt ingrepp och att du har i flera inlägg visat en arrogans mot oss som inte ansåg att rynkor var fult och tom vackert. Det är mer din inställning som är "bimbo" inte att du ser ut som en bimbo.
    Nej, vi skulle troligen inte se det, troligen skulle vi inte ens lagt märke till dom innan dina ingrepp heller.
  • Anonym (37 år)
    sextiotalist skrev 2012-01-31 08:37:19 följande:
    Men det var inte det jag reagerade på, utan att du trodde att det var ett normalt ingrepp och att du har i flera inlägg visat en arrogans mot oss som inte ansåg att rynkor var fult och tom vackert. Det är mer din inställning som är "bimbo" inte att du ser ut som en bimbo.
    Nej, vi skulle troligen inte se det, troligen skulle vi inte ens lagt märke till dom innan dina ingrepp heller.
    Ni säger att rynkor är vackert & någon blev tillomed glad åt en rynka. BULLSHIT säger jag
Svar på tråden Skönhet