Anonym (55 år) skrev 2012-01-29 14:14:24 följande:
Satt o tänkte.
Vilken utvekling det har blivit..När jag var i 15-20-års åldern (för 35 -40 år sedan).. Då fanns det inte alls något sådant med skönhetidial.... Kan säga att det enda skönhetsmedel vi hade var mascara o brunkräm.. ..
Man såg ut som man gjorde.. Rakade inte benen inte musen enda var armhålorna, men det var långt ifrån alla som gjorde det.. Man kunde nästa se ut som en kille på benen det var ingen som tyckte det var fult... Håret var i regel långt,i mittbena..inga konstigheter toppade det gjorde man själv..
De flesta var smala och såg ut som taniga tonåringar fast de vara mammor till både ett och två till och med tre barn..man fick barn tidigt..Det var inte omöjligt att man hade tre barn innan man hade fyllit 20 .. Hängbrösten de gömde man i en bH.. Men det var faktiskt många som gick utan Bh.. det var inne att vara utan.. Man satte ingen stass på underkläder..ett par trosor, det var allt..
Var du MAMMA då var det förlåtligt om du såg risig ut, desto fler barn desto risigare..Men du var PRECIS lika mycket värd ändå.. Kvinnas STATUS satt i o ha barn .. Hade hon många barn så hade hon hög status, om hon så såg ut som en skurhink . Hon behövde hon inte hålla på o skylla på att hon inte har tid o fixA TILL SIG.
Det var helt oki att en kvinna som hade man 3-4 barn inte var vacker syn..Man såg inte att kvinna såg risig ut.. Kvinnor som inte ville ha barn, de ansågs mycket mycket konstiga och udda och onormala...De som INTE kunde få barn det var mycket synd om dem.. ...
TYvärr har mycket totalt tappats bort idag.. Att en kvinnas "livsuppgift" är att sätta barn till världen. och utsätta sin kropp för denna STORA påfrestning....
"Att kroppen tar stryk när man får barn, det får nästan inte hända idag.. Man kan läsa spaltmeter efter spaltmeter,,"kom iform efter barnet".. Det var inte någon som sa något sådant på min tid..Utan focusera på barnet du är mamma nu och har nu lämnar tonåren ,,Det är en naturlig mognad, du har blir kvinna är inte flicka mer..Bara detta gjorde oss unga mamma till o känna oss BRA..Fast vi kunde ha både 10-15 kg kvar efter förslossningen.. Men man tänkte inte så..Utan det var med SÅ HÄR SER JAG UT SOM MAMMA.. o VEM VILLE INTE VARA MAMMA.. Det var något STORT att bli mamma....
Men hur är det nu.. Bli mamma men tappa inte figuren.. Mamman måste nästan först o främst tänka på att KOMMA IGEN efter förlossningen..
Hur blir det i framtiden... Köp dig ett barn ,så slipper du tappa figuren. Vi har flera bra surugatmammor.. som kan bära din o din man barn..
Jag fanns inte på den tiden men förstår din beskriving och tycker den är mycket bra. Just därför att det samhället vi lever i nu är så galet på så många vis. Känner även att jag inte tillhör det. Jag ser så framemot att bli mamma i framtiden och jag kommer vara SÅ STOLT! Just över att få vara en mamma, en mor. Det är det vackraste en kvinna kan bli, att bära och få ett litet barn. Det är underbart.
Men det verkar snarare som att dagens samhälle lyder "du är vad du gör och det du visar utåt". Har du en bra karriär, ser bra ut, smal som en pinne trots fyra barn, trendigt hem och vackra kläder. Ja, då lever du ett perfekt liv.
Om du däremot är en 30 årig kvinna som får lite rynkor efter åren med barn, några bristningar här och där eller varför inte tala om hängbröst. Ja, då är du misslyckad. För hur kan man i dagens värld kunna leva med sig själv varje dag om du har ett par hängtuttar?! Det är ju förskräckligt. Din man kanske lämnar dig, du är inte kvinna längre, du är ingen alls. BARA en mamma. Det vill man inte förknippas som, en mamma? nej Usch och fy.
Istället hårdbantar kvinnorna under alla åldrar för att behaga sin omgivning. För vem gör det för sig själv? Utsättas för hunger och ständig träning där god mat uteslutes. Man går till närmaste klinik och tar bort dessa rynkor som en normal kvinna får förr eller senare. Att man har löshår är en självklarhet och även så att du spenderar lördags kväll på gymmet och söndags eftermiddag på frisörsalongen.
Går du ut i mysbyxor är du en dålig förebild. Sminkar du dig inte vill inte din man ha sex med dig. Trots att han älskar dig just som du är. Att dina vänner får ätstörninagr är bara en självklarhet coh att bo på ländet är bara ett skämt...
"du är vad du gör"
GLÖM DITT INRE!
// Dagen samhälle...