• Anonym (37 år)

Skönhet

Alltså jag blir så brydd på många
    T.ex min mamma.
    Jag gillar att se bra ut & tar hand om mig. Bla med restylane i ansiktet, opererat brösten,. haft löshår osv

Min mamma kan inte fatta att jag gör sånt. Hon tycker att eftersom jag bara bor i en mindre stad & är inte en kändis så ska jag bara förfalla.

Va fan har allt detta med kändis att göra ?

Blir så arg på henne

• Svar på tråden Skönhet
  • jmaard

Jag anser att alla får göra som dom vill med sin kropp så länge jag får göra vad jag vill med min.
    Mår man inte bra med sin utseende så är det ju bra att man kan göra något åt det.

MEN, jag tycker att det är så synd att vackra kvinnor går för att ändra sitt utseende. Att idealet har dragit iväg så långt att du måste ha stora och fylliga bröst för att få en dejt, att ha fylliga läppar för att kunna le osv..

Var tog den naturliga skönheten vägen?
    Jag anser mig vara naturligt vacker, visst jag är inte fotomodell och har inte super slät hy. Men jag är nöjd med mig själv. Jag går lika gärna utan som med smink, även om jag tycker att det är roligt att klä upp mig lite extra i vardagen.

Självklart ska alla få göra som de vill med sina kroppar och jag dömer ingen för det, jag har inget med det att göra heller. Jag tycker bara att det är så synd och att våra barn kommer att växa upp med detta ideal.

Läntan är stor
  • sextiotalist
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-31 08:45:34 följande:
    Ni säger att rynkor är vackert & någon blev tillomed glad åt en rynka. BULLSHIT säger jag
    Tja, jag håller inte med dig helt enkelt. Jag tycker du har en ganska trist inställning och är arrogant. Ja, jag tycker att rynkor kan vara väldigt vackert. Jag har inga problem med mina egna rynkor.
    Hellre skrattrynkor och rynkor på en person som visar att h*n har levt, än ett slätt intetsägande ansikte.
  • Anonym
    Anonym (55 år) skrev 2012-01-29 14:14:24 följande:
    Satt o tänkte.
    Vilken utvekling det har blivit..När jag var i 15-20-års åldern (för 35 -40 år sedan).. Då fanns det inte alls något sådant med skönhetidial.... Kan säga att det enda skönhetsmedel vi hade var mascara o brunkräm.. ..
    Man såg ut som man gjorde.. Rakade inte benen inte musen enda var armhålorna, men det var långt ifrån alla som gjorde det.. Man kunde nästa se ut som en kille på benen det var ingen som tyckte det var fult... Håret var i regel långt,i mittbena..inga konstigheter toppade det gjorde man själv.. 

De flesta var smala och såg ut som taniga tonåringar fast de vara mammor till både ett och två till och med tre barn..man fick barn tidigt..Det var inte omöjligt att man hade tre barn innan man hade fyllit 20 .. Hängbrösten de gömde man i en bH.. Men det var faktiskt många som gick utan Bh.. det var inne att vara utan.. Man satte ingen stass på underkläder..ett par trosor, det var allt..

Var du MAMMA då var det förlåtligt om du såg risig ut, desto fler barn desto risigare..Men du var PRECIS lika mycket värd ändå.. Kvinnas STATUS satt i o ha barn .. Hade hon många barn så hade hon hög status, om hon så såg ut som en skurhink . Hon behövde hon inte hålla på o skylla på att hon inte har tid o fixA TILL SIG.

Det var helt oki att en kvinna som hade man 3-4 barn inte var vacker syn..Man såg inte att kvinna såg risig ut.. Kvinnor som inte ville ha barn, de ansågs mycket mycket konstiga och udda och onormala...De som INTE kunde få barn det var mycket synd om dem.. ...
    TYvärr har mycket totalt tappats bort idag.. Att en kvinnas "livsuppgift" är att sätta barn till världen. och utsätta sin kropp för denna STORA påfrestning....
    "Att kroppen tar stryk när man får barn, det får nästan inte hända idag.. Man kan läsa spaltmeter efter spaltmeter,,"kom iform efter barnet".. Det var  inte någon som sa något sådant på min tid..Utan focusera på barnet du är mamma nu och har nu lämnar tonåren ,,Det är en naturlig mognad, du har blir kvinna är inte flicka mer..Bara detta gjorde oss unga mamma till o känna oss BRA..Fast vi kunde ha både 10-15 kg kvar efter förslossningen.. Men man tänkte inte så..Utan det var med SÅ HÄR SER JAG UT SOM MAMMA.. o VEM VILLE INTE VARA MAMMA.. Det var något STORT att bli mamma....

Men hur är det nu.. Bli mamma men tappa inte figuren.. Mamman  måste nästan först o främst tänka på att KOMMA IGEN efter förlossningen..

Hur blir det i framtiden... Köp dig ett barn ,så slipper du tappa figuren. Vi har flera bra surugatmammor.. som kan bära din o din man barn..
    Tycker du på allvar att man ska gå tillbaka till den tiden då kvinnans livsuppgift var att sätta barn till världen? Eftersom jag själv inte vill ha barn anser jag bara att det är positivt att man som kvinna inte enbart definieras utifrån om man är mamma eller inte.
  • Merwinna
    sextiotalist skrev 2012-01-31 08:52:27 följande:
    Tja, jag håller inte med dig helt enkelt. Jag tycker du har en ganska trist inställning och är arrogant. Ja, jag tycker att rynkor kan vara väldigt vackert. Jag har inga problem med mina egna rynkor.
    Hellre skrattrynkor och rynkor på en person som visar att h*n har levt, än ett slätt intetsägande ansikte.
    Jag tycker att det beror på vilket liv man levt, och som rynkorna och hela hudens tjocklek och färg signalerar. Ett typiskt "rökansikte" med fullt av rynkor runt munnen och tunn, grågul, pergamentliknande hud är inte vackert! Men ett ansikte med frisk, sund ansiktsfärg och rynkor som skvallrar om segling, kisande mot solen, skratt och vildmarksliv är något annat.

Dock upphör väl tyvärr den sexuella attraktiviteten även hos "seglarrynkmänniskorna". Det finns en gräns där man börjar se gammal och icke-sexuellt attraktiv ut ändå. Men den gränsen går 15 år senare för en selarrynkmänniska än för en rökrynkmänniska!
  • sextiotalist
    Merwinna skrev 2012-01-31 09:41:34 följande:
    Jag tycker att det beror på vilket liv man levt, och som rynkorna och hela hudens tjocklek och färg signalerar. Ett typiskt "rökansikte" med fullt av rynkor runt munnen och tunn, grågul, pergamentliknande hud är inte vackert! Men ett ansikte med frisk, sund ansiktsfärg och rynkor som skvallrar om segling, kisande mot solen, skratt och vildmarksliv är något annat.

Dock upphör väl tyvärr den sexuella attraktiviteten även hos "seglarrynkmänniskorna". Det finns en gräns där man börjar se gammal och icke-sexuellt attraktiv ut ändå. Men den gränsen går 15 år senare för en selarrynkmänniska än för en rökrynkmänniska!
    Ha, även pensionärer (rynkiga sådana) har ett sexliv. Det är faktiskt så att det sprids Clamydia på vissa äldreboende. Så nog sjutton kan en 80-årig skrynklig man eller kvinna vara sexuellt attraktiv.

Detta med rökning är nog indivduellt, jag röker själv och är inte rynkigare än min syster som är yngre än vad jag är. Du skulle inte kunna se på mitt ansikte om jag röker eller inte (har inte ens dessa sk rökarrynkor runt munnen heller), ja, jag är ungefär 50
  • Anonym (55 år)
    Anonym skrev 2012-01-31 08:55:02 följande:
    Tycker du på allvar att man ska gå tillbaka till den tiden då kvinnans livsuppgift var att sätta barn till världen? Eftersom jag själv inte vill ha barn anser jag bara att det är positivt att man som kvinna inte enbart definieras utifrån om man är mamma eller inte.
    Jag SA INTE att vi skulle gå tillbaka till den tiden,,Utedass o vedspis är ju inte så kul.. MEN dessa kvinnoidieal..var INTE alls på den tiden... I synnerhet NÄR man hade blivit mamma. Då fick man risa till sig bäst man ville.. DEt var inga män som inte pippade sin fru för hon såg ut som F-N..Jag menar ATT KVINNAN som var mor behövde inte se ut som en fotomodell 3 månder efter förlossningen.. Hon var BRA ÄNDÅ..DEt var barnet som man focuserade på..MEN SKÖTTE HON INTE BARNET BRA ELLER HADE STÖKIGT HEM.. jA DÅ VAR HON ILLA UTE...  Men sin egen kropp det slapp hon tänka på...

Sedan om MAN väljer bort barn..DEt är ju upp till var och en...DÅ kan man ju slippa bristningar och hängbröst.. 

PÅ den tiden ville nästan ALLA ha barn..Träffa en man flytta hemifrån.... Men helt klart fanns det kvinnor som var så fula att INGEN ville ha dem,De har alltid funnis ..Man kom som det hette på den tiden ,glasberget det var fasanfullt.. O deras  HÖGSTA ÖNSKAN VAR ATT FÅ EN MAN o bli en famlij.. 

En tjej tjänade inte så mycket på den tiden att hon hade råd att flytta hemifrån själv..det var mycket barnpassaning springflickor med usel lön..600-700 i månaden.. Nu pratar jag OM DE SOM INTE VAR duktiga i skolan..För det var bara de som var duktiga som fortsatte.. I  min klass  var det bara 7 st som fortastte efter nian... Vi andra 21 var 28 i klassen jobba... 
    Så träffa en kille flytta hemifrån förlova sig.....Bli familj ., FÅ BARN.det var stort.. Slippa det trånga flickrummet , som många delade med andra syskon..eller hade inget rum alls,,
    Givietvis så är  det svårt o fatta detta idag..att så var det för 35-40 år sedan..
    Men än en gång så är jag från landet..
  • Khaleesi

Merwinna skrev 2012-01-31 09:41:34 följande:

Mycket bra beskrivning!
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym (37 år)
    Anonym (55 år) skrev 2012-01-31 09:56:12 följande:
    Jag SA INTE att vi skulle gå tillbaka till den tiden,,Utedass o vedspis är ju inte så kul.. MEN dessa kvinnoidieal..var INTE alls på den tiden... I synnerhet NÄR man hade blivit mamma. Då fick man risa till sig bäst man ville.. DEt var inga män som inte pippade sin fru för hon såg ut som F-N..Jag menar ATT KVINNAN som var mor behövde inte se ut som en fotomodell 3 månder efter förlossningen.. Hon var BRA ÄNDÅ..DEt var barnet som man focuserade på..MEN SKÖTTE HON INTE BARNET BRA ELLER HADE STÖKIGT HEM.. jA DÅ VAR HON ILLA UTE...  Men sin egen kropp det slapp hon tänka på...

Sedan om MAN väljer bort barn..DEt är ju upp till var och en...DÅ kan man ju slippa bristningar och hängbröst.. 

PÅ den tiden ville nästan ALLA ha barn..Träffa en man flytta hemifrån.... Men helt klart fanns det kvinnor som var så fula att INGEN ville ha dem,De har alltid funnis ..Man kom som det hette på den tiden ,glasberget det var fasanfullt.. O deras  HÖGSTA ÖNSKAN VAR ATT FÅ EN MAN o bli en famlij.. 

En tjej tjänade inte så mycket på den tiden att hon hade råd att flytta hemifrån själv..det var mycket barnpassaning springflickor med usel lön..600-700 i månaden.. Nu pratar jag OM DE SOM INTE VAR duktiga i skolan..För det var bara de som var duktiga som fortsatte.. I  min klass  var det bara 7 st som fortastte efter nian... Vi andra 21 var 28 i klassen jobba... 
    Så träffa en kille flytta hemifrån förlova sig.....Bli familj ., FÅ BARN.det var stort.. Slippa det trånga flickrummet , som många delade med andra syskon..eller hade inget rum alls,,
    Givietvis så är  det svårt o fatta detta idag..att så var det för 35-40 år sedan..
    Äh kom igen. Det är nya tider nu. Häng med eller gräv ner dig
  • Khaleesi
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-31 09:57:48 följande:
    Äh kom igen. Det är nya tider nu. Häng med eller gräv ner dig
    Varför denna barnsligt negativa attityd?
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • sextiotalist
    Anonym (55 år) skrev 2012-01-31 09:56:12 följande:

Fast jag är glad som lämnat den tiden. Och vi verkar komma från helt olika verkligheter, eftersom den bilden inte stämmer överrens med det jag är uppvuxen med. Då även min mormor och henns syskon utbildade sig innan de skaffade familj och inte skaffade barn före 25.
    I min klass var det endast 1/5 som inte valde att fortsätta efter 9:an, resten fortsatte på gymnasiet (de andra fortsatte senare) och då var det bara 1/5 av föräldrarna som hade en gymnasieexamen. Men jag vet att det så annorlunda ut på landet, då jag under min högskoletid träffade folk som kom från landsbygden.
    De flesta av mina gamla klasskamrater bodde själv innan de flyttade ihop med någon, det var två som fick barn före 20, de flesta fick efter 25, två (snygga kvinnor) är fortfarande barnlösa.
    Jag har snygga, tjusiga kvinnor väninnor i din ålder som aktivt valt att inte skaffa barn, två av dom kommer från mindre städer.
    Det var väldigt OT, men även om jag anser att använda kirurgi och annat för att förhindra det naturliga åldrandet är totalfel, så delar jag inte din bild om hur det var för 35-40 år sedan. Men det kan bero på att jag är uppvuxen i Stockholm.
Svar på tråden Skönhet