Anonym (55 år) skrev 2012-01-31 15:25:43 följande:
Ja det är mycket möjligt att den var avikande ,,
Det är väl klart den inte är representativ för hela Sverige,,.. Jag bara satt o tänkte hur det för mig när jag var ung.... Jag ville belysa detta ..Så skönt det var på den tiden.. Att slippa vara den perfekta kvinnan.. Att se sin mammaroll som det största som har hänt en i livet..Slippa tänka på karriär och vikt ..utan bara få vara mamma.. "Hemmfruar "var vi också..
Men som sagt detta var på landet jag fick barn i mittlen av 70 talet..
Sedan så var det givievis de som vara både 30-35år .. innan de fick barn..
Kan tänka mig att det var skönt just då.. om man hade en man som försörjde familjen och man endast behövde ta hand om barnenn (inte för att jag förringar uppgiften, men att få barn är ändå en biologisk funktion som de flesta klarar av).
Men hur blir det sen till pensionen.. är det lika skönt då när man helt plötsligt blir jättefattig eftersom man inte jobbat när man varit i arbetsför ålder? Och hur skönt var det om man var hemmafru och hade barn och ens man valt att vara otrogen? Har man råd att lämna relationen då? Vem ska försörja en då? Eller blir altenativet att ta ett jobb med utusel lön på grund av brist på utbildning och arbetslivserfarenet? Eller stannar man då heldre i relationen på grund av ekonimiska skäl?
Det låter som att det liver visserligen inte ställde lika höga krav på kvinnan jämfört med dagens samhälle men kvinnan hade till följd av detta mindre frihet att välja sitt eget liv, främst av ekonomiska skäl.