sextiotalist skrev 2012-01-31 10:09:37 följande:
Fast jag är glad som lämnat den tiden. Och vi verkar komma från helt olika verkligheter, eftersom den bilden inte stämmer överrens med det jag är uppvuxen med. Då även min mormor och henns syskon utbildade sig innan de skaffade familj och inte skaffade barn före 25.
I min klass var det endast 1/5 som inte valde att fortsätta efter 9:an, resten fortsatte på gymnasiet (de andra fortsatte senare) och då var det bara 1/5 av föräldrarna som hade en gymnasieexamen. Men jag vet att det så annorlunda ut på landet, då jag under min högskoletid träffade folk som kom från landsbygden.
De flesta av mina gamla klasskamrater bodde själv innan de flyttade ihop med någon, det var två som fick barn före 20, de flesta fick efter 25, två (snygga kvinnor) är fortfarande barnlösa.
Jag har snygga, tjusiga kvinnor väninnor i din ålder som aktivt valt att inte skaffa barn, två av dom kommer från mindre städer.
Det var väldigt OT, men även om jag anser att använda kirurgi och annat för att förhindra det naturliga åldrandet är totalfel, så delar jag inte din bild om hur det var för 35-40 år sedan. Men det kan bero på att jag är uppvuxen i Stockholm.
Ja det är säkert skillnad på landet o STOR STAN..
,,Nu är jag från ett litet bondesamhälle i norra skåne.. Många av mina klasskompisars föräldrar var bönner,,så även mina.. Fattiga om man nu ska säga så... det var till och med den som inte hade telefon..bil hade långt ifrån alla.. Nästan ingen kvinna hade körkort...bil o körkort DET var männens värld..Skulle man till stan som låg en mil bort,,ja då var det buss .. O STAN det var något STORT...
Vi var 4 flickor som fick barn inom en månad..det var liksom en barnepedemi.. Vi var 2 var 19 och 2 var 18,,