• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • Delphina

Som medveten konsument tänker jag att lågpris = att något/någon har fått mindre kvalitet, att saken kostar mindre beror ju på något, antigen råvaror, kvalitet i produktionen eller sämre villkor för de anställda. Det är ju sällan som ett företag tar ut mindre vinst :P

Men om man nu inte känner att man vill tänka på detta så finns det en annan aspekt: billiga förbrukningsvaror är inte alltid så billiga då de inte alls är lika dryga som andra varor. Ett tvättmedel som är hälften så dyrt som ett annat kanske du måste dosera med dubbel dos? Då är det ju inte så billigt längre!

Sedan en annan sak som är viktigt är ju att titta på innehållsförteckningen. Kyckling är ett klockrent exempel: det kanske är billigare men innehåller ofta mer vatten!   

• Coruscant

Ibland är ju lågprismärket en märkesdags med annat namn - googla så får du många tips Men nej, jag tycker inte att lågprismärken generellt är sämre, man får pröva sig fram efter egen smak! Och olika butiker har olika pris på märkesvaror också - och det kan man tjäna mycket på. Jag har tre olika butiker i samma kvarter och orkat jag vara ekonomisk handlat jag olika saker på de olika butikerna för att spara maximalt. Bara på en lite gammaldags mjölk kan jag spara 3 kronor mellan butikerna 11:90-14:90.

• Selfish Geene

ofta, men inte alltid.

En produkt som marknadsförts hårt (och kostsamt) genererar ofta ett högre utpris än motsvarande produkt utan tjusig förpackning och astronomiskt marknadsföringskonto.

Medan andra produkter är billigare för att råvarorna är sämre eller tillverkningsprocessen effektivare (ofta på bekostnad av miljön och människor och djurs hälsa)

Vissa produkter är lika bra som de dyrare men innebär sämre villkor för de som producerat den.

Man får göra en bedömning och välja sina prioriteringar 

• Anonym (Fia)

lågpris sylt, äppelmos och liknande innehåller ofta ganska stor mängd bär/frukt. Vet inte varför, men jag brukar välja sådana produkter. Även euroshoppers frysta bär är bättre än de dyra tycker jag. 

• T4bb3

Billigt är inte samma sak som dålig kvalité utan hänger mer ihop med att ett företag kanske gör större inköpg och år bättre pris. Ett exempel är Biltemas motorolja, det är samma motorolja som Statoil saluför som sitt eget märke. Men går ni in på statoil och jämför med priset hos Biltema så är det som dag och natt. Skillnaden är att Biltema köper in stooooooora volymer och får bättre priser.

• Delphina
    T4bb3 skrev 2012-02-03 09:08:40 följande:
    Billigt är inte samma sak som dålig kvalité utan hänger mer ihop med att ett företag kanske gör större inköpg och år bättre pris. Ett exempel är Biltemas motorolja, det är samma motorolja som Statoil saluför som sitt eget märke. Men går ni in på statoil och jämför med priset hos Biltema så är det som dag och natt. Skillnaden är att Biltema köper in stooooooora volymer och får bättre priser.
    Jo fast man kan ju inte direkt jämföra med priset på en mack, även om du köper tex en liter mjölk på en mack är ju det dyrare än på en stormarknad. Samma sak om du köper på en liten pluttig konsumbutik jämfört med Coop stormarknad, fast det är samma märke. Helt enkelt för att de små butikerna inte alls kan köpa in samma volymer.
  • épouse
    Anonym skrev 2012-02-03 08:52:46 följande:
     Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej
    Dåligt och dåligt. Jag tror att man får det man betalar för.
  • T4bb3
    Delphina skrev 2012-02-03 09:13:19 följande:
    Jo fast man kan ju inte direkt jämföra med priset på en mack, även om du köper tex en liter mjölk på en mack är ju det dyrare än på en stormarknad. Samma sak om du köper på en liten pluttig konsumbutik jämfört med Coop stormarknad, fast det är samma märke. Helt enkelt för att de små butikerna inte alls kan köpa in samma volymer.

Nu var det mer att innehållet kan vara samma fast det är märkt på olika sätt kan vara detsamma, att sedan prislappen skiljer beror ju såklart på volym som företaget kan köpa in. Så det jag menade med är att om man med argumentet att Statoils olja är finare och tycker att Biltemas är billig och skit så är man fel ute. Likaså kan Ica Basic vara samma vara som något finare märke fast billigare. Därav kan man inte dra parallellen lågt pris = dåligt på allt utan att jämföra innehållet på allt samt hur mycket förpackingen innehåller.
  • Anonym
    T4bb3 skrev 2012-02-03 09:08:40 följande:
    Köper inte Statoil in stora mängder menar du?
Svar på tråden Är lågpris = dåligt?