• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • trettioplus
    Klara 1980 skrev 2012-02-04 21:29:26 följande:
    Vet man vad kvalité är så vet man vad kvalité är. Vissa vet inte det trots att de har en svärfar som är i branchen och det är inte ett direkt gott betyg på svärfars arbete och värderingar.
    Det är helt enkelt inte så enkelt som att säga att billigt=dåligt och dyrt=bra. Det beror på vilken produkt det är. I vissa fall packas samma produkter i lågprisaskar och i märkesförpackningar och då gör man förstås bara en miss som betalar mera för samma produkt. Oftast får man vad man betalar för, men det är inte alltid fallet.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Kimona
    Klara 1980 skrev 2012-02-04 21:29:26 följande:
    Vet man vad kvalité är så vet man vad kvalité är. Vissa vet inte det trots att de har en svärfar som är i branchen och det är inte ett direkt gott betyg på svärfars arbete och värderingar.
    Haha jag vet allt att finare kött är dyrare, men jag är inte i behov av alla de fina bitarna, det är gott ändå :P
    Dyr mat är jättegod såklart, men jag tycker inte billig mat smakar illa på något vis.

Mina köttbullar blir lika goda oavsett om jag använder köttfärs för 39:- kilot eller 99:- kilot
  • Majbebis2012
    syskonen skrev 2012-02-04 20:59:45 följande:
    "Ekologiskt" är inte alltid det bästa utan långt därifrån. Jag tycker man ska titta på den sammanlagda miljöbelastningen och då kan ekoprodukter vara långt sämre än konventionellt odlade.

Sen säljer "Ekologiskt" och därför sätts ett högre pris än nödvändigt för att folk köper oavsett pris

Och villkor för arbetarna? Nä, det har inget som helst med eko att göra, det går INTE hand i hand. Inte ens rättvisemärkt...
  • syskonen
    Kimona skrev 2012-02-04 21:41:38 följande:
    Haha jag vet allt att finare kött är dyrare, men jag är inte i behov av alla de fina bitarna, det är gott ändå :P
    Dyr mat är jättegod såklart, men jag tycker inte billig mat smakar illa på något vis.

Mina köttbullar blir lika goda oavsett om jag använder köttfärs för 39:- kilot eller 99:- kilot

Då undrar jag: smakar det gott för att man VET att det är dyrt eller äer det verkligen så?
    Jag är inte så himla säker på att ett blindtest ger det dyraste bäst resultat. Någonstans i bakhuvudet ringer det dessutom en klocka att smaken inte alls hänger ihop med priset, men jag har inget på fötterna här utan det är bara något jag minns svagt. 
  • syskonen
    Adventures skrev 2012-02-04 21:35:48 följande:
    Ica  Basic är ju gamla Euroshopper så dom brukar jag inte köpa. Eldorado är mer ok. Generellt är ju lågpris lite sämre men det duger ju om man inte har pengar. 

På vilket sätt är det sämre?
  • johandra
    trettioplus skrev 2012-02-04 21:38:14 följande:
    Det är helt enkelt inte så enkelt som att säga att billigt=dåligt och dyrt=bra. Det beror på vilken produkt det är. I vissa fall packas samma produkter i lågprisaskar och i märkesförpackningar och då gör man förstås bara en miss som betalar mera för samma produkt. Oftast får man vad man betalar för, men det är inte alltid fallet.
    exakt. 

Kyckling är en vara som jag aldrig aldrig nånsin mer kommer köpa billigt..likaså korv och kött...men mycket annat kan man ju spara in på om det inte är så noga..
    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Underbara ungar

Lågpris och egenmärkesvaror i form av kött är oftast importerat kött. Inget fel med det, men de har inte heller samma kontroller som vi har, salmonella etc.
    Annars är det ju typ blöjor som är tillverkade så billigt som möjligt och kvaliteten är kanske inte den bästa...
    Man gör som man vill och funkar lågpris för er så go for it

• Mrpappa

Vi köper allt i lågpris förutom rengöringsprodukter. (En Via Diskmedel kan hålla i upp till ett år medans en typ euroshopper kan var slut på ett par veckor!) Utöver det är det i princip bara fond och bregott som vi vägrar kompromissa på  och köper det billigaste i allt annat.

Vi har inte alltid haft det såhär utan har tidigare köpt så mycket "äkta vara"  som möjligt. Då lade vi ca 1000 kr på 4 måltider á 4 portioner och nu lägger vi ca 600 kr på 6 måltider á 4 portioner inklusive hushållsprodukter och blöjor och liknande!

• Anonym (Mimmi)

Jag tycker att billiga märken generellt sett har sämre kvalitet än lite dyrare. Det finns några saker där det kvittar, men de är lätt räknade. Coops egna tamponger är bäst, och Eldorados hallon är bäst. Annars är de flesta billiga märkena skräp, tycker jag. Däremot så handlar jag billigare genom att handla de dyrare märkena på t ex Rusta eller ÖoB eller kolla efter extrapriser. 

Jag handlar för ca 500 kr per vecka till mig själv, är ensamstående utan barn.  

• Anonym (3)
    Klara 1980 skrev 2012-02-04 21:31:53 följande:
    En riktig krögare använder alltid varor av högsta kvalité.
    Men en BRA riktig krögare vet hur man gör bra mat av billiga råvaror.
Svar på tråden Är lågpris = dåligt?