• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • Anonym
    T4bb3 skrev 2012-02-03 09:43:34 följande:
    Nu var det mer att innehållet kan vara samma fast det är märkt på olika sätt kan vara detsamma, att sedan prislappen skiljer beror ju såklart på volym som företaget kan köpa in. Så det jag menade med är att om man med argumentet att Statoils olja är finare och tycker att Biltemas är billig och skit så är man fel ute. Likaså kan Ica Basic vara samma vara som något finare märke fast billigare. Därav kan man inte dra parallellen lågt pris = dåligt på allt utan att jämföra innehållet på allt samt hur mycket förpackingen innehåller.

är inte Ica Basic Euroshopper i nya kläder?
  • Egendomligt

Vissa lågprisgrejer är bättre än dyrare varor. Jag tror att det var äppelmos som jag jämförde någon gång, och då var det mer frukt i Eldorados äppelmos, och färre tillsatser än i dyrare märken.

• Anonym

När du köper mat och andra produkter så betalar du inte bara för varan, utan också för marknadsföringen (reklam i tv, tidningar etc, fina loggor och förpackningar). Noname-märkena har oftast inte allt detta och de blir också billigare.

En sak ska ni veta, ni som inte vill köpa billigt, och det är att de billiga märkena (butikens egna) oftast är gjorda i precis samma fabrik som dyrare märken, men det står inte på paketet. På det viset får tillverkaren sälja MER. De säljer de dyra paketen till vissa och de billiga till vissa, vilket är betydligt bättre än att bara sälja de dyra och tappa marknadsandelar till andra företag.

• Fanny b

Min erfarenhet är att lågprisprodukter är lika bra som dyrare sådana generellt, men givetvis finns det undantag. Jag märkte det när jag köpte billiga värmeljus i storpack och jämförde dessa när jag köpte ett mindre paket dyrare värmeljus. De billiga värmeljusen har överlag inte brunnit lika länge som de dyra.

När det t ex gäller hundfoder så kan det verka som det är billigare att köpa det hundfoder som finns i affärer men vill man om det blir billigare i längden,  kolla hur mycket man ska ge sin hund av det billiga fodret och jämför det dyrare foder. För det kan vara så att vid billigare foder måste ge hunden mer av det.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-03 13:44:44 följande:
    När du köper mat och andra produkter så betalar du inte bara för varan, utan också för marknadsföringen (reklam i tv, tidningar etc, fina loggor och förpackningar). Noname-märkena har oftast inte allt detta och de blir också billigare.

En sak ska ni veta, ni som inte vill köpa billigt, och det är att de billiga märkena (butikens egna) oftast är gjorda i precis samma fabrik som dyrare märken, men det står inte på paketet. På det viset får tillverkaren sälja MER. De säljer de dyra paketen till vissa och de billiga till vissa, vilket är betydligt bättre än att bara sälja de dyra och tappa marknadsandelar till andra företag.
    Fast det är inte alls säkert att det är samma kvalitet på butikens egna märken bara för att det görs i samma fabriker.

Och tillverkarna kanske inte ens tjänar på det, som skrevs i ett inlägg ovan så har vissa butikskedjor tidigare ställt krav på att tillverkarna ska göra produkter åt dem för att butiken ska fortsätta sälja tillverkarens eget märke. ibland går den tillverkningen med förlust, och därför måste tillverkarna höja priset på sina egna varor vilket gör skillnaden orimligt hög...

De flyttar också runt tillverkningen bland olika leverantörer, för att skapa konkurrens. Vilket både kan vara bra och dåligt...
  • Anonym (vet hur det är)

Jo jobbar på ett gigantiskt brödbageri som haft den situationen med ICA "sänk priserna eller vi slutar ta in erat bröd" det vart en segdragen konflikt.

Sen ville ICA att dom skulle tillverka deras bröd fast med ICAs märke vilket (tack och lov!!) brödföretaget inte gick på!

Det kan verka jätte bra ibörjan med mycke produktion etc och sen kommer ICA och säger "sänk priserna" och ja då står dom där med ett omöjligt val.!!   

Som en del säger när det är "billigare märken" så är det ofta kända varor men i annan förpackning. Så kontentan är en hel del är minst lika bra.

Typ blöjor har ni erfarenhet av dom billiga och dyra märkes omdet verkligen är skilland?     

• Anonym
    Anonym (vet hur det är) skrev 2012-02-03 14:04:55 följande:
    Jo jobbar på ett gigantiskt brödbageri som haft den situationen med ICA "sänk priserna eller vi slutar ta in erat bröd" det vart en segdragen konflikt.

Sen ville ICA att dom skulle tillverka deras bröd fast med ICAs märke vilket (tack och lov!!) brödföretaget inte gick på!

Det kan verka jätte bra ibörjan med mycke produktion etc och sen kommer ICA och säger "sänk priserna" och ja då står dom där med ett omöjligt val.!!   

Som en del säger när det är "billigare märken" så är det ofta kända varor men i annan förpackning. Så kontentan är en hel del är minst lika bra.

Typ blöjor har ni erfarenhet av dom billiga och dyra märkes omdet verkligen är skilland?     
    Det där bekräftar bara min uppfattning, och jag tycker så illa om det beteendet från ICA:s sida att jag konsekvent vägrar ICAs egna märken när jag handlar där.

Jag tror också att detta förfarande från Ica:s sida leder till att producenterna hittar sätt att försämra/förbilliga produkten så mycket som möjligt, inom givna ramar.

Problemet är ju att ICA tjänar massa pengar alldeles oavsett vilka produkter man köper. De som förlorar på det är ju tillverkningsindustrin. Det är de som jobbar där som blir uppsagda pga rationaliseringar, nedläggningar, flytt till låglöneländer o.s.v. De som ev. blir kvar får mer att göra och går på knäna... Staten måste ta ut mer skatt, för att fler blir arbetslösa o.s.v. Tillverkningsindustrin är viktig för Sverige, och jag gör min del genom att bojkotta butikernas egna varumärken, och istället köpa de dyrare. För att stödja tillverkningsindustrin och i längden hela landet.
  • nevermind

NEJ, lågpris är inte dåligt! Inte när det gäller sådant som toapapper, stekspadar och diskmedel etc. Vem bryr sig liksom. Jag köper alltid toapapper, tandborste+tandkräm, schampo m.m på Ö

• Jeulina

Vi köper en hel del därifrån. Dock aldrig Ica basics pasta igen! Den var rent ut sagt vidrig. Vattnen som man hällde av såg ut som lim och pastan smakade illa.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-03 13:44:44 följande:

Jag vet att tex billigare sillinläggningar som görs på samma fiskerier som tex abba innehåller mer lök och spad än tex abbas sillinläggningar.Dom billigare görs inte riktigt på lika fina sillfileer som abbas. Nu är ju detta bara ett exempel iof,men kan tänka mig att det också gäller andra varor.
Svar på tråden Är lågpris = dåligt?