Anonym (vet hur det är) skrev 2012-02-03 14:04:55 följande:
Jo jobbar på ett gigantiskt brödbageri som haft den situationen med ICA "sänk priserna eller vi slutar ta in erat bröd" det vart en segdragen konflikt.
Sen ville ICA att dom skulle tillverka deras bröd fast med ICAs märke vilket (tack och lov!!) brödföretaget inte gick på!
Det kan verka jätte bra ibörjan med mycke produktion etc och sen kommer ICA och säger "sänk priserna" och ja då står dom där med ett omöjligt val.!!
Som en del säger när det är "billigare märken" så är det ofta kända varor men i annan förpackning. Så kontentan är en hel del är minst lika bra.
Typ blöjor har ni erfarenhet av dom billiga och dyra märkes omdet verkligen är skilland?
Det där bekräftar bara min uppfattning, och jag tycker så illa om det beteendet från ICA:s sida att jag konsekvent vägrar ICAs egna märken när jag handlar där.
Jag tror också att detta förfarande från Ica:s sida leder till att producenterna hittar sätt att försämra/förbilliga produkten så mycket som möjligt, inom givna ramar.
Problemet är ju att ICA tjänar massa pengar alldeles oavsett vilka produkter man köper. De som förlorar på det är ju tillverkningsindustrin. Det är de som jobbar där som blir uppsagda pga rationaliseringar, nedläggningar, flytt till låglöneländer o.s.v. De som ev. blir kvar får mer att göra och går på knäna... Staten måste ta ut mer skatt, för att fler blir arbetslösa o.s.v. Tillverkningsindustrin är viktig för Sverige, och jag gör min del genom att bojkotta butikernas egna varumärken, och istället köpa de dyrare. För att stödja tillverkningsindustrin och i längden hela landet.