• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • Kimona
    Delphina skrev 2012-02-03 08:59:01 följande:
    Som medveten konsument tänker jag att lågpris = att något/någon har fått mindre kvalitet, att saken kostar mindre beror ju på något, antigen råvaror, kvalitet i produktionen eller sämre villkor för de anställda. Det är ju sällan som ett företag tar ut mindre vinst :P

Men om man nu inte känner att man vill tänka på detta så finns det en annan aspekt: billiga förbrukningsvaror är inte alltid så billiga då de inte alls är lika dryga som andra varor. Ett tvättmedel som är hälften så dyrt som ett annat kanske du måste dosera med dubbel dos? Då är det ju inte så billigt längre!

Sedan en annan sak som är viktigt är ju att titta på innehållsförteckningen. Kyckling är ett klockrent exempel: det kanske är billigare men innehåller ofta mer vatten!   
    Vill bara tillägga att förpackningen spelar in också. Sämre förpackning=billigare
  • Frokenpilla

Jag skiter i om det står scan eller willys på paketet. Det är inte relevant. jag bryr mig om vad det är i. Är det kött i pålägget eller är det 30% kött och 70 procent tillsatser?!

Hur har man tillverkat produkten, hur har djuren haft det?

Det är frågor jag ställer mig när jag väljer mat. Hittar jag ingen skinka utan tillsatser, skiter jag i att köpa skinka. Då blir jag fan sur.

Är bara så förvånad över att dom flesta människor påstår sig inte ha råd att tänka på vad dom äter (som om det vore dyrt?) och samtidigt ha råd att ha tv, shoppa massa kläder, gå till frisören, ha en dagstidning mm.

Men det är väl en prioriteringsfråga.
    För mig är det viktigt vad jag och mina barn stoppar i oss.
    Jag vill inte äta färgämnen, emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel, onödigt socker eller konserveringsmedel. Jag anser inte det vara en del av kostcirkeln. That's it.

• Boost
    Kimona skrev 2012-02-03 21:20:03 följande:
    Ketchup: Sambon gillar bara Felix och jag föredrar Heinz

Pulvermos: Om vi nu någon gång köper pulvermos så blir det Felix för det smakar godast och doseringen stämmer. Lågprismos stämmer sällan, man måste alltid ha i mer pulver än vad som står.
    Ketchupen håller jag med om, har inte hittat något bra lågprismärke där.

Icas pulvermos tycker jag smakar som Felix, har du provat den?
    Vet dock inte hur väl doseringen stämmer då jag alltid gör på känn :)
  • Anonym
    Frokenpilla skrev 2012-02-03 21:23:00 följande:
    Men det är väl en prioriteringsfråga.
    För mig är det viktigt vad jag och mina barn stoppar i oss.
    Jag vill inte äta färgämnen, emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel, onödigt socker eller konserveringsmedel. Jag anser inte det vara en del av kostcirkeln. That's it.
    Vad har ni för månadskostnad på mat?
  • Kimona
    Anonym (vet hur det är) skrev 2012-02-03 21:09:47 följande:
    Jaha ännu en "bryr sig ingen om miljön person" som någon sa ibland är krassa verkligheten att man inte har den ekonomiska lyxen.

Däremot kaffe ja där är jag benägen att hålla med billigt kaffe är blä.  
    Ja kaffe köper jag också "märken" men det är för att billiga märken innehåller nickel och jag är allergisk :P
  • Tess1990
    lila hibiskus skrev 2012-02-03 21:23:41 följande:
    Något som jag inte kan med så är det billiga majs på burk. De billiga smakar ingenting.
    Har testat olika märken och inget slår dessa: 

Lidls freshona är jätte söt och god! tycker vi iaf ^^ innehåller bara majskorn, vatten och salt.
  • Frokenpilla
    Anonym skrev 2012-02-03 21:25:07 följande:
    Vad har ni för månadskostnad på mat?
    Ca 800kr i veckan. 2 vuxna och 3 barn.
  • AA2012

Oftast är billiga grejor precis lika bra som dom som kostar dubbelt så mycket. Varför betala mer än nödvändigt om en billig produkt är lika bra som en dyr, finns ingen anledning. Willys och Netto och LIdl har mycket som är bra och billigt. Coop och Maxi är svindyra, iallafall där jag bor. Handlar lite här o lite där, tex. Lidl har inte så stort utbud, Netto har lite större utbud och Willys har det mesta men fortfarande bra priser. Man får prova sej fram på billighetsgrejorna, man hittar det man tycker är bra och det som är mindre bra, man lär sej. Det är precis som du skriver MYCKET pengar att tjäna!

Fråga din kompis varför hon betalar dubbla priset när hon kan få samma vara för halva priset, oavsett om man har det gott ställt eller inte finns det ingen anledning att sprätta runt med pengarna i onödan Skrattande

Att se över telefoni, bredband, mobiltelefoni, försäkringar, elavtal osv. då kan man oxå tjäna massor med pengar.

Ha en trevlig resa i sommar o renovera varsamt Cool     

• Kimona
    lila hibiskus skrev 2012-02-03 21:23:41 följande:
    Något som jag inte kan med så är det billiga majs på burk. De billiga smakar ingenting.
    Har testat olika märken och inget slår dessa: 

Där kan jag också hålla med :) Ska jag äta dom färska kör jag Green Giant, men ska jag ha i matlagning kan det bli billigare :) fast jag tycker Green Giant är ganska billiga, 5 pack på Netto för 40 spänn
  • Anonym

Tror dom flesta blandar, vissa saker köper man lite dyrare för att man gillar ju den specifika produkten tex ketchup ...gillar en speciell sort som kostar mer, då köper jag den. Men basvaror är sak samma ...

Svar på tråden Är lågpris = dåligt?