• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • syskonen
    Nifi skrev 2012-02-04 14:23:10 följande:
    Mat som tillhör billigare varianter, lågprissortiment, går fetbort hemma hos oss. Anledningen?

- De har betydligt fker tillsatser än sina dyrare motsvarigheter och har sämre näringsinnehåll

- Kött/kycling etc innehåller mer vatten/salt 

-  Det finns överhuvudtaget inget ekologiskt att få tag i 

- Köttinnehåll etc är betydligt lägre i t ex korv etc

- Sämre villkor för de som producerar maten (lantbrukare etc) och således sämre tillvaro för t ex djur i deras djurhäållning

- Sämre miljöaspekter osv osv osv.

Dessutom smakar det inte lika bra. Jag kan räkna upp fler anledningar, men då får jag sitta här hela dan...      

"Ekologiskt" är inte alltid det bästa utan långt därifrån. Jag tycker man ska titta på den sammanlagda miljöbelastningen och då kan ekoprodukter vara långt sämre än konventionellt odlade.

Sen säljer "Ekologiskt" och därför sätts ett högre pris än nödvändigt för att folk köper oavsett pris

Och villkor för arbetarna? Nä, det har inget som helst med eko att göra, det går INTE hand i hand. Inte ens rättvisemärkt...
  • Klara 1980

Den som tycker att lågprisbajs smakar bra har aldrig smakat på dyrare varor. Det är skillnad. En enorm skillnad.

• trettioplus
    Klara 1980 skrev 2012-02-04 21:15:56 följande:
    Den som tycker att lågprisbajs smakar bra har aldrig smakat på dyrare varor. Det är skillnad. En enorm skillnad.
    Finns det verkligen marknad för bajs, när det är så enkelt att producera eget?
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Klara 1980

Eller jo...jag vet de som testat mina rätter och efterrätter och de blir helt saliga. Vilket inte är konstig för de använder bajs (läs billigaste som går att finna) i mtalagningen och jag riktiga råvaror, de använder margarin där jag använder smör och etc..

• Kimona
    Klara 1980 skrev 2012-02-04 21:15:56 följande:
    Jag känner ingen skillnad på det och har smakat både riktigt dyrt och riktigt billig. Min styvfar är kock och han köper bara högkvalitétsvaror, men jag köper mestadels lågpris
  • Klara 1980
    trettioplus skrev 2012-02-04 21:17:45 följande:
    Finns det verkligen marknad för bajs, när det är så enkelt att producera eget?
    Lågpris= bajset av bajs
  • Klara 1980
    Kimona skrev 2012-02-04 21:23:47 följande:
    Jag känner ingen skillnad på det och har smakat både riktigt dyrt och riktigt billig. Min styvfar är kock och han köper bara högkvalitétsvaror, men jag köper mestadels lågpris
    Vet man vad kvalité är så vet man vad kvalité är. Vissa vet inte det trots att de har en svärfar som är i branchen och det är inte ett direkt gott betyg på svärfars arbete och värderingar.
  • Klara 1980

En riktig krögare använder alltid varor av högsta kvalité.

• Anonym (segt)

Jag köpte två kilo kycklinglår för 32 spänn på Coop. Köttet var seeegt. Visst kan vissa lågprisprodukter vara bra, men det är en chansning tycker jag.

• Adventures

Ica  Basic är ju gamla Euroshopper så dom brukar jag inte köpa. Eldorado är mer ok. Generellt är ju lågpris lite sämre men det duger ju om man inte har pengar. 

Svar på tråden Är lågpris = dåligt?