• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • pluvdo

Jag tror inte alls att lågpris är lika med dåligt, nej. Vissa saker kanske är sämre, men andra är nog precis lika bra som de dyrare märkena (som kan ha högre priser eftersom de är kända märken), bara det att de inte är lika fancy och så. Sedan om man ser till exempelvis Ica basic, Euroshopper och så vidare så har de så många olika saker som de tjänar in pengar på så då kanske de kan pressa priserna mer än exempelvis Uncle Ben's som bara säljer ris. Om ni förstår hur jag menar.

Sedan är det nog ofta märket man betalar för, inte innehållet. Flera produkter lägger multum på att marknadsföra specifika produkter och göra fina förpackningar och så och då måste de kanske ha högre priser. Medan de billiga märkerna ofta har en väldigt intetsägande design. Det drar också ner priset, förstås.

• sextiotalist

inte alls, jag har aktivt valt vissa varor från lågprismärken, för jag tycker faktiskt de är bättre. Personligen så gillar jag ICA´s matris bättre än Uncle Bens t.ex. Tvättmedel som någon skrev att det skulle vara sämre för att det varit billigare, så är det helt fel. När man jämför tvätteffekten för olika märken, så är det ett flertal billiga märken som har bättre tvätteffekt än dyrare.

• T4bb3
    Anonym skrev 2012-02-03 09:51:41 följande:
    Köper inte Statoil in stora mängder menar du?

De lär inte vara i närheten av Biltemas mängd. Men visst de gör antagligen ett större prispåslag än Biltema då de inte riktar sig mot samma kunder. Men Biltemabutiken lär köpa in för bättre pris än Statoilbutiken.
  • Anonym

Lågpris måste inte vara dåligt. T.ex. ris är väl skillnaden att de dyrare är färdigsköljda, och de billigare måste man skölja själv.

Jag köper inte själv ICA:s egna varor, eftersom de har kört sånt jäkla fulspel gentemot företagen (iaf tidigare, har stått i tidningarna om det, jag vet inte hur det är nu). Ica själva tjänar lika mycket pengar på sina egna produkter som på andras, det enda är att de har gått till tillverkare och mer eller mindre utpressat dem att "tillverka dessa åt oss till det här priset, annars kommer vi inte sälja era varor i en enda ICA-butik", vilket i längden har lett till ännu större prisskillnader eftersom Icas egna varor har tillverkats med förlust för företagen, och de därför måste höja priset ännu mer på sina egna varor för att kompensera förlusten.

Jag kommer därför bojkotta ICA:s egna varor, och för säkerhets skull ALLA egna märken så mycket jag bara kan i minst ett decennium till.

• Delphina
    sextiotalist skrev 2012-02-03 10:00:10 följande:
    Tvättmedel som någon skrev att det skulle vara sämre för att det varit billigare, så är det helt fel. När man jämför tvätteffekten för olika märken, så är det ett flertal billiga märken som har bättre tvätteffekt än dyrare.

Om det var mig du syftade på så skrev jag inte att de var sämre, utan att man måste titta på doseringen. OM du måste dosera med dubbel dos så är det inte billigare. Helt enkelt. Men har de samma tvätteffekt, och samtidigt uppfyller andra kriterier man har önskemål om, tex miljövänligt, så är det ju bara att gratulera till att man hittat ett billigare alternativ.
  • Ravenna

Studera innehållsförteckningen och kolla %-halt kött, frukt osv. Jämför mellan ett billigt och ett dyrt märke.

I allmänhet så är det inte så stor skillnad i innehåll att det motiverar en så stor prisskillnad som det är.

• sextiotalist
    Delphina skrev 2012-02-03 10:25:54 följande:
    Om det var mig du syftade på så skrev jag inte att de var sämre, utan att man måste titta på doseringen. OM du måste dosera med dubbel dos så är det inte billigare. Helt enkelt. Men har de samma tvätteffekt, och samtidigt uppfyller andra kriterier man har önskemål om, tex miljövänligt, så är det ju bara att gratulera till att man hittat ett billigare alternativ.

De undersökningar jag har sett så har de även jämfört priset (och doseringar), skall kanske göra dig besviken, men Ariel och Via har ofta hamnat långt ner, dyrt (per tvätt) och dålig tvätteffekt. Eftersom priserna på de billigare inte ligger på halva priset, så är det inte dubbla dosen, utan troligen ungefär samma doser.
  • Bling1975

När det gäller mat skulle jag aldrig satsa på lågpris. På vissa varor kanske det inte spelar någon större roll som vissa konserver. Men jag skulle aldrig köpa en kyckling för 29.90 kilot. Det säger sig självt att den kycklingen inte har haft ett bra liv och att de har sprutat in ämnen i den som jag inte vill äta. Överlag vill jag ha kravmärkt mat utan konstiga tillsatser.

Stitch längtar efter Lilo
  • Delphina
    sextiotalist skrev 2012-02-03 11:21:40 följande:

De undersökningar jag har sett så har de även jämfört priset (och doseringar), skall kanske göra dig besviken, men Ariel och Via har ofta hamnat långt ner, dyrt (per tvätt) och dålig tvätteffekt. Eftersom priserna på de billigare inte ligger på halva priset, så är det inte dubbla dosen, utan troligen ungefär samma doser.

Varför skulle jag bli besviken på det? Jag ger bara ett råd till T.S vad man ska titta på, man märker ju själv hur mycket man måste dosera för att tvätten blir ren? Jag gav ett exempel bara. Och hittar man ett man gillar som är billigt så spelar det ingen roll vad märket heter. Så jag har fortfarande inte sagt att det gäller lågprismärken i allmännhet, utan bara påpekat vad man ska vara uppmärksam på. 

Däremot så tror jag inte man ska lita så mycket på undersökningar utan testa själv hemma.
  • Delphina
    sextiotalist skrev 2012-02-03 11:21:40 följande:

Jag ser dock att det har blivit ett "alls" istället för "alltid" i följande mening:
      "billiga förbrukningsvaror är inte alltid så billiga då de inte alls är lika dryga som andra varor."

Så missförstånd kanske uppstod därav.  
Svar på tråden Är lågpris = dåligt?