• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • Anonym
    trettioplus skrev 2012-02-10 23:47:24 följande:
    Produkter som innehåller Paracetamol, precis som Alvedon, men är billigare.

Vill du ha Iprenfungerande preparat så ska du välja något med Ibuprofen och önskar du något som liknar Treo skall du välja en produkt med Acetylsalicylsyra.
    Aha! Du menar märken som Bufana eller vad de nu heter!
    De är ju märken de också, det enda som skiljer är namnet och att de inte lagt på kostnader för patentet!
    Påstår man annat är det placeboeffekten som är mest verksamt. Prövat med sockerpiller? Det kommer garanterat att fungera bara du tror att de heter rätt sak.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-02-11 07:36:14 följande:
    Aha! Du menar märken som Bufana eller vad de nu heter!
    De är ju märken de också, det enda som skiljer är namnet och att de inte lagt på kostnader för patentet!
    Påstår man annat är det placeboeffekten som är mest verksamt. Prövat med sockerpiller? Det kommer garanterat att fungera bara du tror att de heter rätt sak.
    Svårt att få dem att fungera om de är så stora och sträva att de inte går att svälja... Rynkar på näsan
  • Anonym (basica)
    Kimona skrev 2012-02-10 20:43:26 följande:
    Nettos hushållspapper är det bästa vi haft. Nu minns jag inte hur många rullar det är i en sån bal men den höll i över två månader
    Tack för tipset, det ska jag kolla upp nästa gång jag är i stan. Vi har torky och det går åt som bara den och känns relativt dyrt, iaf när man torkar upp efter lille valpen.
  • Delphina

En annan aspekt i detta (som någon kanske redan har varit inne poå) är att stora matjättar som ICA och Konsum osv pressar priserna hårt mot leverantörerna så att vi konkurrerar ut svenska leverantörer till slut... ett exempel är svenska bönder som levererar potatis, morötter, osv osv. Till slut blir priserna så lågt pressade att de svenska bönderna inte länger kan driva sin verksamhet och istället köper vi vår mat från utlandet. Och detta har redan hänt på många varor! Det bidrar inte direkt till Sveriges välfärd och är ju dessuton inte bra för miljön.

• Ernst Hugo
    Delphina skrev 2012-02-12 14:27:58 följande:
    En annan aspekt i detta (som någon kanske redan har varit inne poå) är att stora matjättar som ICA och Konsum osv pressar priserna hårt mot leverantörerna så att vi konkurrerar ut svenska leverantörer till slut... ett exempel är svenska bönder som levererar potatis, morötter, osv osv. Till slut blir priserna så lågt pressade att de svenska bönderna inte länger kan driva sin verksamhet och istället köper vi vår mat från utlandet. Och detta har redan hänt på många varor! Det bidrar inte direkt till Sveriges välfärd och är ju dessuton inte bra för miljön.

Det är snarare så att ICA och Coop ställer halvhjärtade krav på producenterna och behåller merparten av förtjänsten själva. Daglivaror är dyrare i Sverige än i andra länder och förtjänsten är högre hos matproducenter här enligt EU:s jämförelser.

För att svara TS - nej lågpris behöver inte vara sämre. Kvalitè uppstår när förväntningar uppfylls och sedan är det upp till var och en att bedöma vad man gillar och vill betala för det. Är det ok med danskt bacon trots deras produktionsförhållanden så är det kvalitét för vissa. Andra vil ha närproducerat och inhandlat på Östermalmshallen för de tycker det förhöjer upplevelsen. 
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Delphina
    Ernst Hugo skrev 2012-02-12 14:39:55 följande:

Det är snarare så att ICA och Coop ställer halvhjärtade krav på producenterna och behåller merparten av förtjänsten själva. Daglivaror är dyrare i Sverige än i andra länder och förtjänsten är högre hos matproducenter här enligt EU:s jämförelser.

Bara för att förtjänsten är mer i Sverige än andra länder säger ju det ingenting om förhållandet för svenska bönder? De utländska bönderna kanske bara har det ännu sämre...

Huruvida matjättarna behåller förtjänsten själva vet jag inte om, men det utesluter väl inte att de pressar priserna?
  • Ernst Hugo
    Delphina skrev 2012-02-12 14:49:33 följande:

Bara för att förtjänsten är mer i Sverige än andra länder säger ju det ingenting om förhållandet för svenska bönder? De utländska bönderna kanske bara har det ännu sämre...

Huruvida matjättarna behåller förtjänsten själva vet jag inte om, men det utesluter väl inte att de pressar priserna?
    Du har rätt det utesluter inte att dagligvarugrossisterna pressar priserna, men de är oxå beroende av att ha inhemska producenter då marknaden är ganska medveten i vårt lilla land. I min bok bör hela stödsystemet till jordbruket inom EU revideras. Vi håller en sysselsättning under armarna som tvingas till överproduktion som i sin tur sänker priserna.

Att överleva som endast mjölbonde tror jag oxå är svårt, men det var det för 50 och 100 år sedan likaså. Då som nu behöver bönder hitta kombinationer av skog/grödor samt mjölk & köttproduktion för att få en bruttomarginal som är rimlig. 
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Kimona
    Anonym (basica) skrev 2012-02-11 18:21:55 följande:
    Tack för tipset, det ska jag kolla upp nästa gång jag är i stan. Vi har torky och det går åt som bara den och känns relativt dyrt, iaf när man torkar upp efter lille valpen.
    Munksjö heter det tror jag. Gult och blått på paketen iaf
  • Delphina

Igår fick jag lite akut köpa bomullsrondeller i min lokala Ica-butik, så jag hade inte så mycket att välja på.
    Det enda som fanns var Ica:s egna lågprismärke. Den kostade 6.90.

Då börjar jag fundera på alla steg i kedjan:

Någon ska först odla bomullen
    Sen ska den plockas
    Sen ska den göras till såna där rondeller 
    Sen ska den paketeras
    Sen ska den transporteras till Sverige, säkert till något centrallager för Ica.
    Där ska den tas emot och lagerföras
    Sedan görs en beställning från en lokal butik. Dit ska den transporteras
    Där ska någon ta emot den och ställa på hylllorna.
    Sen lägger ICA på en marginal så att de ska tjäna pengar.                  

Och jag får betala 6:90.....

• Fyndomat
    Delphina skrev 2012-02-15 10:26:00 följande:
    Igår fick jag lite akut köpa bomullsrondeller i min lokala Ica-butik, så jag hade inte så mycket att välja på.

Sen ska den plockas
    Sen ska den paketeras

Sen transporterar du det hem och sen slänger du dem eller spolar ner.
    Bomullsrondellen ska sen förstöras på lämpligt sätt om det nu är rötning eller förbränning eller vad de nu sysslar med. Och de kemikalier som bomullen/rondellen besprutades/behandlades med hamnar med stor sannolikhet på åkrarna. Och plasten rondellen ligger förpackade i förbränns och de ger en hel del utsläpp som jag hoppas tas om hand och deponeras för framtidens barnbarnsbarn att ta hand om.
    Tänk vad det bidrar till miljöförstöringen! Förvånad

Av den anledningen använder jag gamla vanliga hederliga tvättlappar istället. Att jag också sparar en del kronor gör det inte sämre precis.
    Veckans fynd utsedda! fyndomat.blogspot.com/
  • Delphina
    Fyndomat skrev 2012-02-15 10:34:37 följande:
    Bomullsrondellen ska sen förstöras på lämpligt sätt om det nu är rötning eller förbränning eller vad de nu sysslar med. Och de kemikalier som bomullen/rondellen besprutades/behandlades med hamnar med stor sannolikhet på åkrarna. Och plasten rondellen ligger förpackade i förbränns och de ger en hel del utsläpp som jag hoppas tas om hand och deponeras för framtidens barnbarnsbarn att ta hand om.

Av den anledningen använder jag gamla vanliga hederliga tvättlappar istället. Att jag också sparar en del kronor gör det inte sämre precis.
  • Anonym (3)
    Fyndomat skrev 2012-02-15 10:34:37 följande:

Hoppas du då använder i tyg annars är det ju nästan lika illa. Vad är det för fel på tvål o vatten och en frottehanduk?
  • Fyndomat
    Anonym (3) skrev 2012-02-15 17:56:58 följande:
    Hoppas du då använder i tyg annars är det ju nästan lika illa. Vad är det för fel på tvål o vatten och en frottehanduk?
    Men självklart, jag trodde det var underförstått med "gamal vanlig hederlig".
    Det är inget fel på tvål och vatten men det ena utesluter inte det andra.  De är jättebra när man vill tvätta ett begränsat område utan att blaska av halva kroppen eller om man vill tvätta bort smink med olja.
    Veckans fynd utsedda! fyndomat.blogspot.com/
  • Kimona
    Delphina skrev 2012-02-15 10:26:00 följande:

Sen ska den plockas
    Sen ska den paketeras

brukar inte vara riktig bomull i dom billiga
Svar på tråden Är lågpris = dåligt?