• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • syskonen
    Maniac skrev 2012-02-04 10:28:34 följande:
    Skulle aldrig för mitt liv stoppa i mig Ica Basic föredetta euroshoppers kött, kollade in deras kötthalt i deras grillkorv och höll på att smälla av 9 % kött :0 va tror ni korven är stoppad med?

Mat ska smaka bra, och lågpris märken smakar ofta vatten och salt!
    Torrvarorna är ju rena skämtet, pulvermoset är som tapetklister och pastan slemmig, fy fasen så vidrigt!
    Men korv är ju inte kött! Förvånad
    Har de öht kött??
    Sen är inte låg kötthalt något utmärkande för lågprismärken utan det förekommer för finamärket också.

Oftast är det ingen smakskillnad alls utan den är inbillad, som det berättats om i tråden är det många gånger samma produkter, producerat i samma fabriker men har olika förpackningar. Du betalar mao dyrt för något du TROR är bra och smakar bättre.

Men visst en del saker är inte roliga som tex ketchup eller viss pasta. Det roligaste med pastan är att Lidls låg-prisare är den klart bästa! Kostar kanske 1/4 av Barillas.
  • TrailerTrash

Jag handlar aldrig dom billigaste varorna.Skulle aldrig köpa billig köttfärs,korv,bacon och liknande.

I love the smell of shit in the morning
  • Kimona
    Maniac skrev 2012-02-04 10:28:34 följande:
    Skulle aldrig för mitt liv stoppa i mig Ica Basic föredetta euroshoppers kött, kollade in deras kötthalt i deras grillkorv och höll på att smälla av 9 % kött :0 va tror ni korven är stoppad med?

Mat ska smaka bra, och lågpris märken smakar ofta vatten och salt!
    Torrvarorna är ju rena skämtet, pulvermoset är som tapetklister och pastan slemmig, fy fasen så vidrigt!
    Fast deras kycklingfilé är det inget fel på. Det är liksom köttrester som de annars skulle slängt och jag tycker det är bra att det tas till vara istället för en billig peng
  • Kimona
    Helle333 skrev 2012-02-04 10:29:46 följande:
    Nä en hel del är i princip samma grejer som de dyrare men visst finns det tex pasta som är riktig skit bland de där billiga märkena.
    Vad är det som skiljer sig när det gäller pastan? Same shit different name liksom
  • Kimona
    TrailerTrash skrev 2012-02-04 12:26:37 följande:
    Jag handlar aldrig dom billigaste varorna.Skulle aldrig köpa billig köttfärs,korv,bacon och liknande.
    varför då? Kött är kött
  • Nifi

Mat som tillhör billigare varianter, lågprissortiment, går fetbort hemma hos oss. Anledningen?

- De har betydligt fker tillsatser än sina dyrare motsvarigheter och har sämre näringsinnehåll

- Kött/kycling etc innehåller mer vatten/salt 

-  Det finns överhuvudtaget inget ekologiskt att få tag i 

- Köttinnehåll etc är betydligt lägre i t ex korv etc

- Sämre villkor för de som producerar maten (lantbrukare etc) och således sämre tillvaro för t ex djur i deras djurhäållning

- Sämre miljöaspekter osv osv osv.

Dessutom smakar det inte lika bra. Jag kan räkna upp fler anledningar, men då får jag sitta här hela dan...      

~Carpe Diem~
  • Anonym

Jag försöker handla lågpris, ex hushållsartiklar, pasta, mejeriprodukter osv. Kött köper jag sällan eftersom vi har jägare i familjen, men köper jag korv eller dylikt blir det sällan lågpris eftersom det oftast har lägre kötthalt, dessutom vill jag ha svenskt kött. 
    Jag vill för den delen inte ha sämre varor utan försöker jämföra mellan den billigare och den dyrare.
    Bröd bakar jag mest själv.  

• Klara 1980

Ja billiga varor är ren skit och jag ser ner på människor som är så snåla att de köper billigaste den skiten de kan finna.

• Frokenpilla
    Nifi skrev 2012-02-04 14:23:10 följande:
    Mat som tillhör billigare varianter, lågprissortiment, går fetbort hemma hos oss. Anledningen?

- De har betydligt fker tillsatser än sina dyrare motsvarigheter och har sämre näringsinnehåll

- Kött/kycling etc innehåller mer vatten/salt 

-  Det finns överhuvudtaget inget ekologiskt att få tag i 

- Köttinnehåll etc är betydligt lägre i t ex korv etc

- Sämre villkor för de som producerar maten (lantbrukare etc) och således sämre tillvaro för t ex djur i deras djurhäållning

- Sämre miljöaspekter osv osv osv.

Dessutom smakar det inte lika bra. Jag kan räkna upp fler anledningar, men då får jag sitta här hela dan...      

• Frokenpilla
    Klara 1980 skrev 2012-02-04 14:45:02 följande:
    Ja billiga varor är ren skit och jag ser ner på människor som är så snåla att de köper billigaste den skiten de kan finna.
    Tycker det roligaste är när folk skyller på att dom inte har råd.
    Det handlar ju om prioriteringar.

Är själv en fattiglapp, men har aldrig varit så fattig så jag fått stoppa i mig 7000 e-ämnen.
Svar på tråden Är lågpris = dåligt?