• Anonym

Är lågpris = dåligt?

Vi sparar pengar för fulla muggar härhemma för att kunna resa och renovera till sommaren. När det gäller mat, tvätt och hygien försöker vi komma undan så billigt som möjligt och köper därför så mycket det bara går ur affärernas lågprissortiment (tex Ica  Basic). Visst, allt kanske inte har varit höjdargrejer, men på det stora hela är vi nöjda och vi har räknat ut att vi sparar mycket pengar!

Iaf, igår snackade jag med en kompis och hon förstod inte hur vi kunde köpa så "dåliga" grejer.

Vad tycker ni? Är lågprissortimenten "dåliga"? Vad brukar ni köpa/inte köpa?  Det enda vi inte kan tänka oss att köpa igen är Euroshoppers bordsmargarin, det var verkligen äckligt, men när det gäller ex ris, pasta, toapapper, tvättmedel och sånt så tycker jag att det faktikst är helt okej

• Svar på tråden Är lågpris = dåligt?
  • Anonym

Eldorados frysta köttbullar är urgoda stekta!!

Billiga tamponger fungerar lika bra som de dyra, där finns mycket pengar att spara.

Pålägg så som ost, skinka, leverpastej i de billiga varianterna på Willys är minst lika goda som de dyrare märkena.

Icke svensk kött har precis samma smak som det svenska, men betydligt billigare!

Frokenpilla skrev 2012-02-03 20:48:16 följande:
    Är det _ingen_ som bryr sig om miljön och vad man stoppar i sig?!
    Tror du att du kommer att må bättre och leva längre bara för att du äter de "fina" märkena och krav mm eller?
    God, varierad mat är väl det som räknas. Sen spelar det ingen roll om det står Scan eller Ica på förpackningen.
  • Pimpinellan
    Frokenpilla skrev 2012-02-03 20:48:16 följande:
    Är det _ingen_ som bryr sig om miljön och vad man stoppar i sig?!
    Det måste inte vara motsatsförhållande att värna miljön,äta bra och ändå köpa billiga varor. Broccoli är ju broccoli oavsett om det inte heter Findus liksom.
  • Tess1990

enda sättet att veta är väl att jämnföra själv?

vi har vissa märken som vi bara måste köpa för att det slår allt annat i smak!
    som Yonca fefferoni och Greco Fetaost ^^
    sen såg vi på  Plus att Serla toapapper var klart bäst i test! och vi tycker samma sak :) lagom mjukt och mycket på rullen! och hållbart ;)
    vi köper typ all pasta på ÖB, 4-5kr/st för 500g påsar :) 
    Dolmio är väl inget direkt lågprismärke, men flera kronor billigare på ÖB än i andra butiker!
    sweet chilli sås köper vi santa maria för den billigare sorterna är för söta
    Lidl har billigast grönsaker, både färska och frysta   
    ketchup måste tyvärr vara findus för jag tycker inte om någon annan ^^  
    Lidl har jätte god sylt också 

vi har turen att bo nära många stora matbutiker så vi kan välja det billigaste och bästa från varje :)  
    ibland så lägger vi på ett par kronor för att få ekologiskt och närodlat ^^ bara för att lyxa till det och ibland så är det godare och värt det, men behöver vi snåla så går det före.

• Studentpappa

Ja billigt är skit, producerat på det billigaste möjliga sätt i länder med låga krav på industriell tillverkning. Mat skall enligt mig så långt som möjligt tillverkas och ätas i samma land. 
    Skulle fler köpa svensk mat så skulle färre bönder behöva lägga ner sin verksamhet och vi skulle kunna få bättre urval av mat istället för sämre.  

• Anonym (vet hur det är)

Jaha ännu en "bryr sig ingen om miljön person" som någon sa ibland är krassa verkligheten att man inte har den ekonomiska lyxen.

Däremot kaffe ja där är jag benägen att hålla med billigt kaffe är blä.  

• Frokenpilla
    ventilera mera skrev 2012-02-03 20:54:44 följande:
    Det är det säkert - men alla kanske inte alltid har råd med det?
    Det är inte dyrare att tänka sig för vad man stoppar i sig.

Jag vill tex inte äta tillsatser och skit. Därför köper jag inget som är färdigt. Jag gör egen: Majonäs, Oboy, Hamburgedressing, Inläggningar mm.

Istället för att tex köpa färdig majonäs..köper jag olja. Ägg har jag själv eftersom vi har höns. annars hade det behövts med.  Otrolgit billigt.
    Oboy köper jag aldrig heller. Blandar socker med kakao.

Skulle aldrig i livet köpa våtservetter heller....
    Det går så bra med en frottehandduk med lite olja på.

Så tänker jag.
    Handlar bara bra, ekologiska basvaror. Mjölk, smör. grädde, olja, mjöl mm.
    Billigt!
  • Delphina
    Studentpappa skrev 2012-02-03 21:07:32 följande:
    Skulle fler köpa svensk mat så skulle färre bönder behöva lägga ner sin verksamhet och vi skulle kunna få bättre urval av mat istället för sämre.  
  • Frokenpilla
    Anonym (vet hur det är) skrev 2012-02-03 21:09:47 följande:
    Jaha ännu en "bryr sig ingen om miljön person" som någon sa ibland är krassa verkligheten att man inte har den ekonomiska lyxen.

Däremot kaffe ja där är jag benägen att hålla med billigt kaffe är blä.  
    Menvafan.. jag har väl ingen ekonomisk lyx?

Både jag och min man är arbetslösa. Men faktum är att halvfabrikat är dyrt. Det är värdelös näringsfattig skit.
    Färdiga köttbullar?!

Vi har absolut inte mycket pengar, är rent av fattiga. Lagar dock allt från grunden och äter ingen "lyxmat" eller ute. Det handlar ju om prioriteringar. Att man inte skulle ha råd att tänka på miljön är ren jävla lögn.

Avstå från att shoppa onödig skit som smågodis, våtservetter och färdigmat om man nu är så fattig.
    Det gör varken miljön eller plånboken gott.
  • ugglan

Vissa varor är t om bättre av den billigar varianten har vi märkt.
    Som på Willys är t ex Eldorados frysta hallon överlägsna i både smak å utseende de övriga sorterna. Plockade i Serbien tror jag å det är ju nästan närodlat
    Likaså Eldorados nachochips och färdig guacemoledip är absolut godast av alla tacotillverkarnas grejer, billigt blir liksom bara en bonus.
    Köttprodukter försöker jag dock undvika från andra länder då det på många håll är så usel djurhållning och regler kring detta..
    Vi köper alltid ekologisk mjölk och ägg, inte så mycket annat av ekologiskt sortiment

• Kimona

Nej verkligen inte, jag märker ingen skillnad på basprodukter som kött, pasta o.s.v.
    Vissa saker tycker jag t.o.m är bättre än dyrare produkter. Netto får ibland in sköljmedel som kostar 10 kr flaskan (1,5 L tror jag) som luktar sååå gott och är drygt som satan. Billigt och bra som sagt. Den där tvålen Gunry som luktar hallon och annat kostar 10 kr och är ju supergo'.
    Lidl har otroligt många bra och billiga hudvårdsprodukter och ett fräscht sortiment av grönsaker och frukt.

Det finns dock några saker som jag anser bättre än lågprissaker.

Schampoo: Jag måste ha Head&Shoulders schampoo och brukar köpa Ganier Respons balsam eftersom jag har torr hårbotten, slitet hår, men att det blir fett fort.

Ketchup: Sambon gillar bara Felix och jag föredrar Heinz

Mascara: IsaDora är bäst

Pulvermos: Om vi nu någon gång köper pulvermos så blir det Felix för det smakar godast och doseringen stämmer. Lågprismos stämmer sällan, man måste alltid ha i mer pulver än vad som står.

Svar på tråden Är lågpris = dåligt?